Musikkstudio på pc

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Musikkstudio på pc

Hei!

Mulig denne er feilplassert, men jeg prøver uansett.
    Jeg ønsker å sette opp en pc for bruk som musikkstudio. Altså for å lage musikk, spille inn lyder, sang etc.

Spørsmålene er derfor:

- Hvilket lydkort er hensiktsmessig (evt. specs)?
    - Hvilke programvare bør jeg tenke på å bruke (er ikke veldig avansert)?
    - Hvilke specs. trenger pc'n?

Newcomer lionheart@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei:-)

Når det kommer til lydkort er det en hel jungel av kort der ute!! Med priser fra tusenlappen.. det du må være obs på er du kjøper et lydkort som har støtte for musikk relatert software, disse er ofte merket med en ASIO logo.
    Det finnes også mye forskjellig programvare for optak av lyd, men hadde jeg skulle begynne et sted er Cubase SE 3 ett bra valg. det er noe å sette seg inn i (som alt annet) men her har man alt man trenger for å lage alt fra amatømessige produskjoner til helproffe innspillinger!! Cubase SE 3 koster 1400 kroner hos procom..
    Spesifikasjoner på maskina man trenger komer helt ann på hvor komplekse prosjektene dine kommer til å være, dvs mange opptags spor med effekter (plugins) osv vil seff kreve en del maskinkraft. Men jeg driver ett studio selv og satt på en p4 med 2 gig ram frem til nå nylig.. Så maskinkrav må ikke være så mye:-)

Konklusjon.. En helt grei pc (Gjerne med en dedikert hardisk), med ett godt lydkort.. Cubase SE3, noen monitorer for lytting og en micpreamp vil gi deg uandte muligheter:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker datamskinen kun som cd arkiv og radio i forbindelse med lyd. I den forbindelse lette jeg etter et lydkort med xlr out. Fant et kort som heter RME HDSP 9632
    RME: Hammerfall DSP 9632
    Veldig overkill for kun stereo/video audio, men når iveren driver i skrotten så....Det skal være jevlig bra lyd og stabilt.
    Ble litt redd for mye tweaking og sånt, men mange brukere skriver at det er bunnsolid og veldig bra lyd.

Jeg endte til slutt opp med Squeezboxen og rca ut forelpig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen tilbakemeldinger i allefall

@ lionheart@online.no:

Dine komentarer var veldig fine. Jeg savner kanskje noen liner/forslag.
    Når det gjelder Cubase tror jeg dette er litt i overkant om du ikke vet om noen grei tuturials til det mest grunnleggende. Hva du mener med:
    1) noen monitorer for lytting og
    2) en micpreamp
    er jeg litt usikker på. Dvs. hva mener du? flere skjermer?

@ stayroom:

Hva koster dette lydkortet og hvor kan det kjøpes? Hva er xlr out?

Takker for tilbakemeldinger og håper på flere!

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    monitor = høyttaler av god kvalitet.

Av lydkort for slikt bruk så er vel også Roland og M-Audio bra.

test på hardware.no:
    Fem semiproffe lydkort - Hardware.no

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lasse Elden
    @ lionheart@online.no:

@ stayroom:

Hva koster dette lydkortet og hvor kan det kjøpes? Hva er xlr out?

Takker for tilbakemeldinger og håper på flere!
    Beklager at jeg svarte litt for han over.
    Litt dyrt, men er kanskje verdt det.
    Norsk Musikk

Hvis du skal ha XLR så må du betale nen hundre lapper ekstra. På Norsk Musikk kan de hjelpe deg med å finne et billigere kort som M-audio Audiophile. Les tester. Les i RME forumet. RME User Forum Det skal være en guide om installering av firmware. Opplysninger om hvilket hovedkort/chipset som egner seg best til lydstudio. Finner et forum hos prolyd.no også. Andre norske på google kanskje.

XLR er en tre pins plugg i dette tilfelle. Ment for lange kabelføringer, men skal gi bedre lyd i følge mange som har testet forskjellen med vanlig 1-2 meter strekk. Pin 1 er for jording og pin 2 og 3 er for signal fra et komponent til et annet. Bedre skjerming mot støy. De går nok fint med de rca pluggene som sitter på orginalt også.

Med monitorer så menes aktive/passive høytallere. Høytaller med med/uten forsterker som egner seg for musikk studio, keyboard, gitar, trommer etc og lytting på musikk og gaming he he....

Micpreamp er mikrofon forsterker/preamp. En boks man kan koble til en eller flere mikrofoner.

Newcomer lionheart@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei..

Ja da var jo spørsmålet fra deg dekket her:-)

Lydkort med xlr ut, er ikke noe must til lytting!! i ditt tilfelle ville alt du spiller inn forblitt inne på din maskin, og selve lyttingen vil du ikke høre forskjell på med hverken, phono, jack eller xlr.. skal man begynne å jobbe med eksterne ting, som feks jobbe på store miksepulter og mikse proft.. kan lydkort/convertere med xlr være greia.
    om du er interessert å gå litt dypere tilverks med dette, altså lære litt mer om innspilling og studio relaterte ting, bruk dette forumet: Gearslutz.com - Powered by vBulletin
    her er det mennesker alt fra rookies som aldri har jobbet med dette før, til produsenter som jobber med alt fra Michel Jackon til.. ja you name it:-) Så her kan stort sett alle spørsmål fra det mest grunnlegende til hva enn det måtte være innen lyd besvares:-)

Om du ønsker en tutorial til cubase vil jeg annbefale disse.. begynn med nr 1:
    https://askvideo.com/product_info.ph...30db393123a3c6

Hilsen Øyvind

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det mye godt stoff å starte med hvis man vil prøve musikkredigering og leke litt med lyd.

Newcomer SveinMD sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også sterkt anbefale Tweakheadz.com! God og oversiktleg side, med eit lettfatteleg språk, som tar for seg alle aspekt ved musikkproduksjon på PC. Lykke til! :-D

Newcomer Fez Dispenser sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer du til å bruke el-gitar? I så fall bør du vurdere å kjøpe en Line 6 pre-amp.

Dette er en for-forsterker som du kobler til PCen slik:

Gitar ----> Pre-Amp ----> Lydkort

Den vil forsterke signalet fra gitaren, tweake det, og sende det ut igjen. Du kan legge til mangfoldige effekter og imitere mange forskjellige gitarforsterkere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •