Lyden sprekker ved høye frekvenser?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyden sprekker ved høye frekvenser?

Hater å plage dere med slikt, men trenger litt hjelp her. Det har dukket opp et problem.

Så The Bounty for en ukes tid siden, og reagerte på at lyden sprakk ganske ofte når folk skrek høyt. Særlig scenen der Fletcher Christian tar over skipet var helt fæl å se på grunn av dette. Jeg ble litt bekymret, men avviste det hele med at DVDen ble gitt på en billiglabel for fire år siden, og siden bildekvaliteten er fryktelig burde vel det samme gjelde lyden. Men nå har jeg sett to filmer til (The Limey og X-Men 2) der det samme problemet har dukket opp, og særlig den siste burde da ha kurant lyd?

Har testet litt mer med The Bounty nå, siden den var verst (skjedde flest ganger), og har kommet fram til følgende:

Prøvde CA DVD57 opp mot PS2 - samme resultat.
    Prøvde å bruke analog ut fra CA DVD57 istedenfor koax - samme resultat.
    Prøvde å bruke bakhøyttalerne (Dali 2002) foran - samme resultat.
    Prøvde å bruke TV-høyttalerne (lyd via scart) - lyden sprekker ikke.

Jeg ville umiddebart tro at det er noe feil med diskantene i høyttalerne mine, men at alle skulle gå samtidig høres helt villt ut. Kan det være noe feil med receiveren? Det bør også nevnes at jeg spiller musikk på anlegget hele dagen, og har da aldri lagt merke til noe da.

Håper noen kan hjelpe meg her, svar mottas med takk.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt usikker på hva du mener med at diskanten "sprekker", men jeg har erfart at NAD-recieverne kan bli en smule spisse i toppen. Det kan selvsagt være noe galt med høyttalerne dine. Er det forskjell på høyre og venstre? Er lyden på musikk fortsatt som den skal?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er vel ikke helt inne med hifi-terminologien ennå. :P Det jeg mener er vel at jeg hører knitring, men vet ikke om det heller er helt riktig ord i denne sammenhengen.

Det er ikke forskjell på høyre og venste nei, hvis dialogen skal være i midten er det derfra jeg hører problemet. Lyden på musikk er som den skal, har så langt ikke erfart noen problemer, men det kan godt være at jeg ganske enkelt ikke har hørt noe musikk som går såpass høyt opp i frekvens.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være at linjetrinnet i ett eller annet ledd av anlegget ditt blir overstyrt, eller at innspillingen er overstyrt. Først og fremst vil jeg tro det første. Kan det kanskje være nok et NAD-problem? Prøv å få lånt deg en reciever!

Hvis det kommer først på høyt nivå må det være etter volumkontrollen et sted. Jeg trodde ikke det skulle være noen slike problemer med de høyttalerne.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, Snicker-is.

Hva menes med overstyrt?

Problemet ligger iallefall ikke i DACen i receiveren, ettersom jeg også testet analogt. Jeg prøvde nettopp en sang der den kvinnelige vokalisten synger (skriker er kanskje en bedre beskrivelse) langt opp i frekvensskalaen, og Dali/NAD komboen håndterte det mye bedre enn headsettet mitt gjorde; ingen knitring eller forstyrrelser her.

Det hele slår meg som merkelig. Kanskje bare overgangen fra TV-høyttalere til skikkelig anlegg er såpass avslørende at lydmessige problemer på DVD blir tydeligere? Men da er det isåfall rart at det skulle være merkbart på noe sånt som X-Men 2. Noen som har lyst til å tipse meg om en DVD eller to med lyd i referansekvalitet?

Jeg skal også teste en annen receiver (evt stereoforsterker) når jeg får mulighet til det, men da det er dårlig med bil og penger blir ikke det umiddelbart.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Har samme problem med mitt oppsett, som består av Pioneer 810 høyttalersett og Sony 3000es forsterker, samt en Pioneer DV668 spiller...

Hadde noe av det samme også på tidligere oppsett, da med JBL SVA-1800 hornhøyttalere og H/K SVA7000 forsterker, men i noe mindre grad.

Det skurrer rett og slett når det skrikes/snakkes høyt i det høyfrekvente området...

Kan det være innstillingene? Lydkvalitet generelt er meget bra, men utrolig irriterende med denne "vrengingen" av lyd øverst...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Hyggelig" å se at det er noen som har samme problemet. :twisted:

Utstyret ditt et par prisklasser over mitt, så det er tydeligvis ikke prisen som er avgjørende. Jeg er også ellers veldig fornøyd med lyden (skjønt, smådød over NAD og deres støyende forforsterkere :twisted: ), men den skurringen er plagsom. Det frister liksom ikke å kaste seg over tonekontrollene hver gang man vil se en film heller.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller dere rett og slett høyere enn anlegget tåler?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jeg umulig tro. Dali 5005 med NAD T742 på -10db (går opp til +18)? Og diskantene kan da ikke være så vanskelige å drive.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...kan jo selvsagt være svaret, men problemet oppstår på relativt moderate nivåer hos meg...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde også problemer med skurring i diskanten. Dette oppstod både med Dali 5005 og Patos-høytalerne jeg har nå...forsterkeren var en NAD C320...løsningen ble en kraftigere forsterker. Vet ikke hvordan forsterkerne til NAD fordeler kraften, men det kan virke som at når de får for mye å gjøre, blir det ikke nok til å få all informasjonen til diskanten...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål... tester du PAL dvd?

Fordi; PAL går som kjent 4% kjappere enn normal film. Så på playback blir lyden "avspilt" hurtigere - dvs den går opp i pitch. For at dette ikke skal høres rart bruker man i dag ofte tone korrigerende programvare på lydsporet for å senke pitchen... MEN; meg bekjent skaper dette problemer med høyetoner som forsvinner "utafor" skalaen, og man får "clipping" på toppen - noe som reflekteres i lydbildet. Dette problemet ble vel først kjent her i Europa når Ringens Brorskap kom ut på dvd. Man har også senket volum på endel slike lydspor for å "skjule" feil i lydbildet.

Nok en grunn til å velge NTSC... :) (de 96 linjene i bilde forskjell er omtrent ikke synlig etter at scaleren i min projektor har behandlet bildet likevel...)

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nemedi
    ...løsningen ble en kraftigere forsterker. Vet ikke hvordan forsterkerne til NAD fordeler kraften, men det kan virke som at når de får for mye å gjøre, blir det ikke nok til å få all informasjonen til diskanten...
    Jeg hadde akkurat det samme problemet, og har etterhvert prøvd forskjellige setups, alltid med NAD-forsterkere, og alltid med samme resultat. Når det ble "mye" lydinformasjon så gikk det på en måte på bekostning av diskanten. Jeg fikk bukt på problemet kun ved å pøse på kraft i massevis (nye forsterkere), så nå står to svære klosser og pumper strøm inn i høytalerne, og da ble det bra . Dette gjaldt kun høyt volum, og jeg vil karakteriserer -10db på en NAD reciever som høyt .

Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Noen som har lyst til å tipse meg om en DVD eller to med lyd i referansekvalitet.
    Jeg så nettopp 2-disc dts versjonen av Underworld, referanseklasse over lyden der, veldig mye glassknusing som skjærer i ørene osv, så den vil uten tvil framtvinge problemet hvis det er der.

Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    NAD T742 på -10db (går opp til +18)?
    Jeg har presset en T760 opp i +19 en gang når jeg satt meg på fjernkontrollen og volumknappen satt seg fast under en basstest. Da kom svetten!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Større forsterker altså...bra jeg håper på å få skaffet en effektforsterker eller to i løpet av uka da. Så blir det bra, forhåpentligvis. Huh, jeg mente +18, ikke +18), men det forstod dere sikkert. :P

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bah, ser ut som om problemet er der fremdeles, om enn i mindre grad, selv med ny effektforsterker. Så nettopp en film med et rimelig pompøst soundtrack, og hver gang sopranene setter inn for fullt knitrer det i diskantene. Kan det være enda mer tull med NADs forforsterkere, eller er 125 Vincent-watt for lite for Dali 5005? :?

(Om det er interessant ble filmen sett på -20 dB)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette emnet blir også diskutert here: http://hjemmekino.net/PNphpBB2-viewtopic-t-292.html :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest masse innlegg i dag, så jeg orker ikke lese resten, men jeg har et forslag til hva det kan være, noe jeg selv har opplevd:

Hvorfor er jeg noe usikker på, men:

Det som er koblet til en linjeinngang kan ødelegge for lyden på andre linjeinnganger. Jeg har opplevd dette ved ett "cheesy" oppsett med en billig mikser og en ekstern CD-spiller. Jeg opplever dessverre også dette når jeg kobler til tuneren min. (Som igjen får sitt signal fra antennepluggen i veggen.) Jeg har vært borti en kollega som har hatt dette problemet med en TV som er koblet til en linjeinngang.

Mitt tips:
    Koble ut ALT, for så å koble inn en og en ting igjen til du får reprodusert problemet! (Dersom du har det med kun en enhet, prøv med en annen og dersom du ikke får løst det selv da, så har du et annet problem.)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gojensen
    Spørsmål... tester du PAL dvd?

Fordi; PAL går som kjent 4% kjappere enn normal film. Så på playback blir lyden "avspilt" hurtigere - dvs den går opp i pitch. For at dette ikke skal høres rart bruker man i dag ofte tone korrigerende programvare på lydsporet for å senke pitchen... MEN; meg bekjent skaper dette problemer med høyetoner som forsvinner "utafor" skalaen, og man får "clipping" på toppen - noe som reflekteres i lydbildet. Dette problemet ble vel først kjent her i Europa når Ringens Brorskap kom ut på dvd. Man har også senket volum på endel slike lydspor for å "skjule" feil i lydbildet.

Nok en grunn til å velge NTSC... (de 96 linjene i bilde forskjell er omtrent ikke synlig etter at scaleren i min projektor har behandlet bildet likevel...)
    Dette problemet har jeg svært sjelden erfart når det gjelder PAL DVD, og jeg har et lydsystem som er relativt avslørende. Derimot er det noen soundtrack på filmer som har en litt overstyrt diskant, som er ubehagelig/forvrengt ved høye nivåer. Dette gar jeg opplevd på både PAL og NTSC DVD'er.
    Jeg er fullt klar over fenomenet du nevner, men jeg har ikke vært plaget av det. Derimot hender det en sjelden gang at jeg hører dropouts i lyden ved PAL. Men det er så sjelden at jeg ikke ser det som noe problem.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •