tatt av oppgraderingsspøkelset, hva bytter jeg ut først?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

tatt av oppgraderingsspøkelset, hva bytter jeg ut først?

Ja så har oppgraderingsspøkelset tatt meg.... ops:

Etter å ha hatt et 1500 kr "annlegg" fra elkjøp i mange år kjøpte jeg Denon 700PMA forsterker, Dali Consept 6 høytalere og en Denon 1730 dvd spiller til jul i fjor. Dette fikk konsekvenser! Fra å bruke musikken som bakgrunnsstøy sitter jeg nå flere kvelder i uka og nyter musikk og filmer. Alle gamle Cd'er har fått nytt liv og besøkene i platebutikkene har økt fra ca 2 ganger i året til så ofte jeg har anledning. Dette har jo da medført at jeg måtte ha ny cd/dvd hylle fordi den gamle ble full. :-D

I høst gikk jeg til innkjøp av en XTZ 12" subwoofer, noe som løftet filmopplevelsen flere hakk.

Problemet er jo at mye vil ha mere, og på onsdag var jeg innom den lokale (dvs 13 mil unna) avdelingen av HiFi klubben. Kom dit kl 10 når det åpnet så jeg var alene i butikken med en særdeles hyggelig kar. Fikk høre på forskjellige saker og da var jeg solgt... Dette var saker som slo mitt oppsett gitt!!

Så nå vil jeg oppgradere. På sikt er målet en komplett hjemmekino. Vi har et stort hus med et stort rom som nå bare brukes til lager. Dette fikk jeg i går lov til å disponere av min kjære, bare jeg bygget et nytt uthus til alt rotet :-D

Men det er litt fram i tid og den stua vi har nå egner seg ikke for hjemmekino fordi jeg ikke får plassert bakhøytalerne fornuftig. Først vil jeg altså ha et bedre stereoppsett. Jeg forelsket med litt i lyden av B&W DM683 og ønsker med disse høytalerne. Slik jeg skjønte det trengte disse mye effekt for å komme til sin rett. Selgeren mente bestemt at min Denon PMA700 på 2x50 watt ikke hadde sjanse til å drive dem. Det billigste han anbefalte var NAD C372 på 2x150w.

Men nå er det slik at jeg ikke har råd til å gå for alt på en gang. Siden jeg hører mest på musikk er planen å kjøpe nye høytalere og ny stereoforsterker som jeg senere kan bruke som effektforsterker i hjemmekinooppsettet. I tillegg vil jeg kjøpe en rimelig CD spiller i første omgang feks en Cambridge Azur 640.

Men hva kjøper jeg først av forsterkeren og høytalerne? Jeg tenkte å bruke 5-8000,- på forsterker. Han på Hifiklubben anbefalte å begynne med forsterkeren. Er dette lurt? vil isåfall en NAD C372 være et godt valg?

Ser disse ligge på brukttorget, kan noen av dem være et godt valg til B&W DM683?

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=25383&cat=13
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=25247&cat=13

Eller tenker jeg helt feil og bør gå for andre løsninger?

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

i utgangspunktet så tenker du riktig jeg har jo også kjøpt 683 og var "solgt" etter første gang jeg hørte dem. det er rett og slett kanon bra lyd i disse høytalerne. men litt av bakdelen er at dette er høytalere som krever en kraftig forsterker. jeg vil si at absolutt minimum er 150watt på disse, vil si at de brukte du har nevnt er hvertfall for små. ut fra det du har skrevet ser jeg at du hører en del på musikk. derfor vil jeg på det varmeste anbefale deg lyngdorf integrerte forsterker sammen med lyngdorf sin cd spiller. kjøper du dette i sammen så koster de 20k, men kjøper du de hver for seg så må du ut med 27k. så mitt råd er at du kjøper dette anlegget nå også betaler du etter hvert som du får penger. koster omtrent ingenting ekstra. kan nesten love deg at det skal ikke mere enn 5 min lytting på dette anlegget så er du solgt. kan bare si at etter å ha hørt dette så får musikk plutselig en helt ny mening

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Evt kan du jo begynne med et par DM685 (senere bakht) til du får spart opp litt. Sammen med XTZ'n blir det nok bra.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kan også funke ja men hvis du ikke vil kjøpe lyngdorf systemet sammen med 685 og spare 6k på det nå, så må du kjøpe en billigere forsterker som er såpass bra at du kan bruke den som effektforsterker til senter eller bakhøytalerene senere, og da vil du totalt sett komme dyrere ut av det

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bør altså bytte forsterker før Consept 6 høytalerne mine da mener dere?

20.000 er nok litt i overkant akkurat nå, men muligens kan jeg satse på Lyngdorf forsterkeren nå, så nye høutalere og så etter det igjen CD spiller?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du begrenset kapital er det smart å kjøpe brukt. Siden du har sub, hvorfor ikke prøve en stativhøyttaler? En lettdreven høyttaler gir deg friere hender for valg av forsterker. Er det ikke bedre å kjøpe et anlegg som matcher i kvalitet/pris/lyd i stedet for å bruke mye penger et sted og stadig tenke på oppgraderinger? Alltid smart å finne høyttalere først selv om du kommer i mål andre veien også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kjøper ny integrert forsterker, burde du sjekke at denne har mulighet for å brukes som ren effektforsterker slik at du kan bruke den videre sammen med din fremtidige AV reciver...

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalere er den komponenten som i størst grad definerer lydsignaturen (sett bort fra rommet da.)
    Kanskje titte på bruktbørsen? DM683 koster tross alt 10K, jeg vet du kan gjøre langt bedre kjøp om du ikke på død og liv må ha nytt utstyr.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruktbørsen er aktuelt, problemet er bare et jeg ikke har så mye peiling enda, så jeg er usikker på hva som er gode kjøp og hvilke høytalere jeg vil like. Har du noen slag til bruktkjøp som kan matche B&W 683?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dukker det opp noe du finner interessant er det jo bare å poste i denne tråden, så får du kommentarer.
    Disse er gode.. http://avforum.no/avtorget/showprodu...t/25525/cat/12

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •