Spikes - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 64

Tråd: Spikes

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Jeg likte ikke spikes på mine høyttalere.

Skaff deg Tema Isolator isteden..

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må forresten, selvom det er sterkt på etterskudd, gratulere Martin og Liker HiFi med Expert-titler! Vel fortjent, stå på!

Spikes har en ulempe til. Dersom du tenker et høyttalerelement så har det en resonansfrekvens. Men hvis elementet blir overstyrt så det slår i bunnen vil ikke resonansfrekvensen være definert klart lengre. På spikes vil en høyttaler ikke ha en resonansfrekvens, bare en svært liten kontaktflate med gulvet. Med gummiføtter får man en definert resonans på en hertz eller noe. Det gjør at man flytter viberasjonsoverføringen bort fra det hørbare området.

Hvor høye er høyttalerne, og hvor høyt sitter diskanten?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vega!
    Du er fan av disse forstår jeg. Praktisk spørsmål: Står høyttaleren stødig med disse under?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Du er fan av disse forstår jeg. Praktisk spørsmål: Står høyttaleren stødig med disse under?
    Jeg foreslår at du skrur PA-riggen godt fast så ikke de på dansegulvet velter den når de blir for fulle :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Stødig nok. Putene er overraskende harde og tighte.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm...må vurdere disse da som en erstatning til de spikes som sitter på mine B&W. Har furugolv og de 4 stålplatene som må stå under spiksene på hver høyttaler gjør det til et sant mareritt å flytte høyttalerne...

En annen ting er at spikes er direkte helseskadelige. Skulle løfte den ene høyttaleren en gang litt kjapt. Smalt hånden under...og traff 2 spikes. Blod, hyling og ditto forbannelse. For høyttaleren kunne jeg jo ikke slippe i gulvet... :lol: Har korsfestelsemerkene ennå.

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm. Har en pakke Tema Isolator liggende, men bruker dem hovedsaklig på komponentene i racket (som selv har innebygde spikes - Soundstyle X310 eller hva det heter) - på høyreiste B&W 604 er jeg litt redd for at høyttalerne vil bli litt vaklevorne (sub står på Tema) - Vega, du bruker dette selv? Står de greit? Bruker superspikes idag og er forsåvidt fornøyd med det, men kanskje man skulle prøve disse likevel..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo forøvrig ikke noe i veien med å sette en plate under høyttaleren først. Den kan skrues fast i spikes-hullene. 5cm på hver side av høyttaleren gjør enorme underverker.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Må forresten, selvom det er sterkt på etterskudd, gratulere Martin og Liker HiFi med Expert-titler! Vel fortjent, stå på!

Spikes har en ulempe til. Dersom du tenker et høyttalerelement så har det en resonansfrekvens. Men hvis elementet blir overstyrt så det slår i bunnen vil ikke resonansfrekvensen være definert klart lengre. På spikes vil en høyttaler ikke ha en resonansfrekvens, bare en svært liten kontaktflate med gulvet. Med gummiføtter får man en definert resonans på en hertz eller noe. Det gjør at man flytter viberasjonsoverføringen bort fra det hørbare området.

Hvor høye er høyttalerne, og hvor høyt sitter diskanten?
    Takk, høyttalerene er ikke så høye (det er det som er problemet) så jeg tenkte med plate under sammen med spikes fikk jeg en høyere høyttaler slik at jeg fikk diskanten mer i "øre område" og det ble bedring i lyden.
    + den ble sikkert litt finere så jeg iallefall for meg.
    Men hvis jeg skal bruke spikes må jeg da altså bruke en steinplate under?
    Men det ser ut som Vega! var fan av det tema greiene, så jeg får vel se nærmere på det da, for det blir vel det beste valget?

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis jeg skal bruke spikes må jeg da altså bruke en steinplate under?[/quote]
    Det finnes små "tabletter" som du kan bruke under spikes for å beskytte gulvet. Klubben fører ihvertfall disse. Husker ikke prisen, men det var ikke stort.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg vet det men om det er snakk om å ha en plate under kan den ikke være MDF? Må den være stein?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du behøver ikke ha stein under under spikes eller dempeføtter. Du bør få diskanten opp på rundt 80 cm.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør ha diskanten på høyde med der øret ditt er..

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er det jeg har tenkt på hele tiden, derfor kunne jeg bruke en mdf plate kledd i finèr likt som resten av høyttaleren.
    Og med spikes mellom plata på gulvet og høyttaleren, det hadde blitt fint og jeg hadde fått diskanten i øre høyde, det var vel det som egentlig var poenget.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hm.

En MDF-plate vil vel kanskje ødelegge effekten av spikesene? Vibrasjonene ledes ned i plata som på ingen måte vil være hard/tung nok til å absorbere dem, og plata rister i stedet for høytaleren...? Evt. vibrasjoner mellom plata/gulvet under...
    Det ble sagt at spikesene kan settes på "puter" som HifiKlubben selger...vil ikke disse putene også ødelegge for effekten av spikes? Oppgaven er jo som nevnt å lede vibrasjonene vekk fra høytaleren, mens man med disse "putene"/"tablettene" bare oppnår at hele høytaleren bli en "svingende" konstruksjon?
    En mulighet kan jo være steinheller med små hull som kan absorbere varmen/vibrasjonene fra spikesene (stein vil jo sannsynligvis være tungt nok i motsetning til tre), men personlig ville jeg hørt på dem som anbefaler dempeføtter...fra Holfi eller allerede nevnte Tema f.eks...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Handlet dempeføtter på Eltek igår, og jeg må si jeg merker mer forskjell enn forventet, og ikke bare i bassen. Mye av romlebassen er borte (savner det nesten på et par plater - sikkert en tilvenningssak :P ), bassen er litt strammet opp, og lydbildet virker luftigere, større. Jeg tror det var en lur investering.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp..

Jeg føler som sagt at Tema Isolator er et slags kompromiss mellom spikes og "ht rett på gulvet". Man isolerer ht til en viss grad fra gulvet, men oppnår samtidig ikke total utsletting av bassen. Man slipper rumlingen, men bassen forsvinner ikke i den grad som med spikes.

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble sagt at spikesene kan settes på "puter" som HifiKlubben selger...vil ikke disse putene også ødelegge for effekten av spikes?
    Det er ikke puter, men tabletter av hard plast som man kan sette under spikesene.

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker slike tabletter sjølv, dei er av metall viss eg ikkje tar heilt feil. Under tablettene har eg sett på slik møbelfilt som man har under stoler/bord for å beskytte golvet......Funker fint det

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er nok de samme som jeg bruker, Jolly. Husket ikke om det var metall i dem. -Tok en råsjans, og bomma :wink:

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •