Jeg er i ferd med å kjøpe dette anlegget, innspill?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jeg er i ferd med å kjøpe dette anlegget, innspill?

Yes, etter mye om og men tror jeg at jeg kommer til å gå for følgende oppsett:

Høytaleroppsett:
    Høyttaler - Høyttalersystem | Hi-Fi Klubben: DALI IKON 5 Høyttalersystem

Receiver:
    TonArt • Marantz SR-6001

dvd:
    TonArt • Marantz DV-6001

TV:
    Har ikke helt bestemt meg for hvilken, så forslag på gode 42" til ca 10k settes pris på...

Newcomer Fez Dispenser sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om TV:

Jeg må skuffe deg å si at du ikke får et bra 42-tommer til 10 000. Med det mener jeg at du må leite såpass lenge, og sjansen for å finne dette er marginal. Jeg var der selv for mindre enn en måned siden!

Hifi-klubben har SVÆRT gode priser på flatskjermer, og der får du 37-tommer Samsung R86 til akkurat 10k. TVen har vunnet EISA-pris og er nok et av de beste tvene du får til så lav pris. Det er 720p, men det tror jeg er en fordel heller enn en ulempe. Du ser uansett ikke forskjell på 720p og 1080p på så "små" skjermer.

Men som sagt, sjekk ut Hifi-klubben. Jeg ble overrasket over tilbudene deres og kjøpte en 40" M86 der for en uke siden

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fez Dispenser
    Om TV:

Jeg må skuffe deg å si at du ikke får et bra 42-tommer til 10 000. Med det mener jeg at du må leite såpass lenge, og sjansen for å finne dette er marginal. Jeg var der selv for mindre enn en måned siden!

Hifi-klubben har SVÆRT gode priser på flatskjermer, og der får du 37-tommer Samsung R86 til akkurat 10k. TVen har vunnet EISA-pris og er nok et av de beste tvene du får til så lav pris. Det er 720p, men det tror jeg er en fordel heller enn en ulempe. Du ser uansett ikke forskjell på 720p og 1080p på så "små" skjermer.

Men som sagt, sjekk ut Hifi-klubben. Jeg ble overrasket over tilbudene deres og kjøpte en 40" M86 der for en uke siden
    Koster ikke Panasonic TH42PV70 rundt 10.000? Dette er en av de beste skjermene på markedet, uansett pris.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter forslaget til AW. PV70 er ein kjempe TV til 10k.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at Panasonic TH42PV70 er en Plasma, og ikke en LCD....
    Hvilke forskjeller utgjør det?

AMENTIO / PANASONIC 42IN 107CM PLASMA-TV HDREADY TH-42PV70FA 2XHDMI PC INPUT IN

til rett over 10k

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du finner ofte store og gode plasmaskjermer som er billigere enn sin LCD-"motpart".

Men om du skal bruke den til noe annet enn film og TV, er ikke plasma anbefalt. Dette på grunn av det kjente fastbrenningsproblemet.

En annen ting du gjerne bør tenke over, er om du vil kjøpe TV over nettet. Hvis fjernsynet skulle få problemer, vil du ofte bli bedt om å sende inn fjernsynet til butikken. Om butikken ikke har utsalgssted e.l. må dette skje ved post.

Noen produsenter har garanti hvor de selv kommer og henter fjernsynet (Samsung har pixelfeilgaranti. De kommer og henter fjernsynet hvis en pixel er død. Rett meg gjerne på dette!)

I de aller fleste tilfeller vil du nok ende opp fornøyd og med et fjernsyn som varer så lenge som det skal. Men noen fjernsyn har høy feilfrekvens (nye modeller spesielt!) og da kan det jo være at du må sende inn fjernsynet mer enn én gang.

Jeg vil ikke skape unødvendig frykt, men vil råde deg til å vurdere den problemstillingen

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fez Dispenser
    Ja, du finner ofte store og gode plasmaskjermer som er billigere enn sin LCD-"motpart".

Men om du skal bruke den til noe annet enn film og TV, er ikke plasma anbefalt. Dette på grunn av det kjente fastbrenningsproblemet.

Totalt meningsløst.. Dette problemet er nå så lite at man ikke kan si det så sterkt som du sier

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at det har blitt et mindre problem, og jeg mente ikke at burn-in var den eneste grunnen til at lcd er anbefalt for konsoll-spilling og fjernsyn. Beklager.

Du vil ikke kunne forhindre innbrenning av kanallogoer og grafikker som f.eks. poengtabeller under sportskamper. Fjernsynet vil aktivt motvirke det, men over lengre tid kan man ikke gjøre noe med det. Forlater man et påslått fjernsyn over lengre tid (særlig når det er nytt) hvor kanalens logo ikke beveger seg, vil det bli fastbrent. Slik er det bare!

Men om man er bevisst på dette, evt. bruker auto-sleep o.l. vil faren være mindre såklart!

Jeg vet ikke hva Sjom skal bruke fjernsynet til, men en generell pekepinn kan være:

Plasma
    - Film (både DVD og HTPC)
    - Fjernsyn (og man er bevisst på faststående objekter)

LCD
    - Konsollspilling
    - PC-monitor og bildeslideshows

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for feedback på områder hvor jeg har flaut lite kunnskap.

Tven skal utelukkende brukes til film/tv....

Burn-in skremmer meg, da det er HELT uaktuelt å få inn en tv hvor det blir stående TV3 etter å ha glemt å skru den av før jeg la meg..

(jeg har ingen formening om hva som skal til for at noe blir hengende fast i skjermen, måtte bare få frem poenget mitt)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Svantekiller skriver, så er innbrenning på nye skjermer ett ikke problem ved vanlig bruk. På 3-4 år gamle skjermer så var det noe annet. Så skal du bruke skjermen til film og tv titting ville jeg iallefall anbefale deg å kjøpe plasma.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At noe blie fastbrent betyr ikke nødvendigvis at det skaper sjenans. Bare i ekstreme tilfeller legger du nevneverdig merke til fastbrente objekter. Du vil som banlig forbruker aldri få noe slikt som dette:

Når noe først er fastbrent er det fint lite du kan gjøre med det, men produsentene har utviklet metoder for å forhindre det. Jeg skal ikke uttale meg om nøyaktig hvor stort/lite problemet er, men det selges jo fremdeles mange plasma-tver, og det forteller meg jo at det funker!

For å si det sånn:

til ditt bruksområde vil et godt plasma-tv gi et bedre resultat enn LCD. Du vil få bedre flyt i bildet, høyere kontrast og bedre sortnivå enn de fleste LCD-fjernsyn og du vil slippe billigere unna med et større fjernsyn.

Det gjelder bare å være bevisst på problemet som KAN inntreffe, og det er jo slettes ikke vanskelig å ta noen enkle grep selv

- Hvis du ikke pleier å se på tv over lengre perioder, har du ikke så mye å bekymre deg for

- Sørg for at fjernsynet slår seg av automatisk etter en halvtime/time uten bruk

- Ikke gå ifra en DVD på pause (dette vil jo påvirke hele skjermen og ikke bare et lite område)

Her er en oversikt over hva du kan gjøre

Personlig bruker jeg fjernsynet mitt til å spille xbox 360 og å se film og serier. Jeg hadde ikke tort å kjøpe Plasma-TV fordi jeg er glemsom av natur. Jeg har heller ikke råd til å ødelegge noe til 10 000 kroner (det har vel de færreste!)
    I tillegg er LCD anbefalt til konsollspilling.

Lykke til med valget, uansett hva det blir!

Newcomer Orbitize sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden de fleste kommenterer TV her, og jeg ikke har peiling på dette, kan jeg vel kommentere HT og forsterker litt...

Har hørt endel på Dali Ikon 5, og synes det er kjempelyd i disse! Vocal og de små har jeg dog ikke hørt, men min erfaring ellers fra Ikon serien er utelukkende bra! Det eneste jeg kan tenke på, er hvis du skal se mye film, kan det kanskje være greit å komplementere med en subb i tillegg, da Ikon 5 ikke har allverden med dypbass og eksplosjoner å tilby.

Marantz er kjent for å være en veldig "musikalsk" forsterker, og det jeg har opplevd av 4 og 5001 har vært en kjempefin opplevelse! Med 15 kg under panseret tror jeg også den vil kunne drive de 5 høyttalerene dine uten noe særlig problem!

Tilbake til det med TV da.... Har selv lenge vært på kanten til å kjøpe meg en 42" og ikke klart å bestemme meg for om det skal bli plasma eller LCD. Jeg ser mye mye på film, men jeg bruker også tv som utvidet pc-skjerm en gang iblandt, og har også en lei tendens til å sovne foran TV'en iblandt, og har av disse grunnene funnet ut at LCD passer best til mitt behov.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig bra å ha et slikt forum hvor man får så raske og veloverveide svar, morro for oss som var vært ute av gamet i noen år =]

Det ser ut til at jeg går for den tidligere linkede Panasonic tven til rundt 10k.
    Når det gjelder høytaler/forsterker så er valget nå gjort der.

Takk for hjelpen!

Håper å ha dette i hus innen kort tid

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde ikke bekymret meg for innbrenning i bildet. har nå hatt min samsung 42" plasma i 2 år. en eneste gang har jeg hatt innbrenning av nrk logo, da gikk jeg inn på rense menyen hvor et helt hvitt bildet slår seg på med en slags bølge som går fra side til side. denne stod på i 1 time og siden aldri hatt innbrenning igjen.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har kommet meg for øre at det ER mulig å fjerne/redusere fastbrente objekter!

How to Remove burn in on plasma screens - wikiHow

Dette er ett av flere programmer som gir TVen et formelig spark i ræva, og kjører et videosignal som stimulerer pixlene.

Plasma-fjernsyn it is!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    etter å ha snakket med en i Panasonic om dette med innbrenning, kan du ta det klinkende med ro med tanke på innbrenning. Han sa at dersom du lar NRK stå på i 48 timer, kan logoen brenne seg inn midlertidig, men den kan fjernes igjen uten problemer. Ikke vet jeg med deg, men personlig tror jeg ikke at du kommer til å se på noe med statisk bilde i 48 timer hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisX
    etter å ha snakket med en i Panasonic om dette med innbrenning, kan du ta det klinkende med ro med tanke på innbrenning. Han sa at dersom du lar NRK stå på i 48 timer, kan logoen brenne seg inn midlertidig, men den kan fjernes igjen uten problemer. Ikke vet jeg med deg, men personlig tror jeg ikke at du kommer til å se på noe med statisk bilde i 48 timer hehe
    Nei, akkurat det blir neppe noe problem

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    til Fez Dispenser:

bildet du har lagt ut, fra Dallas Forth Worth flyplass infoskjerm - det er vel ikke helt relevant for oss hjemmebrukere av skjermer.

Mulig vi er sære herinne, men tvilsomt at vi er så sære at vi har fetisj for å bruke en plasma skjerm for kun å følge med på flyavgangene på Værnes

Han som har solgt inn plasma skjermer til Dallas flyplass har gjort en god jobb (eller dårlig jobb forsåvidt) - slike statiske skjermbilder bør jo aboslutt ikke bli vist på plasma

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo akkurat derfor jeg skrev at en vanlig forbruker ALDRI kommer til å få oppelve noe slikt. Det var et morsomt eksempel på ekstrem innbrenning.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da er vi enige -