Er HD-lyd noko å ta i betrakting framover?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer zephyr sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er HD-lyd noko å ta i betrakting framover?

Har høyrt litt om dette med HD-lyd utan å ha satt meg alt for mykje inn i det. Har lese fleire som anbefaler å kjøpe utstyr som takler Dolby True HD og DTS Master Audio sidan det i løpet av dei neste to åra kjem til å ta over den delen av markedet.

Eg går ut frå at det framleis vil være Dolby Digital og DTS på td. filmar, men er dette noko å tenke på?

Om det finnes andre emner om denne saken så sleng ut ein link.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det noe vits med HD dvd/blu ray kontra vanlig dvd?? trur det er ca 10 ganger mere informasjon på en blu ray disk kontra vanlig dvd. og en god del av denne informasjonen går til lyd så det er absolutt mye bedre en DTS feks. men om det er noe å henge seg opp i om forsterkeren takler dette eller ikke er jeg heller i mye større grad i tvil om da jeg vil tru at de fleste blu ray spillere dekoder lyden direkte så reciveren får et ferdig dekodet signal

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig ser jeg ikke helt poenget med å kjøpe gammalt nytt når man skal handle nytt!

Dette er helt klart et individuelt valg og har mye med pris osv. å gjøre. Før eller siden må jeg ha en ny forsterker og da blir alle disse formatene viktig ettersom den vil stå i en diger kino med all verdens snadder + HD DVD og BlueRay og eventuelt annet- men i dag storkoser jeg meg med en gammal Rotel RSX 1055 på et 5.1 system med vanlig DVD og 50" se'er-glede!

Jeg tror det enkleste svaret man kan gi er: Hva er viktig for deg? Nytt og kult, eller gammelt og greit!

Lars.

Newcomer zephyr sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LogB.no
    Personlig ser jeg ikke helt poenget med å kjøpe gammalt nytt når man skal handle nytt!

Dette er helt klart et individuelt valg og har mye med pris osv. å gjøre. Før eller siden må jeg ha en ny forsterker og da blir alle disse formatene viktig ettersom den vil stå i en diger kino med all verdens snadder + HD DVD og BlueRay og eventuelt annet- men i dag storkoser jeg meg med en gammal Rotel RSX 1055 på et 5.1 system med vanlig DVD og 50" se'er-glede!

Jeg tror det enkleste svaret man kan gi er: Hva er viktig for deg? Nytt og kult, eller gammelt og greit!

Lars.
    God lyd er einaste prioritet, korleis er forskjellen der?

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen mellom SD bilde og HD bilde kan enhver idiot se. Forskjellen på et 1500kbps DTS og DD+ track krever litt mer - jeg vil tro at et godt mastret DTS og 640kbps AC3 track er rimelig transparent. Selv på kino får man ikke lossless lyd

Det er vel noe annet når en elendig PS3 leketøy skal lage et DTS spor "on-the-fly". Vet ikke helt om jeg har noen stor tro på det. I slike tilfeller er det greit at forsterkeren støtter MPCM eller en av HD formatene.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort og greit... Ja

Stor forskjell på lyd og bilde fra DVD til B.R/HD DVD om du har utstyr som ikke er kjøpt på lidel/europris...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Kort og greit... Ja

Stor forskjell på lyd og bilde fra DVD til B.R/HD DVD om du har utstyr som ikke er kjøpt på lidel/europris...
    Hvor går grensen for utstyr kjøpt på Lidl/Europris?

Personlig tror jeg ikke at recivere til under 20k har god nok kvalitet til å ha utbytte av noen svært god kilde og anser HD lyd på dagens stadie som et pr jippo.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legg merke til at det er to diskusjoner:
    1. Hva er den tekniske forskjellen mellom 7.1 hirez lossless og 5.1 AC3/DTS

2. Hva er den praktiske forskjellen for brukeren.

Svaret på 1. kan vi finne ved blindtester av forskjellige lydcodecer, og der tror jeg egentlig at godt utført AC3/DTS er nært opp mot transparent. Jeg kan selvsagt ta feil da jeg ikke har blindtestet det.

Svaret på 2. vet vi bare når vi ser hva produsentene velger å fylle lydsporene med. Det er nemlig ingen garanti for at eneste forskjell mellom AC3-sporet og hirez-sporet er kompresjons-støy. Tvert imot så taler mye for at produsentene vil velge å mikse forskjellig for disse to, under antagelsen at de som tar seg råd til skikkelig lyd-codec også har skikkelig avspillingsutstyr og er opptatt av lyd.

Dette er akkurat samme diskusjon som LP vs CD vs SACD. Som konsumenter har vi tilgang til samme album i flere forskjellige formater, og vi merker oss kanskje større eller mindre forskjeller. Men det er bortimot umulig å si om dette skyldes teknikk eller produsenter.

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •