Jeg komponerer stereoanlegg!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer Fez Dispenser sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jeg komponerer stereoanlegg!

Her skal jeg kort oppsummere mine behov, bruksområder, osv, for mitt kommende stereoanlegg.

Nåværende "musikkanlegg"

Boomblaster fra 1997 :roll:

Bruksområder for nytt anlegg

- Musikk! I første omgang kommer jeg til å spille av musikk ifra pcen, for det meste 320kbps mp3-filer. Senere vil jeg nok kjøpe CD-spiller.

- Film og serier! (disse kommer også i all hovedsak til å spilles av ifra PC)

- Xbox 360!

Komponenter jeg ser på

Must

- Stereoforsterker
    - Gulvstående høyttalere

Eventuelt

- Subwoofer
    - CDspiller

Budsjett

Jeg vil ikke betale så mye mer enn 6000 for forsterker og høyttalere. Sub og CD-player kommer selvsagt i tillegg.

Hva jeg ser på for øyeblikket

- Argon 7240-høyttalere. Rimelige høyttalere som har fått gode skussmål, og som virker rimelig enkle å få tak i
    Jeg komponerer stereoanlegg!-arg7240bk_1_b-jpg

- NAD C325BEE
    Jeg komponerer stereoanlegg!-nadc325beean_2_m-jpg

- Marantz PM4001
    Jeg komponerer stereoanlegg!-pm40012-jpg

----------------------------------

Har dere noen tanker om disse kombinasjonene av forsterker og høyttaler? NAD-forsterkeren er kanskje overkill i forhold til utbyttet man får av Argon-høyttalerne? Samtidig faller jeg veldig for NAD-designet og PowerDrive-funksjonen, uten at jeg har noe annet å støtte meg til enn hva PowerDrive SKAL gjøre, og ikke om den faktisk GJØR det!

En annen ting jeg sliter med å finne ut, er hvordan jeg skal koble en subwoofer til forsterkeren. Jeg har forstått det slik at noen forsterkere har egne sub-utganger (NADen har dette, mens jeg ikke kan finne dette hos Marantz merkelig nok)

Jeg håper på tanker omkring det jeg allerede har sett på, eller om det finnes andre forsterkere/høyttalere med Bang For The Bucks.

PS: Noen eller de fleste vil nok synes at det er tåpelig å kjøpe et dyrt anlegg for å spille komprimert lyd, men prøv å la dette ligge. Jeg er mer interessert i gode løsninger for å få best mulig lyd fra PCen med tanke på kabling og outputs.

På forhånd TAKK! :-D

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg tror absolutt ikke nad forsterkeren blir overkill på høyttalerne.

men hvorfor gulvstående? får jo utrolig mye bra stativ høyttalere også.

jeg har selv thule ia60 og rauna høyttalere, og jeg spiller endel komprimert musikk, men spilelr mere og mere cd-er. det kommer med tiden, så bare start der du vil, cd-spiller kan man alltids vente med om man nøyer seg med data.

mvh
    stian

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker en ekstern dac for pc lyd. Zhaulo 2.5. kom på ca 1100,- på døra herfra: diykits stor forbedring på lyden

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du vet du skal ha sub så er egentlig gulv høytalere tull i den prisklassen

hvis du absolutt ikke vil gå over 6k for høytalere og forsterker så ville jeg kjøpt feks: Høyttaler - Stativhøyttaler | Hi-Fi Klubben: B&W DM686 Høyttalere

sammen med denne forsterkeren:
    Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: CAMBRIDGE 540A v.2 Integrert forsterker

disse høytalerene sammen med en grei sub spiller skikkelig bra, har du sjans til å legge på en 1000 lapp ekstra ville jeg kjøpt 685 i stedet for 686.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xanakor
    men hvorfor gulvstående? får jo utrolig mye bra stativ høyttalere også.
    Takk for svar!

Kall meg gjerne trangsynt, men jeg har fått inntrykk av at stativhøyttalere ikke har like bra frekvensspekter som gulvstående, og da særlig nede i bassfrekvensene. Og jeg elsker min bass!

Skal jeg kjøpe stativhøyttalere må jeg i så fall supplere med sub, eller?

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av morrari
    jeg bruker en ekstern dac for pc lyd. Zhaulo 2.5. kom på ca 1100,- på døra herfra: diykits stor forbedring på lyden
    Takk for svar!

Hvordan kobles denne til? 1100 høres ikke så ille ut, men hva er det konverteren egentlig gjør? Det er jo DAC inne i lydkortet?

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fez Dispenser
    Takk for svar!

Kall meg gjerne trangsynt, men jeg har fått inntrykk av at stativhøyttalere ikke har like bra frekvensspekter som gulvstående, og da særlig nede i bassfrekvensene. Og jeg elsker min bass!

Skal jeg kjøpe stativhøyttalere må jeg i så fall supplere med sub, eller?
    Det kommer selvsagt mye an på plassering rommets størrelse samt forsterker, men hvis du har tiolgang til en lokal hifiklubb så burde du nesten bare stikke innom å sammenligne de:-)

F.eks CM1 spiller helt sinnsykt til å være så små. De har en enorm dynamikk og bra med bass hvis de får et rom som de er på lag med.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    hvis du vet du skal ha sub så er egentlig gulv høytalere tull i den prisklassen
    Takk for svar!

Men kan du utdype dette? Hva er det som gjør at det blir uvettig?

Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    hvis du absolutt ikke vil gå over 6k for høytalere og forsterker så ville jeg kjøpt feks: Høyttaler - Stativhøyttaler | Hi-Fi Klubben: B&W DM686 Høyttalere

sammen med denne forsterkeren:
    Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: CAMBRIDGE 540A v.2 Integrert forsterker

disse høytalerene sammen med en grei sub spiller skikkelig bra, har du sjans til å legge på en 1000 lapp ekstra ville jeg kjøpt 685 i stedet for 686.
    Som sagt så ville jeg her kjøpt sub med en gang fordi jeg vil miste bassfrekvenser (som er nødvendig for at jeg skal fortsette å leve). Eller er ikke dette et problem med disse høyttalerene?

En annen ting; sett bort i fra tilhærende høyttalere; hvordan er kvaliteten på disse?

1.
    NAD C325BEE (3.698,-)

2.
    CAMBRIDGE 640A v.2 (3.198,-)

3.
    Marantz PM4001 (2.900,-)

Det står vel akkurat nå mellom disse, og det virker som kjempegode forsterkere i min prisklasse. Jeg gidder rett og slett ikke lete mer, fordi jeg er bombesikker på at jeg blir fornøyd med hvilken som helst av disse tre.

NAD sin koster mer, har PowerDrive, har egen sub-utgang, og er kjent for å utelukke unødvendige funksjoner.

Cambridge Audio sin forsterker har jeg ikke et forhold til, men virker som en bra forsterker. (Jeg gikk, som du ser, opp et hakk til 640). Problemet jeg har, er at jeg ikke kan finne de reelle forskjellene på denne forsterkeren og NAD sin.

Marantz har vunnet priser og fått "utelukkende" positive kritikker. Broren min har en slik, og det var den første jeg så på. Mot NAD og Cambridge er vel ikke Marantz like anerkjent produsent? Eller er det kanskje fordi vi har et slags hi-fi-monopol i Norge?

Test av Cambridge-forsterkeren mot Marantz-forsterkerenCambridge Azur 640C V2.0, Azur 640A - Lyd og Bilde : Kjøpeguide/Tester

Konklusjon

Forsterker er ikke lenger et problem, og kanskje det blir lettere å få råd om høyttalere hvis jeg bare bestemmer meg for en av de tre forsterkerne?
    Spørsmålet blir i så fall om jeg skal ha gulv- eller stativhøyttalere.

Kjempekjekt å bevege meg mot et resultat, og jeg takker alle for hjelpen! (selv om jeg kommer til å trenge ytterlige hjelp i denne tråden :wink

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg vil anbefale deg sterkt å ta en tur på hifiklubben og høre på disse høytalerene. siden du sitter med denne instillingen at du må ha gulvstående høtalere pga bassen så trur jeg du vil få en svært positiv overaskelse når du hører disse høytalerene. du får ikke den helt dype bassen, men for en dynamikk og trykk du får ut av disse små høytalerene. jeg ble ihvertfall skikkelig imponert første gang jeg hørte dem. hoved grunnen til å velge gulvstående høytalere er at de som regel spiller med mere trøkk for å fylle lyden i større rom, mens det er mye lettere å fylle små rom med lyd, de er også lettere å plassere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fez Dispenser
    Takk for svar!

Hvordan kobles denne til? 1100 høres ikke så ille ut, men hva er det konverteren egentlig gjør? Det er jo DAC inne i lydkortet?
    Joda alle lydkort har jo innebygd dac, MEN.... hvis du ikke har et veldig bra lydkort så mister du mye lydkvalitet her ( etter min mening). Dessuten leverer de fleste lykort analog lyd via minijack, som jo er så som så.
    Jeg har koblet Digital ut fra hovedkort (coax) til Dac og derfra til forsterker via gode kabler. Dette gjør koslige ting med lyden. :-D

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå liker ikke jeg nyeste 600-serien fra B&W, men:

Gode gulvstående konstruksjoner koster og i slike billige høyttaler vil du får mer bass en stativer i samme klasse, men stativhøyttaleren vil oftest spillere renere og med mindre kasselyd. Skal du ha sub så er nok stativhøyttalere et bra valg. Kommer jo litt an på om det er Black Metal eller Secret Garden det går mest i.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Nå liker ikke jeg nyeste 600-serien fra B&W, men:

Gode gulvstående konstruksjoner koster og i slike billige høyttaler vil du får mer bass en stativer i samme klasse, men stativhøyttaleren vil oftest spillere renere og med mindre kasselyd. Skal du ha sub så er nok stativhøyttalere et bra valg. Kommer jo litt an på om det er Black Metal eller Secret Garden det går mest i.
    Musikk jeg "aldri" hører på, er

- Black Metal og 99% av de andre metal-sjangrene
    - Klassisk musikk
    - Secret Garden-ish musikk (julegave-musikk á la Bjørn Eidsvåg og Josh Groban)

Jeg hører ofte på myk musikk som varierer ifra de dybe basstonene til høye frekvenser, slik som dette:

Eksempel

Jeg er også glad i Jay Z og sanger med trøkk og bass, og derfor er det viktig å ikke miste bassfrekvensene.

----------------------------

Jeg blir mer og mer overbevist om at stativhøyttalere er gode valg, men om jeg kan få komme med et spørsmål som kan høres tullete ut:

har ikke stativhøyttalere lettere for å bli sprengt, eller er dette bare en feilaktig fordom fra min side?

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatering

Jeg er 99% sikker på at jeg går for følgende oppsett:

- NAD C325BEE

- B&W DM685

- Cerwin Vega 12SX (Sub)

Det jeg leter etter, er et skikkelig oppsett for å spille av musikk ifra PCen. Jeg vil helst slippe å måtte styre med dyre DACer fra Kina, osv. Jeg er heller ikke sikker på om jeg kommer til å høre så stor forskjell på en ekstern DAC versus et billigere liknende alternativ.

Det eneste alternativet jeg har funnet (som passer mitt budsjett), er Squeezebox fra Logitech/Slim Devices.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg lurer på er hvordan Squeezebox o.l. står i lydkvalitet mellom en ekstern DAC og direkte analog kobling mellom lydkortet og forsterker.

Tåpelig at ikke NADen har digital input!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg var deg ville jeg kanskje vurdert en XTZ sub, har prøvd CV CLSC 12S, XTZ 99W12 og XTZ 99W10 hjemme hos meg, og likte begge XTZ subbene bedre enn CV suben.

Mulig at CV suben spiller høyere, men jeg tror at XTZ vil passe bedre sammen med B&W enn CV.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Strikke musikk?

Etter min mening klarer aldri en stativ høytaler uansett pris å gjengi skikkelig bass. En sub er en dårlig erstattning i denne prisklassen.

Små høytalere er gjerne klare og rene i lyden, men er alltid svake i mellom bass og dypbass.

Det er ikke alle som snakker om booom bass når de snakker om bass! Bass er mer enn hva Proson og CV skyver ut i rommet.

Sjekk ut Hva som selges på Nettet av Dynavoice og Xindak er nok det du får mest for pengene dine i dag.

Skal du ha skikkelig bass som følger musikken bør du gå for gulvstående modeller. Etter hva du skriver så vil jeg si at du vil oppfatte lyden fra stativ høytalere som strikkemusikk!

Trust me please!, dette ække reklame!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •