Garanti ved netthandel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Garanti ved netthandel

Hei!

For ett år og ti måneder siden kjøpte jeg en Cambridge Audio stereoforsterker i fra HiFiklubbens netthandel.

I dag klikket den. Får ikke svitchet mellom DVD, Tuner, AUX osv. Samt at den spiller veldig skurrete og utrolig lavt. Det skjedde plutselig når jeg skrudde den på.

Noen som vet hva det kan være?

Og så et annet viktig spørsmål:

Hvor lang er garantien ved netthandel? Er det ett eller to år?
    Og stemmer det at man faktisk må ta vare på originalembalasjen og returnere forsterkeren i denne? Det kan da umulig stemme?

I så fall får man jo huset fult av pappesker etterhvert som man kjøper seg ting og tang.

Noen som vet hva som kan være galt? og noen som kan svare på dette med garantien. Om jeg har ett eller to år?

:-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Norsk lov (Forbrukerkjøpsloven) gir på slike produkter 2 års garanti, uavhengig om de er kjøpt på nett eller over disk. Originalemballasje er ikke et krav, men det av alles interesse at du returnerer produktet forsvarlig emballert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre.
    Jeg skulle veldig gjerne ha levert den inn personlig på et service verksted i Oslo, men de krever kanskje at jeg sender den inn?

Uansett så bør altså ikke dette være noe problem. Det forundrer meg ikkeom de kommer med ett eller annet untak i fra garantiloven, men jeg skal kanskje ikke fordomsdømme. Satser på at dette går bra.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går helt sikkert bra, så lenge du sender den som foreskrevet. Ikke tenk så negativt. Du bare pådrar deg magesår av slike tankespiraler...

Velkommen til forumet, forresten.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkleste må være for deg å levere den inn i en Hifiklubben butikk?

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fem års garanti på elektronikk som er ment til å vare mer enn to år...
    Så du har rikelig med garantitid igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ringer en HiFi klubb i morgen, og spør om jeg kan levere den inn :-) Går sikkert bra.

ok.... Nå må jeg slenge meg i sofaen og nyte min nye TV som jeg hentet på posten i dag. En 32" Panasonic TX-32LXD700.

Kjøpte den også på nettet, så jeg må snoke litt rundt og finne ut hvordan jeg selv skal kalibrere den på best mulig måte. Det har jeg ikke peiling på.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cowboy bebop
    Det er fem års garanti på elektronikk som er ment til å vare mer enn to år...
    Så du har rikelig med garantitid igjen.
    FEIL! Det er 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett på produkter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Men jeg kjøpte den 23. mars 2006, så da har jeg fortsatt litt tid på meg.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Garanti bestemmes av impotør/butikk. Det er ikke automatikk i at det er 2 års garanti - den kan både være lavere eller lengre. Reklamasjonsretten er lovregulert til henholdsvis 2 og 5 år. Forsterkere og slik elektronikk er beregnet til å vare i over 5 år - og har således 5 års reklamasjonsrett. Det er impotør som skal erstatte dette. Går impotør konkurs er det forhandler.

Skal mot formodning leverandør påstå at det ikke er 5 år reklamasjons rett, må du si som min gamle foreleser i forretningsjuss: Hvis du mener det ikke er 5 års reklamasjons rett på dette produktet, må du merke det med en lapp som sier at man ikke kan forvente at dette produktet varer lengre enn to år.

En fiffig ting med reklamasjonsretten er at man etter reprasjon av en del, blir det 5 nye år med reklamasjonsrett. DVS: ryker volum-hjulet etter 4 år og 11 mnd, har du reklamasjonsrett på volum-hjulet til forsterkeren er 9 år og 11 mnd.

Lykke til med reprasjonen!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mente selvsagt for de produkter som ble omtalt her, men det er fint med en utdyping. Vi Norge er vel således heldige...til og med mobiltelefoner skal gis samme garant / reklamasjonsrett. Rare greier når slike dingser sjelden varer året ut vs. den såkalte forventede levetiden i loven.

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Feil igjen..
    Garanti er noe selger,importør,produsent o.l gir,som gir bedre betingelser enn reklamasjonsretten.

Lengden på garantien bestemmer den som gir deg garantien,alt fra 1 dag til livstids garanti.

Reklamasjonsrett er lovbestemt(norsk lov),enten 2 år eller 5 år vist varen er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, feks. en vaskemaskin,forsterker o.l

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye utdypende informasjon her. Flott. jeg føler meg beroliget i og med at det ikke har gått 2 år enda, så dette skal nok gå bra. Bra forum foresten.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen...Hifiklubbens produkter som det omtales her så er det 2 års garanti. At det gis 1 års garanti på laptops får så være.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •