Bruke PA aktivt delefilter til Hifi--anlegg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruke PA aktivt delefilter til Hifi--anlegg?

Er det noen som erfaring med bruk av aktivt delefilter til Pa sammen med hifi-komponenter?
    Lurer på om det er samme utgangs- og inngangs nivå og hvordan er det impedanstilpasning(inn, ut)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ballajazzhus
    Er det noen som erfaring med bruk av aktivt delefilter til Pa sammen med hifi-komponenter?
    Lurer på om det er samme utgangs- og inngangs nivå og hvordan er det impedanstilpasning(inn, ut)
    bump

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er selvsagt helt greit å bruke et profesjonelt delefilter hvis bare kvaliteten holder mål ellers (et enkelt og billig Behringer-filter kan være OK til bassbruk og er antakelig vel så godt som det som står i de fleste aktive subwoofere, men holder neppe hvis du vil dele med rimelig kvalitet lenger oppe - f.eks. tenker på aktiv drift av fronthøyttalere). Fordelen med slike filtre er at de som regel gir mange flere justeringsmuligheter enn hi-fi filtre ala Tom Helgesen sine. Det gir muligheter til å leke med lyden. Hvis kravene til lydkvalitet er svært høye må du nok uansett regne med å måtte betale litt.
    Med profesjonelle filtre kan du som regle justere gain på både innganger og utganger.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et aktivt filter deler signal før effektforsterkeren, altså man må ha en forsterker per element såvitt jeg skjønner.

mange skal ha det til at de nesten alltid er bedre enn passive

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvaliteten på behringer er varierende, det vet alle (de har fått mye opmerksomhet for det dårlige og lite for det bra). delefilteret har de klart å lage bra, har sett på fler forum at en velger det fremfor dbx sin billigste til over dobble prisen.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    et aktivt filter deler signal før effektforsterkeren, altså man må ha en forsterker per element såvitt jeg skjønner.

mange skal ha det til at de nesten alltid er bedre enn passive
    Ja, aktiv deling krever en forsterker per element og delefilter mellom for- og effektrinn. Aktiv drift gir mer effektiv utnytting av forsterkerkraften, mulighet for enkel justering av nivå mellom elementene, og muligheter for deling med langt høyere orden enn det som er vanlig med passive filtre. Men hvis du vil bygge om et par hovedhøyttalere fra passiv til aktiv drift, må du være oppmerksom på at delefilteret som regel gjør mer enn å dele på en viss frekvens (som du også nesten bør sjekke med måling). Det blir f.eks. gjerne også brukt til fin-tuning av lyden og korrigering av baffle-step (fallende output i bassen når høyttaleren har smal frontplate). Hvis du bare putter inn et aktivt filter i stedet for de passive, får du sannsynligvis et par lystklingende høyttalere med alt for mye energi i toppen. En del "filing" må derfor påregnes før resultatet blir bra. Hadde nok heller kjøpt et par gode aktive monitorer, f.eks. fra Dynaudio, enn å sette i gang med en slik ombygging.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Sitat Opprinnelig postet av Fersken
    Kvaliteten på behringer er varierende, det vet alle (de har fått mye opmerksomhet for det dårlige og lite for det bra). delefilteret har de klart å lage bra, har sett på fler forum at en velger det fremfor dbx sin billigste til over dobble prisen.
    Jeg snakket om billige Behringer, altså de til rundt tusenlappen. De har klare begrensninger, men er også gode til prisen. At Behringer generelt gir oss amatører mye for pengene, er helt klart - så kan proffene snobbe så mye de vil!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er på sin plass å dele inn dette i 4 grupper:

1: Analoge filtre.

2: Faselineare digitale filtre.

3: Digitale filtre med konvensjonell karakteristikk.

4: Matrisemiksere.

1: Analoge filtre har konvensjonell karakeristikk og trenger neppe all verdens forklaring. Dette er normalt den typen filter som tilfører mest støy og harmonisk forvrengning. Ofte er det disse som er minst frekvenslineare også, kanskje spesielt fordi disse til en stor del (med visse unntak) er de rimeligste delefilteralternativene på markedet.

2: Faselineare filtre brukes sjelden eller aldri innen live og studio. De kan brukes i masterstudio, og de kan brukes i live/studio ved høye delefrekvenser. Årsaken er at for å få matematikken til å gå opp må man tilføre en pre delay til signalet. 30ms delay på konsert ser ikke spesielt smart ut. Til mastring og hifi er det kun lyden som gjelder. Eksempel på et slikt produkt er DEQX, men denne kan også kjøre konvensjonell deling. En rekke dataprodukter som for eksempel Audiolense bygger også på dette prinsippet.

3: Dette er den typen filtre som dominerer pro audio markedet i dag. Dette er filtre med konvensjonell karrakteristikk, og en del har også mulighet for stor delay (100ms eller mer) for oppsett av sidefill, frontfill, bass array osv.

4: Denne type filtre er i stor grad på vei inn i markedet og vinner stadig større markedsandeler. De finnes både som noder i digitalnett som Cobranet osv, men også som selvstendige enheter med analoge inn og utganger. Tar man for eksempel en 8inn / 8ut matrisemikser kan man route et 7.1 signal inn i mikseren, ta ut et 6.1 signal, mikse en stereovariant av bakkanalene, route både LFE, samt bass fra alle kanaler til 2 suber, sette delefrekvenser, brattheter, delay, eq osv.

Felles for de digitale løsningene er at de i større eller mindre grad har mulighet for å korrigere for feil i frekvensgang. De mest avanserte løsningene kan måle impulsresponsen til høyttalerne og korrigere for denne før man begynner å jobbe med rommet. Mange PA-løsninger har 5-bånds parametrisk EQ pr kanal. Kjører man 3-veis deling blir jo dette 15 parametriske bånd hvilket absolutt burde holde. Kvaliteten på AD/DA pleier å være utmerket. Det faktum at man også kjører en del matematiske beregninger, og kretsarkitekturen har korte signalbaner gjør at jitter heller ikke er et stort tema. Siden verdens beste op-amper også er de klart mest brukte, også i sammenhenger som dette, er det heller ingen grunn til å la seg skremme av kvaliteten på analogdelene. Der man eventuelt har spart inn noe er på strømforsyningssiden, men erfaring har vist at det ikke er så signifikant som enkelte vil ha det til, og heller ikke er en høy pris noen garanti for at dette er gjort skikkelig.

PS: Jeg har kjørt skammbillige slike ting på messer blant annet, og resultatet har åpenbart ikke skuffet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppsettet jeg tenkte å bruke er en av de billige Behringer filtrene sammen med Super Exact og Nad216+Nad214+ en basser under planlegging (ja.. jeg vet at Nad+billig Behringer delefilter ikke står i stil med S.Exact men hva gjør man når man har gode høyttalere og mangler penger.
    Uansett mener nå jeg at topphøyttalerne er de viktigste i et oppset så lenge resten er av brukbar standard.
    Vil bare ha den beste mulige løsning til en rimlig penge.
    :-D

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ballajazzhus
    Oppsettet jeg tenkte å bruke er en av de billige Behringer filtrene sammen med Super Exact og Nad216+Nad214+ en basser under planlegging (ja.. jeg vet at Nad+billig Behringer delefilter ikke står i stil med S.Exact men hva gjør man når man har gode høyttalere og mangler penger.
    Uansett mener nå jeg at topphøyttalerne er de viktigste i et oppset så lenge resten er av brukbar standard.
    Vil bare ha den beste mulige løsning til en rimlig penge.
    :-D
    Hvis du bare skal bruke filteret til bassen tror jeg det kan gå bra. Hvis du også vil skjære bort bass fra Exactene er jeg mer skeptisk. Jeg har opplevd (svak) brum med billige Behringer og følsomme høyttalere (men det er jo mulig at det går greit med Exact, som har nokså lav følsomhet). Tror støyen jeg hørte skyldtes induksjon fra trafospolen og at jeg kjørte ubalansert - den ble iallfall svakere da jeg flyttet trafoen bort fra resten av elektronikken. Enig i at det planlagte oppsettet ditt kan virke noe skjevt satt sammen, men det er mange eksempler på at billig utstyr spiller som en drøm sammen med dyrt, så hvorfor ikke prøve? Spørs likevel om ikke Exactene er for avslørende i dette tilfellet.

Ellers faller nok de fleste av oss gjennom målt mot Snickers ekspertise! Et skikkelig aktivum for et forum å ha slike som ham.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror faktisk støyen først og fremst må ha hatt med følsomheten til høyttalerne å gjøre (Klipsch). Hørte nemlig ikke noe til den da samme filter ble brukt til å øke steilheten i filtreret til en aktiv subwoofer. Burde vel hørt den på sub'en også hvis det var snakk om 50 Hz brum fra nettet? Morsomme leketøy uansett, sånne aktive filtre. Kan lære litt av å trikse med dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støyen kan den skylles ubal. kobling? Eller er det for dårlig likeretter? Evt sette inn større kondiser i strømforsyneren
    I så fall kan det hjelpe med (selvfølgelig jernteppe) metalldings (i mangel av bedre ord, likner på en kullbit) på ledningen.
    Vet det fjerner støy på andre elektroniske ting, men det er kanskje mere høyfrekvent støy?

Når jeg leser litt nøyaktigere ser jeg jo at du sier hva du tror støyen skylles.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støy kan skyldes veldig mange ulike fenomener, det er nærmest en vitenskap i seg selv.

Jeg tror ikke du skal være redd for å bruke slike filtre oppover i frekvens, i hvertfall ikke de digitale. Dersom de gir mer eller mindre oppover i frekvens som gir en dårlig totalsynergi har man jo mulighet til å korrigere for dette.

Ellers synes jeg oppsettet du skisserer virker fornuftig, i hvertfall om du går for noe digitalt. Dersom NAD-ene sliter med å holde bassen tørr og stram går det fint an å EQ-e seg frem til den type bass. Den eneste virkelige svakheten vil komme når du drar på så mye at forsterkerne forvrenger mye eller leverer DC på utgangen...

...og da er egentlig ringen sluttet. En god forsterker = mange watt

Takker for tilliten Dharma, men jeg håper ikke jeg legger lokk på noen debatt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •