høyttalere og receiver ++ til pc-bruk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

høyttalere og receiver ++ til pc-bruk

Min samboer har "lurt" meg til å kvitte meg med mitt logitech z5500 (eller hva det nå heter) anlegg siden sub'en tar så stor plass... Jeg har til slutt gått med på at jeg ikke trenger surround o.l. til pc'en, og skal da kjøpe meg noe nytt som skal erstatte det gamle.

Siden jeg nå har bygd meg opp ganske mye goodwill på stereo-fronten (har flere lignende saker bak meg), tenkte jeg å fleske til med noe mellom 5 og 15k, dersom det fins noe i den prisklassen som er verdt pengene og som ikke tar stor plass... Jeg har _MAKS_ plass til høyttalere med dim: 30x18x30, og det er MAKS (less is more...). Receiveren/forsterker+forforsterker kan heller ikke være så veldig store saken. Veldig fint om det er forsterker og cd/radio i ett også (dog ikke et must) ... Da det kan være greit å høre på radio/cd av og til uten å være avhengig av å gjøre det via PC-en, selv om primær bruksområde kommer til å være ogg (jepp, har rippet alle cd'ene mine til ogg, kjører åpne formater for fulle mugger ) og dataspill (typisk Quake/Unreal/QWET/o.l.). (Samt til nød en og annen web-chat med familie)

Jeg skal kjøpe meg nytt lydkort i samme slengen, har et jalla x-fi lydkort, men det er fortsatt ikke kommet noen ordentlige linux-drivere for det så det tenkte jeg å gi bort sammen med logitech-settet, så tips til gode lydkort med linux-drivere mottas også med takk. Har et audigy2 kort som duger inntil videre.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om høyttalerne er til PC-bruk, ville jeg gått for nærfelts aktive monitorer.

For eks Adam A7 til 8000,- paret, men de er 18 x 33 x 28cm store.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller Genelec 8020 aktiver nærfeltsmonitorer til 6300 kroner paret:

Disse er mye mindre; 23x15x14cm.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynaudios MC 15 kan være en god kandidat:
    Test av Dynaudio MC-15 Høyttalere - Lyd og Bilde : Kjøpeguide/Tester

Mvh Riceman

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for tre gode alternativ, som gjør det vanskelig å velge. Har ikke hørt om noen av disse fra før, må forsøke å lese meg litt opp på dem. Samt finmåle litt og se om jeg likevel skal klare å skvise inn noe på 18x33x28 ... Takk for hjelpen så langt (Likte forresten utseendet best på Adam A7 og Dynaudio MC-15)

PS1: Fant forresten ikke noen forhandler for Adam Audio i Norge, og websidene til Norsk Audio Teknikk AS som har Dynaudio virket relativt døde... Hvor får man kjøpt disse merkene i Norge egentlig?

PS2: Fant for Adam A7 likevel, 8k hos procom.no. Ser ikke så verst ut, må hjem og måle om det er plass, så blir det nok julegave på meg selv i år også, dog nok en smule forsinket

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei daffyd!

Både Adam og Genelec er originalt studiomonitorhøyttalere. Genelec har de siste årene solgt høyttalere for hjemmemarkedet også.

Siv. ing. Benum AS har importen på Genelec. De er forresten verdens største (tror jeg) på studiomonitoring og kommer fra Finland.

Adam er tysk, og deres A7 går for å være mye for pengene. De lager høyttalere for hjemmebruk også, men det er konvensjonelle høyttalere uten innebygget forsterker.

Adam har ikke norsk importør, men heller en dansk en som også har importen til Norge og Sverige:

FutureWare ApS
    DK - 3500 Vaerløse
    Kirke Vaerløsevej 20B 1.

Mr. Jimmy Østbygaard
    Tel.: +45-4435 7754
    Fax: +45 4435 7753
    Email: ji@futureware.dk
    Web: Futureware

Norsk musikk har selger Adam A7 for 8700,- :Norsk Musikk

Adam A7 på ebay; Adam Audio A7 Active 6.5in 2-way Studio Monitor - NEW - (eBay item 200180422630 end time Jan-01-08 11:13:42 PST)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå bestilt Dynaudio MC-15. Takk for hjelp så langt, skal komme tilbake med kommentarer på om jeg er fornøyd eller ikke etter at jeg har prøvd dem litt (Jeg hadde mest lyst på Adam A7, men de ble litt for store. MC-15 er en anelse mindre, derfor ble det dem.)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

glemte tilbakemeldingen

Lyden i høyttalerne er veldig god. Jeg brukte til å begynne med det interne lydkortet, og da jeg byttet ut til et usb-lydkort gikk det fra godt til veldig bra!

Men, det er et par negative ting:
    1) Ikke volumjusteringsmuligheter på høyttalerne
    2) Vanskelig å nå tak i av/på-knappen som står på baksiden av høyttalerne når de er plassert trangt
    3) Begge høyttalerne gir fra seg en irriterende brumming når de er slått på, men ikke i bruk. (Dette er vel forsåvidt ganske vanlig for aktive høyttalere, men blir veldig merkbart når de står å skrivebordet, 1m fra ørene mine. En lett tilgjengelig av/på knapp hadde derfor gjort underverker)
    4) To strømkabler (en til hver høyttaler, hver høyttaler har egen aktivkomponent) - kan bli trangt mellom støpslene når man har høyttalerne sammen med datamaskin, pc, router, etc.

Men er veldig fornøyd med lyden, som tross alt er det viktigste!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •