Hjelp til film/musikk anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til film/musikk anlegg

Hei

Jeg er totalt fersk i dette gamet. Forsøker og lese meg klok, men for hver post jeg leser blir jeg nesten mer og mer forvirra. Ang forsterker, steroe/surround, kabler, stativ alt mulig.

Her er ståa:

Jeg har endelig blitt ferdig med skolen, har stabil jobb og kan endelig kjøpe et allright musikk anlegg. Jeg er ingen feinschmecker når det gjelder lyd siden jeg er vant til data høytalere og vanlig TV lyd.

Men denne gangen kunne jeg tenkt meg noe bedre. Noe permanent som varer. Noe man bare kan kjøpe en blu-ray spiller til om et år, men som varer en 5år+ helt greit ang HD lyd etc.

Har en stue som TV'en skal monteres på vegg som er nokså firkantet(tenkte kjøpe en Panasonic TH-50PX700E en av de nærmeste dagene.)

Stuen delen som blir TV "hjørnet" er ca 5*5m2.

Jeg er veldig glad i å se film, og dette anlegget burde være justert mot en god filmopplevelse. Sci-Fi filmer etc. Samtidig så bor jeg slik til at jeg ikke trenger noe anlegg som bryter lydmurern. Eller en bass som slår ut på jordskjelv målingene til staten. Jeg må ta hensyn til nabo'en.

Det lille jeg har lest, så har jeg fortått at en DVD spiller som kan kallibrere opp mot 1080 er bra(hva nå en spiller det måtte være)
    Blue-Ray tenkte jeg og kjøpe senere, når kampen er over og prisen har gått ned.

På et annet forum jeg leste ble Marantz pakken anbefalt http://www.avhifi.no/main.php3?PI=info&PNO=14971

Den ser fin ut.

Jeg liker også de små BOSE høyttalerpakkene jeg har sett på sånn rent designmessig.
    Det trenger overhodet ikke å være store høytalere. Egentlig tvert om. Jeg liker når det tekniske er litt skjult/lite. Det er lagt opp kabler i taket til 4 satelitt høytalere + en midt foran. Fint om noen små kunne vært plassert der. Men som sagt. Dette vet jeg nada om.

Noen tips fra ekspertene?

På forhånd takk

Patrick

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det anlegget som du refererer til vet jeg ikke noe om. men jeg vil råde deg til å dra litt rundt i div butikker å høre på litt forskjellig. er mye høytalere ute på markedet som kan være veldig gode på sine områder så da kommer det an på hvilken type lyd du liker.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal innrømmes at jeg er relativt fersk i gamet sjøl, så istedenfor å gi deg råd som kan vise seg å være dårlige, skal jeg heller forsøke meg på noen tips.

For det første burde du vurdere stereo. Ettersom du bare har hørt tv-og pc høyttalere stiller du deg kanskje litt negativ til det, men det stereo har veldig mange fordeler, og er ikke nødvendigvis underlegen surround. Det koster mindre, siden du bare må kjøpe to høyttalere. Da får du mer kvalitet for penga per høyttaler. Dessuten er stereo ekstremt mye lettere å bruke enn surround. Ettersom du virker en smule grønn, en jeg tilbøyelig å tro at du ville hatt ganske store problemer med å sette opp et hjemmekinoanlegg, selv med bruksanvisning. Hvis du kjenner noen med peiling er det forsåvidt en annen historie. Men stereo er uansett et godt startpunkt om du vil lære å forstå hifi; forsterkere spesielt. Stereo er også mye mer diskrè. Gå på Hifiklubben og hør på et skikkelig stereoanlegg, så skal du få høre hvor bra det kan være.

Ta en titt på bruktmarkeder. Brukte produkter gir deg mye mer for penga(som oftest). Du kan gå på sider som Finn og QXL, men jeg ville anbefalt Avtorget og Hifiklubbens bruktmarked. Husk å alltid sjekke tilbakemeldinger eller karakter på selger.

Tredje og viktigste råd: kjør ALLTID grundig research på noe om du synes det virker interessant. Hvis du søker på google kan du slenge et "avforum" bakerst på søket. Da får du info fra folk som vet hva de driver med. Det er også viktig å sjekke at produktet stiller dine behov(f.eks. musikksmak, kompitabelt med eksiterende anlegg osv), og ikke bare gå etter vag omtale eller specs. Spesielt ikke på høyttalere. Å lytte på produktet er jo selvfølgelig best.

Hvis du vil lese deg klok er ikke dette stedet å starte. Begynn heller med å lese en produktkatalog fra Hifiklubben e.l. og prøv å få med deg hva som virker viktig på de forskjellige produkttypene, og avanser derfra. Prøv også å få kamerater bitt av basillen så de kjøper anlegg du kan sammenligne med:P. Å gå på Hifiklubben og lytte på diverse anlegg er heller ingen dårlig ide. Å bruke anlegg i praksis er alltid den raskeste måten å lære på.

Håper det hjalp litt!

Mats

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips

Tror jeg rett og slett må dra rundt og høre litt forskjellig. Kan godt være et stereoanlegg er mer en bra nok for meg ja. Du har helt rett ang bruksanvisning etc. Tror det hadde vært mer stress en hjelp med masse komponenter nå mens jeg fortsatt er grønn.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mmm. Eventuelt kan du kjøpe en surroundforsterker så kan du bare oppgradere senere når du hare fått dreis på det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •