Tips til komponenter i lavbudsjett anlegg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til komponenter i lavbudsjett anlegg?

Hei!

Jeg er helt fersk innen hifi - har aldri hatt et stereoanlegg. Vurderer nå å kjøpe et lite anlegg rett over nyttår som jeg kan ha i stua. CD-spiller, radio, forsterker og høyttalere. Prisen bør helst ikke overskride 5000,-. Har ingen store planer om å utvide dette til noe hjemmekinoanlegg med det første. Høyttalerene bør ikke være altfor store siden de skal stå på hylle. Er ute etter klar og ren lyd. Mye bass kan jeg kanskje ikke forvente av høyttalere av denne størrelsen.

Har tidligere kjøpt en DVD spiller av merket DENON. Den skal jeg bruke som CD-spiller. Har så vidt tittet på en rimelig Argon 3245 forsterker og radio av samme merke. I tillegg har jeg sett på Dali Consept 1 høyttaler. På sikt skal jeg kjøpe en sub.

Er dette merker som kan anbefales med tanke på pris / ytelse, eller bør jeg titte på andre (Yamaha, pioneer, sony osv)? Er det andre høyttalere rundt 2000,- som kan anbefales?

Håper noen har noen anbefalinger å komme med! =)

B

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt Dynavoice med NAD og synes det er en potent match.

Litt vanskelig å anbefale med ett såpass lite budsjett..

Vurdert å kjøpe brukt?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PSB Alpha B1: InterConnect

Frode

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du plass til et par gulvstående høyttalere så kan jeg ikke unnvære å legge et lite trykk på Dynavoice M65 som for eks. fåes kjøpt på Surround.no - Høyttaler spesialisten

En rimelig forsterker finner du alltids pent brukt på bruktbørsen, - enten her eller på finn.no hifisentralen etc....

Lykke til!

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes Tannoy har kvalitet på billige høyttalere Tannoy fusion 1
    Test av Tannoy Fusion 1 Bokhyllehøyttaler - Lyd og Bilde : Kjøpeguide/Tester
    Klipch B3 har fått meget bra tester.
    På elektronik siden er det kommet endel greie og billig løsninger:
    Cambrige Asure A640:
    Cambridge Azur 640A v.2 - Lyd og Bilde : Kjøpeguide/Tester
    Det er mye spennende på bruktmarkedet så her er det bare å følge med.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Har hørt Dynavoice med NAD og synes det er en potent match.

Litt vanskelig å anbefale med ett såpass lite budsjett..

Vurdert å kjøpe brukt?
    Har selvfølgelig vurdert å kjøpe brukt også. Men har foreløpig ikke funnet noe. Har du noe liggende kanskje? =)

B

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarne82
    har du plass til et par gulvstående høyttalere så kan jeg ikke unnvære å legge et lite trykk på Dynavoice M65 som for eks. fåes kjøpt på Surround.no - Høyttaler spesialisten

En rimelig forsterker finner du alltids pent brukt på bruktbørsen, - enten her eller på finn.no hifisentralen etc....

Lykke til!
    Hei og takk for tips! Dette ser ut som et bra kjøp selv om disse er litt større enn hva jeg har planlagt. Trenger jeg stor forsterker for å få disse høyttalerene til å spille bra?

B

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Button og velkommen til forumet. Håper du trives her.

Hvorfor ikke velge en ferdigløsning fra Hifi Klubben?

De selger dette settet for 4000,- med radio/CD-spiller/forsterker og høyttalere.
    Høyttalerne har bassrefleksporten forover, så du slipper boomy bass om du plasserer dem nærme bakvegg.

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Button
    Hei og takk for tips! Dette ser ut som et bra kjøp selv om disse er litt større enn hva jeg har planlagt. Trenger jeg stor forsterker for å få disse høyttalerene til å spille bra?

B

Disse har 93db følsomhet og er ganske lettdrevne. Men som alt annet så spiller det ennda bedre om du har godt med kraft i ryggen.

Har selv dynavoice m65 og er meget fornøyd.

Bilder o.l kan sees her: AVforum.no - bjarne82's HiFi

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle tips.

Etter å ha hørt høyttalere og anlegg i dag som knuser midt budsjett på ca 5000,-, så har jeg innsett at jeg enten må legge 30-40000 i anlegg for virkelig god lyd, eller nøye meg med noe halvgreit anlegg til 5000,-. I dag fikk jeg mulighet til å høre på noen høyttalere som heter Raidoh Emilie S3 (40 000,-). Dette låt virkelig bra...

Jeg har ikke plass til gulvhøyttalere i dag, så foreløpig ser det ut som jeg lander på Denon AVR 1708 og Dali Consept 1. Og evt Dali sin minste sub. Etter hvert håper jeg denne forsterkeren kan håndtere et greit hjemmekino anlegg eller noen litt større høyttalere. I dag har jeg ikke plass til fullt hjemmekino anlegg.

Eller har noen andre gode ideer??

B

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor leser du ikke forslagene vi kommer med?

Du skriver at du ikke vil ha sorround med det første. Hvorfor vil du da kjøpe surroundforsterker?

I denne prisklassen får du mye mer om du kjøper et kompaktanlegg ala det jeg linket til. Separate komponenter trenger hvert sitt kabinett, hver sin strømforsyning og en signalkabel mellom dem.

Kjøper du på Hifi-klubben får du heller ikke pakkepris/rabatt om du kjøper løse komponenter.

Og glem sub nå i startfasen. Det kan du kjøpe etterhvert.

Til slutt, du trenger ikke bruke 40000,- på et tokanalsanlegg for å få god lyd.

Kjøper du komponenter som spiller bra sammen, og velger litt brukt, kommer du langt med godt under halvparten.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Hvorfor leser du ikke forslagene vi kommer med?

Du skriver at du ikke vil ha sorround med det første. Hvorfor vil du da kjøpe surroundforsterker?

I denne prisklassen får du mye mer om du kjøper et kompaktanlegg ala det jeg linket til. Separate komponenter trenger hvert sitt kabinett, hver sin strømforsyning og en signalkabel mellom dem.

Kjøper du på Hifi-klubben får du heller ikke pakkepris/rabatt om du kjøper løse komponenter.

Og glem sub nå i startfasen. Det kan du kjøpe etterhvert.

Til slutt, du trenger ikke bruke 40000,- på et tokanalsanlegg for å få god lyd.

Kjøper du komponenter som spiller bra sammen, og velger litt brukt, kommer du langt med godt under halvparten.

I utgangspunktet trenger jeg ikke surround forsterker, men føler kanskje det kan være smart å legge litt ekstra i forsterker akkurat nå kontra høyttaler. Jeg har ikke plass til 5 eller 7 høyttalere nå, men jeg håper å ha forsterkeren mer enn 1-2 år. Innen den tid har jeg sannsynligvis flyttet og har mer plass. I tillegg finner jeg ikke så mange vanlige 2 kanals forsterkere med radio?? Har Denon cd/dvd spiller fra før og ønsker at ting ser pent ut sammen (samme merke).

B

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du flytter om noen år vil du sikkert ha en større receiver/forsterker uansett. Sats heller på en brukt stereoreceiver/forsterker nå, selg den for omtrent samme pris når du skal ha surround og kjøp en receiver da.

Du får utrolig mye mer igjen for pengene om du kjøper moe som er beregnet på stereo i stedet for surround når du likevel skal ha bare to høyttalere.

Denon har bl.a. denne Stereo - Receiver | Hi-Fi Klubben: DENON DRA-700AE Receiver
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har mange gode tips over her:

Mitt må være å kikke på Dynavoice F6 til 1000-lappen. Elektronikk som skal være ok er Xindak fra Audiofoni.

F6 i Pianolakk: Dynavoice Magic F-6 i sort pianolakk

Xindak amp til 2500,- : Audiofoni AS

Totalt 3500,-

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble hvertfall utrolig fornøyd med F6-høytalerne og takker de som tipset meg om de. Minuset med F6 i dette tilfellet må jo være at for å få god basslyd så må de trekkes litt frem på gulvet. Trådstarter sier jo at han har så liten plass at høytalerne må stå på en hylle, så i stedet for å anklage trådstarter for at han ikke lytter så burde vel vi være anklaget for å ikke lytte. Dog så finner jeg det vanskelig å forstå at man skal ha det så trangt at man ikke får plass til et par F6, bedre lyd til under 1000k skal man lete lenge etter.

Uansett så er jeg ingen kjenner på lyd, men vil anbefale trådstarter å velge høytalere som han kan bruke som bakhøytalere i et senere surroundoppsett. Når det gjelder forsterker kjøp gjerne noe brukt, selv fikk jeg kjøpt meg en brukt Yamaha RXV-750 gjennom noen her på forumet og er kanonfornøyd, også når jeg bare spiller Stereo.
    Ellers så anbefaler jeg deg å lese en del gjennom trådene her inne, det kan dukke opp mye interessant.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Button
    I utgangspunktet trenger jeg ikke surround forsterker, men føler kanskje det kan være smart å legge litt ekstra i forsterker akkurat nå kontra høyttaler. Jeg har ikke plass til 5 eller 7 høyttalere nå, men jeg håper å ha forsterkeren mer enn 1-2 år. Innen den tid har jeg sannsynligvis flyttet og har mer plass. I tillegg finner jeg ikke så mange vanlige 2 kanals forsterkere med radio?? Har Denon cd/dvd spiller fra før og ønsker at ting ser pent ut sammen (samme merke).

B
    Har du SETT på forslaget fra C.Alshus? Radio,cd-spiller og forsterker i samme kabinett, samt små, plaseringsvennlige høyttalere. AKKURAT det du ber om jo.... Den cd-recieveren der vil gi deg mye mer godlyd for pengene enn en surroundreciever til samme pris. den denon-dingsen har gjort det godt i tester, og ved å kjøpe den pakken sparer du 800kr også.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Har du SETT på forslaget fra C.Alshus? Radio,cd-spiller og forsterker i samme kabinett, samt små, plaseringsvennlige høyttalere. AKKURAT det du ber om jo.... Den cd-recieveren der vil gi deg mye mer godlyd for pengene enn en surroundreciever til samme pris. den denon-dingsen har gjort det godt i tester, og ved å kjøpe den pakken sparer du 800kr også.
    Har hørt den Denonsaken, men det var sammen med PSB Alpha, omen uansett spilte det faktisk bra. Har en kompis som har det settet med Dali til soveromsanlegg, og han er godt fornøyd med det. (Av naturlige årsaker har jeg ikke brydd meg om å bevege meg inn på soverommet hans for å høre musikk, gjett hvor sweetspot er )
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=cybervision_]Du har mange gode tips over her:

Mitt må være å kikke på Dynavoice F6 til 1000-lappen. Elektronikk som skal være ok er Xindak fra Audiofoni.

jeg ville ha satset på dette men med m-65 istedet for f-6, faren min har disse og bassen er gansk så romlete i disse, og det blir veldig trøtende etter en stuns

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for alle tips. Regner med at jeg går til innkjøp av anlegg i løpet av denne uken. Gir tilbakemelding på hvilke komponenter jeg kjøpte når alt er på plass.

Godt nytt år folkens!

B

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg så han ville ha bokhylle, men jeg tenkte jeg kunne skrive opp litt annet også - Alshus sitt tips er nok også greit til prisen.

M65 er nok litt bedre enn F6, men de er da noen svære rusker også - ville ikke hatt dem i min stue for å si det sånn.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •