PC - DAC - XXX - VA Haydn (el.)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PC - DAC - XXX - VA Haydn (el.)

Sitter og skal planlegge fremtiden, og sliter med en ting... vil bruke kontoret mitt som lytterom for en del av musikken (da kjerringa kan få stua i fred). Bruker da Flac ut fra pcen, muligens inn i en dac (?) og så inn i hva for å få lyd i noe som antageligvis blir VA Haydn.

Noen som vet hva jeg bør gjøre/skal gjøre? har letet her, men fant ikke noe voldsomt informativt... Hadde vært digg om noen som kunne dele kunnskapen sin med meg

takker for evt. tidsforbruk...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pc-flac=Slimdevices Squeezebox eller Transporter. Brukervennlig software. Bra forum hvor det er lett å få hjelp Slim Devices : Community : Forums
    Transporter er dyr, men skal ha en kvalitets dac. Skikkelig hifi lyd. Squeezebox er ok, men skal visstnok gi bra lyd med ekstern dac.

En bra ekstern dac er fks Benchmark DAC1 USB/DAC1 PRE
    Application Engineer EliasGwinn fra Benchmark er med å diskuterer i dette forumet Benchmark DAC1 now available with USB - Page 118 - Head-Fi: Covering Headphones, Earphones and Portable Audio Klikker du på navnet hans og deretter på alle EliasGwinn sine poster så får du vite alt om DAC1 USB/PRE og computeraudio generellt. I tillegg får du headphone amp som skal være bra. Usb tilkobling.

Du har visstnok 30 dager returrett på Transporter og Benchmark DAC1 USB/PRE og muligens Squeezebox så kan du eventuellt prøve å bestille både Squeezebox og Transporter samtidig i samme sending. Når de har kommet i posten kan du dra ned på ProLyd as » Nyheter
    og hente Benchmark dac`n. Så kan du ta en lyttetest. Når jeg tenker meg om så kan det bli jevlig mye penger å legge ut hvis du må betale før du får prøve i 30 dager. Du har i hvertfall muligheten til å prøve i 30 dager. Du kan jo eventuelt teste en om gangen. Låne av noen.

Det er en rippe/komprimerings guide i forumet her. På SlimDevices forum er det steg for steg guide for det meste. Jeg kopierte og limte inn tagger og koder derifra og limte inn i EAC ripping programmet. Kopierte og limte inn en forumbrukers tagger for lagring av melodier også. Så jeg har ike så mye kunnskap.

Ser du antageligvis kommer til å bruke VA Haydn høytallere. Høres fine ut. Er de dyre? Da trenger du forsterker som passer til høytallerne.

Da blir setuplinjen sånn. PC-nettverkskabel fra pc inn i routeren-nettverkskabel fra routeren inn i Squeezebox, Transporter-rca phono(analog) fra Squeezebox inn i analog in på forsterkeren-høtallerkabel fra forsterker til høytallere.

Skal du ha Squeezbox med ekstern dac, tar du digital kabel fra Squeezebox til digital in på ekstern dac. Dette for å bruke dac`n til den eksterne dac`n. Altså lyden til den eksterne dac`n. Analog ut fra den eksterne dac`n inn i analog in på forsterker.
    Det må være analog ut fra den dac`n du vil høre lyden til. Vil du bruke dacen til en cd spiller, dvd spiller etc, så må du bruke analog ut fra disse.

VA HAYDN høres dyrt og bra ut.

Selv bruker jeg Squeezebox inn i aktive budsjetthøytallere QUAD 12L ACTIVE. Det er ok lyd. Fantasisk bra på Jazz radio.com-RADIO IO-REAL JAZZ eller SMOTH JAZZ. Mange internet radioer som følger med SlimDevices. Akustisk musikk er de bra. Eva Cassidy, Santana bra. Bjørn Berge kan du høre at han bruker gitarforsterkeren. Helt rått. MEN... det er budsjett høtallere til ca kr 10 000(med forsterker, aktive) så jeg hører desverre at det blir litt harsh, vondt, vreng på høyt volum i de høye tonene frekvensene. På jazz og akustisk så er de bra. QUAD 12L ACTIVE er laget i samme hus i England med QUAD forsterker. Har en mistanke om at inginørene har snekret samen høtallerne av overskuddsdeler.Quad Hifi - Performance Series - L-series (Active) - 12L studio active Forsterkeren har også Balanced XLR in. Noe som skal gi bedre lyd. Får kanskje vekk den harshen på høyt volum i de høye tonene med balanserte XLR hele veien fra fks DAC 1 USB/PRE eller Transporter. I følge mange så gir fullt balansert setup hele veien betydelig(merkbart) bedre lyd. Håper på å få god nok lyd i de høye tonene ved å bruke en dac med balansert xlr. Må vente noen måneder.

Review: AudiogoN Forums: Review: Quad 12L-A Active Monitor

Benchmark DAC1 USB/PRE har jo headphone amp, men hvis du har et budsjett hvor du kan leke deg litt mer og skal bruke kontoret som lytterom kan det være en fordel å bruke aktive nearfield høytallere. Hvis du da ikke har et stort kontor. Hvis ikke utseende på høytallerne teller så veldig, så er aktive Dynaudio med aktiv subwoofer noe helt jevlig rått har jeg en følelse av. Du kan få balansert XLR hele veien fra benchmark DAC1, Transporter til subwoofers forsterker-fra subwoofers forster til høytallernes forsterker ha ha....fy ****. Leste om en som foretrakk dette oppsettet framfor vanlig hifi, men vi har jo forskjellige ører/smak. Han fikk ikke solgt surround anlegget sitt fordi han lot kjøpere høre på dyaudio oppsettet. De har tre-veis høytallere også. ProLyd as » PROLYD WEBSHOP En subwoofer fra Dynaudio står på ønskelisten etter hvert(noen måneder). LFE effects i ubwoofer og XLR hele veien.

Ethernet(nettverkskabel) kabel CAT5 eller CAT6 fungerer forøvrig veldig bra for å sende audio signaler. Ikke noe å hente på lydkvalitet der for å forbedre lyden. Skru volum på software og software volume knobs også Squeezebox og Transporter på fullt hvis du har mulighet til å bruke en analog volume knapp. Hører nok ikke forskjell men....det er en regel. Ikke bruk plugins(room correction, lignende tact, replay gain o.l i windows mediaplayer o.l Hvis du ikke bruker SlimServer(prøver usb`n til dac1 fks). Skru av replay gain, plugins i SlimServer også. Hvis du da ikke vil leke deg litt med lyd. For å ha en stabil datamaskin som mulig, ikke bruk tung antivurus som norton o.l. Bruk ESET NOD 32 antivirus og OUTCAST firewall de er lette og krever(forstyrrer ikke så mye) lite av datamaskinen.

I følge mange så er lydkvaliteten gradert på denne måten:
    Høytaller 75% -frosterker 15% -dac 5% -kabler 3% -annet 2% aahh...rommet tar jo en betydelig andel prosent fra hver gruppe.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dævven, hakaslepp masse god info!

VA Haydn er en relativt "billig" høytaler jeg har fallt for, og koster ca 10flak... men det er en ting jeg lurer litt på... denne squeezboxen, er ikke den for å overføre lyd fra et rom til et annet?

er ute etter litt "rimelig" opplegg (10k ca.) og har fått en konge pris på Haydn, som sikrer at jeg har ca 4-5k å bruke på diverse (kabler har jeg også).

kunne det gått an å brukt et ok lydkort og så en forsterker? blir det bra nok?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha anlegget i samme rom PC'en vil en Squeezebox kun være et middel for å gjøre for å øke betjeningsvennligheten (fjernkontroll + display som de fleste kan lese fra lytteavstand), i hvertfall så lenge du har digital utgang på PCen. Den er ikke nødvendig for å få lyd i anlegget. Det finnes også andre betjeningsalternativer som kan fungere bra/bedre alt etter hva du er ute etter (f.eks. mobiltelefon via blåtann eller wifi).

Når det gjelder Haydn så hadde jeg stor suksess med Electrocompaniet (AW100DMB) som forsterker da jeg hadde dem i min stue (ca 7x4m). Den litt varme lydsignaturen pluss den lille "festkulen" i øvre bassområdet passer dem bra. AW100 er jo kun effektforsterker men jeg vil tro en av de integrerte også vil fungere bra siden lydsignaturen er relativt lik(ECI-3, 4 eller 5). Velger du en løsning med for- og effektforsterker så pass på å ikke spare for mye på forforsterkerdelen! Den første tiden jeg hadde Haydn brukte jeg en billig Pioneer 915 surroundbox som forforsterker. Det låt utrolig kjedelig i forhold til demoen jeg hadde hørt hos Stereofil (med god og dyr forsterker). De våknet først til liv da jeg fikk tak i en "ordentlig" forforsterker (EC 4.6).

Jeg har også prøvd dem med effektforsterkeren jeg har i dag, Talk Tornado 3.1. Dette er en mye mer nøytral forsterker enn EC. Dette var en dårlig match. Bassen "forsvant" og mellomtonen ble livløs.

Stayroom: En DAC er en del av signalkilden og skal inn før forsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    interressant! men,
    2 x 22W @ 4ohm, 10% THD+N, VDD=13.5V
    2 x 12W @ 8ohm, 10% THD+N, VDD=13.5V
    hva holder det til? knapt noe?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gEnEsis_AiX
    interressant! men,
    2 x 22W @ 4ohm, 10% THD+N, VDD=13.5V
    2 x 12W @ 8ohm, 10% THD+N, VDD=13.5V
    hva holder det til? knapt noe?

hehe - sånn tenkte jeg også

Ta AV Haydn, sensitivitet (dB ved 1w inn ca 1 meter fra høyttaleren) = 89dB

Luxury HiFi: HiFi Speakers

regelen er at når watt dobles, tredobles dB (sånn ca)

2w = 92dB
    4w = 95dB
    8w = 98dB
    16w = 101dB

Jeg testet en Trends 10.1 T-amp på digre B&W høyttalere og vi gav oss ved 2/3 volum på volumhjulet.......da var det høyt nok

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok? dette er såkalt ΘΡΞΞΚ for meg men når du forklarer det så enkelt så du gjør, så forstår eg det sånn, at haydn høytalerne skal klare seg med denne t-ampen med usb inngang?! konge da^^ noen ide om lydkvalitet?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    denne squeezeboxen, er ikke den for å overføre lyd fra et rom til et annet?
    Squeezebox er for å overføre lyd fra datamaskinen. Bruker ikke lydkortet til datamaskinen. Lyden blir overført fra hardisken via ethernet kabe til Squeezebox digital til analog konverter(dac). Dermed fungerer Squeezebox som et lydkort med dac. Samme som cd spiller med dac. En moderne form for cd spiller. Med like bra lydkvalitet eller bedre. En annen fordel er at man kan ha flere tusen cd`r lagret på harddisken og hente fram musikk med fjernkontrollen eller pc-musa. Harddisken på datamaskinen blir en transport akkurat som cd-drevet i en tradisjonell cd spiller. Harddisken snurrer rundt og finner bits 11110000 som blir overført til dac`n i Squeezebox og gjort om til lyd.
    Med andre ord, så lenge SlimServer krever lite hardware så trenger man ikke en dyr datamskin og kan plassere datamaskinen i et skap elller annet rom og trekke kabel. Kabel er bedre en wifi. Squeezebox har wifi også. Slimdevices TRANSPORTER fungerer på samme måte med samme SlimServer software. Det er rett og slett et genialt musikk lagring/overførings program. Mange audiofile som har gått over. SlimDevices forum og andre.

Man kan prøve programmet gratis ved å installere softsqueeze. En software spiller, akkurat som WindowsMedia player. Er vel best å installere SlimServer først. Da kan man prøve SlimServer og dens funksjoner så vidt jeg har forstått. SlimServer må installeres på alle datamaskiner. Vet ikke hvor stabil Softsqueeze(software spilleren er, men..)

Med Benchmark DAC1 USB/PRE og mange andre dac`r må man bruke Foobar, WindowsMedia player o.l via usb, eller lydkort med coxial, xlr e.l Burker man digital coaxial/spdif/optisk ut fra lydkortet på datamaskinen så spiller man ikke med lyden fra lydkortet. Man bruker kun lydkortet som en transport av bits. Hvis man kobler analog ut fra lydkortet så får man lyden til/ifra lydkortets dac.

Skal du sende lyd til flere rom må du ha en Squeezebox på soverommet også. Du må da synkronisere Squeezebox`ene hvis du skal ha samme lyden i begge eller flere rom. Flere datamskiner kan koble seg til den datamaskinen som har slimserver lagret(harddisken med musikken) også, men bare en kan spille musikk av gangen antar jeg. Jeg styrer SlimServer programmet med en datamskin nummer to noen ganger ved å skirve inn et navn i url`n(der hvor du skriver avforum.no, vg.no) så styrer jeg musikken på den datamaskinen som har stor harddisk hvor musikken er
    lagret.

Med en eller annen form for dedikert server windows home server, linux e.l kan man vel flere hente forskjellig musikkfiler og spille av samtidig.

Haydn løsningen høres bra ut den også.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan selvfølgelig også bruke vanlig stereo hifi budsjett, high-end preamp, forsterker, høtaller, radio tuner sammen med Squeezbox, Transporter, DAC1 og andre. Vanlig hifi og high end hifi lyd som tidligere. Forskjellen er at cd-compact diskene er lagret på en datamaskins harddisk eller annet lagringsmedium som Nas harddisk, meia spiller av forskjellige slag.

Re: Jeg antar. Jeg tror at 90% av de som har kjøpt Squeezebox og Transporter bruker vanlig stereo/surround hifi til high-end. Squeezebox og Transporter er laget for hifi media i folks stuer og andre rom. Benchmark DAC1 PRE er også ment som en hifi media hub(sentral) preamp i vanlige stuer. Det er ikke fjernkontroll til DAC1 PRE.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da har jeg skaffet meg en slik KingRex T20U brukt her i norge

men, høytalere, hva er gøy der... ? må ha noen stativhøytalere som duger noenlunde til kosemusikk ( til en ok sum penger )

ideer?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må ha noen stativhøytalere som duger noenlunde til kosemusikk ( til en ok sum penger ) ideer?

Quad 11L passive var her før(toppkarakter). Neby hifi er importør. Fåes kjøpt billig på Ebay. Det var en hifi butikk like utenfor Oslo ved skårer eller i nærheten som hadde dem for lytting. Fåes kjøpt i Sverige(Stockholm, muligens Gøteborg). En liten biltur forbi tollen. Skriv review quad 11L passive i google- verden.

Tester lyd og bilde. B&W CM1 skal være bra og andre.
    Bokhylleplassering produkttester - Lyd og Bilde : Kjøpeguide/Tester

Re: Det var da pokker så mange skrivefeil jeg toucher.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare minne om at der har kommet en ny Squeezebox. De har flyttet displayet over fra selve spilleren til fjernkontrollen.
    Og ja, det er geniale saker.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EC's Prelude serie låter veldig bra med VA Hayden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •