PCM & Bitstream instillinger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PCM & Bitstream instillinger

Hei.

Min første post på avforum, så rett meg om jeg har lagt dette feil :-D

Sitter å titter litt på br spilleren, ang Audio innstillinger.

Har koblet pr dags dato, bildet/lyden via HDMI kabel til en Denon 2308 forsterker.
    Er ikke DTS HD dekoder på forsterkeren, men etter det jeg har forstått, så kan forsterkeren ta i mot ferdig kodet fra BR spilleren.

Står på på forsterkeren "multi ch in", så regner med at det er riktig satt opp på spilleren. (er det forresten like bra som dts hd?)

Men så kommer spørsmålene mine. På Samsung BD-P1000, har jeg også 2 andre innstillinger på audio :
    1. Digital Output : PCM & Bitstream
    2. PCM Down sampling : On & Off
    3. Dynamic Compression: On & Off

Hva er best "effort" innstillinger?

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. PCM
    2. Off - hvis det gjelder fra 5.1 til 2.0 downsampling...
    3. Off

Sånn! Kjør på!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for ett hurtig svar.

Skal teste når jeg kommer hjem fra jobben senere idag, ettersom jeg tror deter minst populært å fyre opp kl 3 i dag morges

Men, er det merkbart forskjell hvis jeg stikker å kjøper meg ny reciever med såkalt DTS HD?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer og på dette. PS3 sender PCM ut. Onkyo recieveren viser PCM der det normalt står DD / DTS, men, i motsetning til den forrige Yamahaen min, velger ikke Onkyoen format automatisk. Den lar meg tilogmed switche mellom suroundformater fra fjernissen. Hva skal recieveren stå på? Multi ch?

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis PS3n sender pcm ut så skal det vel sto noe lignende som Multi CH IN eller noe sånt, selvfølgelig kun hvis lyd går via HDMI.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okay men hva bør jeg velge i PS3`en ?

PCM eller Bitstream.

Forsterkeren min takler så vidt jeg vet alle de nye lydformatene

Newcomer CongO sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS3 kan ikke sende HD-lyd som bitstream, så her må man nok velge PCM.

Jeg har et par spørsmål å skyte inn i denne tråden og er i grunn helt fersk i dette enorme AV-universet. Var og hentet min Denon AVR-2308 rett før helga og har PS3 fra før, samt en Toshiba Regza 47" LCD, full-HD (herlig skjerm, spesielt til den prisen jeg betalte!)

PS3 er koblet med HDMI til forsterkeren og lydinnstillinger er satt opp via autooppsettet i XMB (tror PS3 da kan "hente" hvilke lydformater som er støttet av forsterkeren og tilpasse seg ut i fra dette). Det står noe slikt som MULTI CH IN i displayet på receiveren, men når jeg spiller musikk før jeg musikk i KUN 2 kanaler. Sub og bakhøyttalere er tause. Da jeg ikke har verdens største fronthøyttalere skulle jeg gjerne hatt sub'en til å spille samtidig. Forsterkeren lar meg ikke velge egne lydinnstillinger når jeg har brukt auto-oppsettet på PS3. Dersom jeg kun velger støtte for 5.1 multikanalslyd på PS3 får jeg også dette ved musikkavspilling på forsterkern.

Når jeg spiller av film fra disk (ikke harddisk) får jeg lyd i alle kanaler ved bruk av auto-oppsett. Noen som vet hvordan jeg fikser dette? Har bladd en del i bruksanvisningen, dog ikke kjempemye. Det er så mye nytt å sette seg inn i!

Takker på forhånd for svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå i stereo oppsett på denon og velg at sub skal spille når det er stereo lydkilde. Der velger du også delefrekvens for sub i stereo. Du må da velge D/ST på fjerkontrollen, for at sub skal bli koblet inn.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, skal prøve det i dag. Det var jo i grunn ganske logisk. Vet noen om denne innstillingen er tilstrekkelig for å få lyd i sub'en når jeg spiller av *.MP4-filer fra PS3 sin harddisk. Det dreier seg om Grand Turismo 5 Prologue-traileren i HD-oppløsning. Kan ikke skjønne annet enn at den burde være laget med flerkanalslyd.

For øvrig lastet ned fra PSN.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS3 støtter surround i XMB nå (noe den ikke alltid har gjort), så om filen har 5.1 skal dette fungere.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får ikke dette til. Og skjønner vitterlig ikke hvorfor. Subwoofer er satt til "on" i stereo-mode, men jeg får ingen reaksjon what-so-ever fra forsterkeren når jeg trykker DST-knappen på fjernkontrollen. Den fortsetter i samme gamle Multi Ch In 7.1 og spiller bare med frontkanalene.

Delefrekvensen ble satt til 80 Hz, og på sub'en er den innstilt på ca. 90 Hz.

Jeg har siste firmware (2.10) på min PS3, men dersom denne filmtraileren ikke er laget med 5.1 lyd skulle vel sub'en uansett ha spilt med når innstillingene tilsier det?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det hørtes rart ut. Når du trykker på D/ST skal det stå stereo i displayet, og sub vil være aktiv uansett.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke så erfaren med avanserte receivere, men, spiller du musikk fra en vanlig cd vil du selvfølgelig kun få dette i stereo, medmindre du bruker et av receiverens moduser.
    Sub i stereo får du til ved å se denne tråden tror jeg :
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...ub-stereo.html
    Har du analoge utganger på din Samsung kan du jo prøve analog tilkobling i multikanal. Da bruker du Samsungens dekodere jo.
    Ellers, er jeg på jordet her da se bort fra denne melding.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg er litt nærmere en løsning nå, men ikke helt fremme enda.

Trykte på feil knapp, så det var ikke rart at forsterkeren ikke reagerte. Men uansett, når jeg velger Stereo med D/ST-knappen spiller ikke sub'en. Tyst og stilt der. Frontkanalene spiller, og det er bilde av sub'en i displayet. Prøvde å spille Assassin's Creed i går og da var sub'en med (i multi channel 7.1), men ikke ved avspilling av PS2-spill. Som sagt; SW står på on, delefrekvens på 80 Hz og den skal ta seg av LFE.

Niels Nielsen: Jeg har ingen Samsung, men en PS3. Jeg vet at lyd fra CD kommer i stereo, men jeg vil ha sub'en min til å spille med. Den gjør ikke det, selv om forsterkeren er innstilt (etter mitt syn) riktig.

Tror jeg har en optisk kabel liggende et sted, kan prøve å kjøre lyd ut med den, men jeg har ikke lyst til å skifte mellom optisk og HDMI hver gang jeg skal høre på musikk/se film.

Til opplysning; når jeg "huker av" (i XMB) for at PS3 kun skal sende ut 5.1 DTS og 2 ch. med forskjellig bitrate spiller sub'en med uansett hvilket modus forsterkeren står i, men jeg vil jo at PS3 skal sende ut 7.1 lyd når jeg har muligheten til å benytte meg av det. Dette er noe jeg heller ikke har lyst til å bytte om på hele tiden, da jeg i teorien ikke skal behøve det.

Hvis jeg ikke finner noen løsning på dette må jeg nok ta meg en tur til HiFi-Klubben igjen og høre hva de har å si om saken.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åh ja, sorry, så på trådstarter sin signatur her.
    Men, dette med Denon og sub i stereo er et evigt tilbakevendende tema her, søk på Denon Sub Stereo el. lign. da kommer der en del, også den tråd jeg linket til. Jeg mener bestemt ikke at Denon har en separat meny for sub i stereo modus, men dette med 7.1 tør jeg ikke svare på nei.
    God ide å spørre Klubben.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdaterer min selv, da jeg også har kjøpt meg en ps3 også selv :P

Sliter med samme selv. Kjedelig å bytte om fra 5.1 til stereo hver gang jeg skal spille musikk.
    Ellers via denon alltid stå i multi ch in.
    Teste litt på det i morgen selv, men mener jeg får sub, med stereo, om jeg velger det i ps3.

Kan bruke Samsung, men den er så treig til å "scrolle" igjennom musikken, hjalp med siste update, men ikke i nærheten av ps3.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her tror jeg ikke du har noe annet valg enn å bytte fra surround til stereo på denon.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lie
    Oppdaterer min selv, da jeg også har kjøpt meg en ps3 også selv :P

Sliter med samme selv. Kjedelig å bytte om fra 5.1 til stereo hver gang jeg skal spille musikk.
    Ellers via denon alltid stå i multi ch in.
    Teste litt på det i morgen selv, men mener jeg får sub, med stereo, om jeg velger det i ps3.

Kan bruke Samsung, men den er så treig til å "scrolle" igjennom musikken, hjalp med siste update, men ikke i nærheten av ps3.
    Hadde du giddet å skrive sånn ca. nøyaktig hvilke innstillinger du brukte på forsterkeren din og på PS3? Brukte du for eks. automatiske innstillinger for HDMI-lyd på PS3'en?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er forskjellen på PCM og bitstream?

Og hvorfor klarer ikke PS3 å sende ut HD-formater som bitstream?

Ble litt forvirret just nu.....ops:

Newcomer Wireless... sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Hva er forskjellen på PCM og bitstream?

Og hvorfor klarer ikke PS3 å sende ut HD-formater som bitstream?

Ble litt forvirret just nu.....ops:
    Bitstream: Pure digital transmission. 1's and 0's like on a computer.

PCM is old tech for moving analog to digital and vice versa. This was actually used in telephones in the past.

PS3 klarer ikke sende HD formater som bitstream rett og slett fordi den foreløpig ikke støtter dette. Vi håper på en oppdatering som kan gjøre noe med dette..

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •