PCM & Bitstream instillinger - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja sjekket raskt opp i det etter at jeg postet.

Kom fram til at:
    • Bitstream er råmateriale på disken
    • (Lineær) PCM er enkodet materiale, men regnes også som lossless (?)
    • PS3 klarer ikke sende ut lossless lyd som bitstream, kun (m)pcm, som regnes som komprimert samtidig som lossless (?)
    Hva er PCM?

Er med på at bitstream er råmateriale på disken, men hva er PCM - dekodet ukomprimert lyd?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Ja sjekket raskt opp i det etter at jeg postet.

Kom fram til at:
    • Bitstream er råmateriale på disken
    • (Lineær) PCM er enkodet materiale, men regnes også som lossless (?)
    • PS3 klarer ikke sende ut lossless lyd som bitstream, kun (m)pcm, som regnes som komprimert samtidig som lossless (?)
    Hva er PCM?

Er med på at bitstream er råmateriale på disken, men hva er PCM - dekodet ukomprimert lyd?
    Ja, PCM er lossless, vertfall når vi snakker blu-ray o.l

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Star1
    Ja, PCM er lossless, vertfall når vi snakker blu-ray o.l
    men dersom det kun er dolby true hd og dts master hd på discen, kan ps3en likevel gjøre de signalene om til pcm og sende dem ut til forsterker som lossless?,

Newcomer CongO sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    men dersom det kun er dolby true hd og dts master hd på discen, kan ps3en likevel gjøre de signalene om til pcm og sende dem ut til forsterker som lossless?,

PS3 støtter per dags dato kun Dolby True HD, ikke Master Audio, men det er ventet at det kommer støtte for begge formater i en senere oppdatering av programvaren.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men forsterkeren min støtter kun mpcm(hdmi 1,2) og ikke dolby true hd og dts master audio, kan jeg da likevel få lyd fra dolby true hd og dts master auidio så lenge spileren dekoder og så sender som pcm? men dersom jeg sender som bitstream så er det forsterkeren som dekoder signalet og jeg kan da kun mota pcm som er på filmen og ikke dolby og dts? har jeg forstått det riktig nå, eller kan jeg ikke mota lossless i det hele tatt vist det ikke er pcm lyd på filmen uanset om spilleren dekoder eller ikke

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men forsterkeren min støtter kun mpcm(hdmi 1,2) og ikke dolby true hd og dts master audio, kan jeg da likevel få lyd fra dolby true hd og dts master auidio så lenge spileren dekoder og så sender som pcm? men dersom jeg sender som bitstream så er det forsterkeren som dekoder signalet og jeg kan da kun mota pcm som er på filmen og ikke dolby og dts? har jeg forstått det riktig nå, eller kan jeg ikke mota lossless i det hele tatt vist det ikke er pcm lyd på filmen uanset om spilleren dekoder eller ikke
    Så lenge du har HDMI på reciever, så skal du få lossless uansett. Eneste er som en i en tråd over nevnte, er at ps3 foreløpig ikke støtte DTS MA, så om det KUN er DTS MA spor på en BD disk, vil du ikke få lossless. Dersom det er DD True hd eller PCM, så vil du motta lossless.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men bare en ting dere som har ps3, dersom man bruker hdmi kabel og setter av pcm på hdmi, vil da vanlig DD og dts også sendes som pcm eller blir dette da sendt som bitstream, og derre nevnte det at ps3 ikke støtter dts ma enda, vil da ps3 komprimere signalet og gjøre det om til vanlig dts og sende det som bitstream?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men bare en ting dere som har ps3, dersom man bruker hdmi kabel og setter av pcm på hdmi, vil da vanlig DD og dts også sendes som pcm eller blir dette da sendt som bitstream, og derre nevnte det at ps3 ikke støtter dts ma enda, vil da ps3 komprimere signalet og gjøre det om til vanlig dts og sende det som bitstream?
    Såvidt jeg vet sendes ikke DD eller DTS som PCM uansett, men ikke quote meg på det :P

Når det gjelder DTS MA, så vil ps3 benytte seg av DTS MA "core" eller hva det nå heter, som er dårligere enn DST MA, men bedre enn vanlig DTS da det har bitrate på 1.5 MB. Dette sendes så som PCM fra ps3.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CongO
    Hadde du giddet å skrive sånn ca. nøyaktig hvilke innstillinger du brukte på forsterkeren din og på PS3? Brukte du for eks. automatiske innstillinger for HDMI-lyd på PS3'en?

Slikt, fått testet her.

Lineær PCM 2.kan 192hz

Det jeg er litt usikker på, hva det egentlig skal stå på når det gjelder hz.
    Får også med de på lavere hz.

Litt dum funksjon, om ikke noen andre har funnet en annen løsning. Går alltid til 5.1, eller Multi ch in om jeg har huket på plass alle formater recieveren støtter.

Står stereo i displayet og lyd i sub. Uten å gjøre noe på recieveren.
    Alt koblet via HDMI. Altså, PS3 - Denon 2308.

Edit. Etter litt mer testing, så får jeg faktisk sub, om jeg velger "Stereo" på recieveren nå. Og nå står ps3 som PCM 7.1 .

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det si at du ikke bruker automatisk HDMI-oppsett på PS3?

Jeg var innom HiFi-Klubben i dag og der sa de at dette var et kjent "fenomen" som oppsto pga. kompatibilitetsproblemer mellom diverse lydformater. Da må jeg vel bare endre innstillinger hver gang jeg skal se film/spille musikk/spille gamle spill.

Hz er vel samplingsfrekvensen. Vet ikke så mye om dette, men jo høyere jo bedre. =)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det si at du ikke bruker automatisk HDMI-oppsett på PS3?

Jeg var innom HiFi-Klubben i dag og der sa de at dette var et kjent "fenomen" som oppsto pga. kompatibilitetsproblemer mellom diverse lydformater. Da må jeg vel bare endre innstillinger hver gang jeg skal se film/spille musikk/spille gamle spill.

Hz er vel samplingsfrekvensen. Vet ikke så mye om dette, men jo høyere jo bedre. =)

Testet både Automatisk og Manuelt.
    Bruker manuelt nå, ettersom jeg huket av 7.1 da jeg kun kjører 5.1 allikevel.
    Så jeg er på sikre siden at jeg ikke mister noe lyd i evt 2 resterende elementene.
    Sikkert ikke noe vits eller tap om jeg hadde valgt 7.1. Eller om noen vet det?

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier du testet med både automatisk og manuelt, men spilte sub'en din begge gangene?

Fikk forresten ikke lyd i sub med Xbox'en min heller, men der har jeg ikke gjort noe med lydinnstillingene enda.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lie
    Testet både Automatisk og Manuelt.
    Bruker manuelt nå, ettersom jeg huket av 7.1 da jeg kun kjører 5.1 allikevel.
    Så jeg er på sikre siden at jeg ikke mister noe lyd i evt 2 resterende elementene.
    Sikkert ikke noe vits eller tap om jeg hadde valgt 7.1. Eller om noen vet det?
    Du skal ikke miste lyd ved å ha 7.1 avhuket på ps3 nei.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dere sjekker lydformatet som er på bluray-filmer er det kun PCM-ukomprimert.
    Når dere setter ps3 til å sende ut PCM på BD og deres forsterker er satt til å ta i mot dette signalet "direct" vil dere oppleve maks lydkvalitet, dvs høyoppløslig lyd. MEN, det vil ikke stå DD-HD eller noe annet i displayet på forsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier du testet med både automatisk og manuelt, men spilte sub'en din begge gangene?

Fikk forresten ikke lyd i sub med Xbox'en min heller, men der har jeg ikke gjort noe med lydinnstillingene enda.
    Ja, blir med sub begge gangene. Så tror det må være noe med innstillingene dine. Evt skrudd på sub?
    tok meg 2 dager før jeg fant ut at jeg ikke hadde skrudd på knappen, *hides*.
    (noe jeg kanskje skulle holdt for meg selv?)

Star1 : ok, bare jeg som finner på mye rart i hodet mitt iblant

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja sub'en står på, jf. mine tidligere poster. Den spiller når jeg fjerner merkingen for 7.1 og 5.1 på PS3. Da står det enten DTS NEO:6 eller Dolby ||x-etellerannet i displayet, avhengig av hva jeg velger.

Som sagt; HiFi-Klubben mente at dette "bare var slik" noe jeg egentlig ikke har slått meg helt til ro med.

Hvor i PS3 sine menyer velger jeg å sende ut all lyd bortsett fra HD-lydformater som bitstream? Lar dette seg i det hele tatt gjøre?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja sub'en står på, jf. mine tidligere poster. Den spiller når jeg fjerner merkingen for 7.1 og 5.1 på PS3. Da står det enten DTS NEO:6 eller Dolby ||x-etellerannet i displayet, avhengig av hva jeg velger.

Som sagt; HiFi-Klubben mente at dette "bare var slik" noe jeg egentlig ikke har slått meg helt til ro med.

Hvor i PS3 sine menyer velger jeg å sende ut all lyd bortsett fra HD-lydformater som bitstream? Lar dette seg i det hele tatt gjøre?

Greit det har litt peiling, men sier til meg selv. Det er ikke alltid de som sitter med utstyret og blir skikkelig kjent med det. Ville rotet meg litt igjennom setup.
    Snodig at du ikke får byttet til stereo med sub.
    Skal titte igjennom oppsettet på recieveren min i helga. Skal på jobb nå.
    Se om jeg finner noe som kan tyde på at sub skal på når jeg spiller stereo.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja og nei :P
    Sett bitstream på. Da vil du få "vanlige" codec streamet, mens HD formatene likevel vil bli omgjort til PCM da ps3 ikke kan bitstreame disse.

ps, viss det står dolby pro-logic II, så har du feil instillinger på ps3.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lie: Takk, det setter jeg pris på. Jeg får byttet til stereo (brukte feil knapp sist), og det er bilde av sub i displayet på 2308'en, men den spiller som sagt ikke.

Star1: Det var i grunn det jeg regnet med. Skal forske litt mere etterpå. Det står ikke Dolby Pro-Logic || i displayet, men et eller annet med ||x på slutten, mulig det er det samme. Jeg er klar over at dette ikke er helt korrekt, men da får jeg i alle fall lyd i sub-wooferen min.

Får litt følelsen av å ha tatt over denne tråden. Beklager det. ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lie: Takk, det setter jeg pris på. Jeg får byttet til stereo (brukte feil knapp sist), og det er bilde av sub i displayet på 2308'en, men den spiller som sagt ikke.

Star1: Det var i grunn det jeg regnet med. Skal forske litt mere etterpå. Det står ikke Dolby Pro-Logic || i displayet, men et eller annet med ||x på slutten, mulig det er det samme. Jeg er klar over at dette ikke er helt korrekt, men da får jeg i alle fall lyd i sub-wooferen min.

Får litt følelsen av å ha tatt over denne tråden. Beklager det. ops:
    Går sikkert bra at du "tok" tråden, vi er vel her for å få hjelp ikke sant?

uansett, tenkte jeg skulle prøve å lage en guide, uten at det nødvendigvis hjelper :P

1. Merk ALLE format i lydinnstillingene på ps3.
    2. Gå i oppsett på Denon, velg at det skal være LFE+MAIN i stereoppsett, og LFE i surround.
    3. Velg stereo på denon med D/ST knappen.
    4. Prøv å spille en vanlig stereo lydfil.

Fungerer ikke det vet jammen ikke jeg.
    Lykke til!
    3.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •