Spikes - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 64

Tråd: Spikes

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Pass på så ikke slike dempeføtter er for harde. De bør svinge med en resonans på under 4-5 Hz når du dytter på høyttaleren. Ellers kan de "spise" bass i store mengder.

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat fra hjemmesiden til ELTEK (jeg står ikke inne for evt. skrivefeil):

"Laget av et spesielt skum som stabiliserer høyttalrne. Målinger som er gjort på høyttalere i tre, med og uten TEMA ISOLATOR viser en forskjell på 20-40 db ved vibrasjonsmålingen, det vil praktisk talt si fem hundre ganger mer ulyd uten TEMA ISOLATOR. Aller størst forskjell er det i området rundt 2500 Hz der mye av instrumentene og stemmenes karakter skapes. Dette kan forklares med at høyttaler resonansene sprer seg til gulvet, da har man resonanser fra både gulv og høyttalerkabinett. Disse resonansene kommer i forskjellige faser, i forhold til det direkte signalet som kommer i fra høyttalerelementene. Dette virker som et ekko, og øret oppfatter det som forvrengning. Med TEMA ISOLATOR kan man kjenne på kabinettet, at det er mindre vibrasjoner. Du hører at lydbildet blir større og renere, skiller instrumentene fra hverandre, man kan bedre fornemme hvor instrumentene er plassert. Bor man i en boligblokk vil du få blidere naboer, selv om du spiller til langt på natten. For å få resonans- dempingen optimal, må man velge TEMA ISOLATOR i riktig vektklasse. TEMA ISOLATOR leveres i vektklasser fra 0-10Kg, 10-30Kg og 30-50Kg. Tester i danske High Fidelity viser at underlagsputer får høyttalerne til å vibrere mindre og spille renere. En objektiv test viste at en mynt på høykant over høyttalrne veltet uten bruk av underlagsputer, mens den sto stødig med putene. Også ypperlig på teppegulv. En oppgradering som gir mye mer enn den koster. Leveres i pakker a 8 stk for 1 par høyttalere".

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva med å ikke bruke spikes men legge/lime/skru fast et par MDF plater under høyttaleren i samme størrelse som høyttaleren.
    Når jeg da legger finèr over er det ingen som ser noen ugjevnheter eller noe slik.
    Og høyttaleren blir høyere (og tyngre) og jeg får diskanten i øreområdet.
    Eller hva?

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg foretrekker spikes.. de hjelper lyden mer og misker bass støyet i strukturen så det ikke merkes så godt i andre rom.
    Jeg syns spikes er det beste valget!

men men.. dette kommer jo an på hva man selv syns fungerer og høres best ut selvfølgelig..

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spikes er fine og se på, det er ikke dempeføtter.....

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som man snakker om spikes.

Vurderer å oppgradere til 5.1, da med senter plassert oppå tv.

Vil det ha noe for seg å kjøre spikes på den? Da mellom senter og tv??

Eller vil da lyden forplante seg lettere i den svørt hule monstrøse 21" samsung... ?

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det vil jo se penere ut da

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cdrom
    det vil jo se penere ut da
    Klart. Eneste minus er at senter kun er tilgjengelig i svart, mens resten er i Beech.. Men det er jo kun senter så...

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis spikes "graver" seg ned i MDF graver den seg sikkert litt ned i plastikk også, og da vil jo en del av poenget med spikes bli borte...

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Hvis spikes "graver" seg ned i MDF graver den seg sikkert litt ned i plastikk også, og da vil jo en del av poenget med spikes bli borte...
    Har ikke lest hele tråden jeg men, graver seg ned, at lyden forplanter seg, eller at spiken fysisk graver seg ned i underlaget??

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir to sider av samme sak. De mister effekten når de graver seg ned i underlaget.

Dempeføter er mye mer stabilt.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det blir to sider av samme sak. De mister effekten når de graver seg ned i underlaget.

Dempeføter er mye mer stabilt.
    Til senteren tenke jeg biltema spikes med føtter.. Mest for å heve den fra tv'en for å hindre direkte overføring av ressonans (om det skulle skje da. Har merket svært lite ressonans fra mine m74) så det vil vel ha en viss effekt, samt at den vil ligge stødigere, med mindre sjangse for å skli ned fra tv'en..

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spikes med føtter funker sikkert fint.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Virkemåten er enkel:
    Høyttaleren isoleres akkustisk fra gulvet ved at den står på små flater. Dette gjør at viberasjoner forplantes vanskelig gjennom de små anleggsflatene. Problemer kan være at de lager stygge merker i gulvet. Så legge folk under en brikke mer filt, der selve brikken består av metall. Dette gir seg ikke så lett og viberasjoner forplantes nå i 3 eller 4 punkter istedet for å dempes.
    Hmmm... får ikke dette til å henge helt sammen. Altså: Hvis du har spikes rett på gulvet, så blir vibrasjonsforplantningen lavere på grunn av minimal anleggsflate. Hvis du legger en skive av metall mellom gulvet og spiken, så forblir jo anleggsflaten liten, selv om metallskiven er dempet med filt på undersiden. Hvorfor skal de bli mer vibrasjonsforplantning med den løsningen enn med spikes rett på gulvet? (I tillegg gjør jo metallskivene at spikesene ikke synker nedi, slik de vil gjøre over tid på f.eks. tregulv.)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å dempe viberasjoner på denne måten er man avhengig av at materialer deformeres.

Vi snakker her om harde og løse materialer, og vi snakker om materialer som forblir deformert, og materialer som returnerer.

En spike består av et hardt materiale som ikke lar seg deformere i særlig stor grad ved bruk. Selve underlaget er det som skal la seg deformere under spiken. Jo større anleggsflaten blir jo mindre blir deformeringen. Det medfører at dempningen minker etter hvert. Det er nå kun den lille elastiteten i gulvet som står for noen grad av demping.

Setter man en hard metallbrikke under spiken vil man miste deformeringen, og det er da elastiteten i selve gulvet med en anleggsflate på omkring 4 cm^2 som utgjør dempingen. Har man filt under metallbrikken vil man få en liten demping der.

Dersom man bruker myke dempeføtter får man en mer varig demping. Denne vil gå til bake etter å ha absorbert en bevegelse og dempevirkningen er rimelig konstant. Den vil også få en resonansfrekvens, noe som gjør at den demper alle andre frekvenser svært godt og gir høytaleren god stabilitet.

Etter min mening er spikes bedre enn en flat bunn mot gulvet, men ikke i nærheten av en dempefot. En god løsning der det er teppe kan være å sette spikes på en plate for deretter å bruke dempeføtter mellom høyttalerkassa og plata.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har no lest gjennom heile tråden og trur eg har lært litt idag også. Skal nå innvistere i spikes til mine Canton Le-109 og har sett ut desse fra hifiklubben http://www.hifiklubben.no/iz.asp?id=2|p|129|129|187|pdetail
    Er de verdt 300 kr pr høytaler eller? Nå står mine Cantoner rett på vegg til vegg teppet.

Så lurer eg på kva spikes kan gjere i forholdet til en Sub. Nå har eg 4 mjuke gummi føtter som følgde med Velodyne CHT-12" suben min, kva vill skje og vill det være ei forbedring??

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Evnt sjekk ut blitema spikes, mye billigere..

http://www.biltema.no/products/produ...?iItemId=20217

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billigere, og like bra?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke testa de opp mot hverandre, men ser ingen grunn til at de skal være noen dårligere..

Jeg bruker bananplugger fra biltema, mot bananplugger fra hifiklubben (dali) og det fungerer utmerket.

Når jeg snart anskaffer meg bak og senterhøytaler, kommer jeg til å bruke både spikes og bananplugger far biltema.. Mest fordi de er rimelige, men fordi jeg mener de kan gjøre jobben likebra som alle andre..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok rett ja. Eg ser heller ingen grunn til at dei ikkje skal kunne gjere jobben!

Men kva med det med suben?

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •