tips til hd cd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

tips til hd cd?

har nå kjøpt en cd spiller som tar hdcd. men vet ikke hvor jeg skal få tak i cd'er i dette formatet. platekompaniet som har det meste mente de ikke hadde men det kunne være hvis jeg letet rundt litt i cd'ene at jeg kansje fant en, men mannen i butikken sa de ikke hadde lagt dem inn som system slik at det gikk an å søke på. vet hifi klubben hadde noen godt innspillte cd'er til salgs i butikkene sine før. har dem kansje hdcd'er tilsalgs også? har noen av dere noen hdcd'er? noen internettbutikker som selger?

kom me tips av cd'er, innspill osv

mvh en som vil prøve å høre forskjellen

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke skjønt greia med High Def CD... En venn av meg har ett hjemmekino sett til 3000,- fra elkjøp.. Bare du har en kjøpt CD med høy KB/s spor står det HDCD i displayet. Signalet er veldig cleant though, enkelte instrumenter kommer godt frem osv.. Har lyst å teste en slik spiller på oppsettet mitt en gang også

Active spastik sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDCD katalogen

Kan forøvrig anbefale Nils Petter Molvær. "NP3" er HDCD, og jeg lurer på om jeg så at HDCD dukket opp på cd spilleren når jeg spilte "ER" også.. Flott lyd er det uansett

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet nylig Patricia Barber, Café Blue på HDCD (Fim), mot en vanlig red book.
    Jeg syntes HDCD platen ga et bra tydelig løft, men ikke så mye mer en kabler kan gjøre. Testet også HDCD mot K2HD og det var vanskelig å høre forskjeller. Min menig er at det som skjer før mastring er det som virkelig betyr noe. Formatet har ikke all verden å si tror jeg, men alikevel ganske godt hørbart?

Noen av de aller beste platene jeg har lydteknisk er på HDCD. Nemlig fra Reference Recordings. Mitt råd er å lete frem de gode musikalskene godbitene som også er av ypperste kvalitet på opptaksiden. Så kan det heller være en liten bonus om det er mastret på et litt bedre måte.

Så er det bare slik at det er innen akustisk de beste innspillingene finnes.
    Har endel HDCD album så bare spør da jeg ikke kjenner din musikksmak.

Her har de en liste i allefall.. ellers er det bare å søke på nettet.

Import and Domestic Vinyl, SACD, DVD Audio, Audiophile Hardware - musicdirect - (800) 449-8333

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for seriøse tilbakemeldinger og tips. det er mye pop, rock, upbeat og en del annet men styrer unna jazz, blues, opera. har hørt at direstraits har mye bra inspillt musikk, har hatt en del cd'
    er fra dem men har så å si slitt ut cd'ene i bil.( verdens beste bilmusikk)
    kan det være noen av albumene deres som støtter hdcd? eller noen av mark knoflers nye cd'plater? leste også en anmeldelse av justin timberlakes nye album å der ble kvaliteten på lyden satt som et stort pluss. det sto også at variasjonen i snagene var enorme både på instrumenter å musikksjangre. mye gjeste artister på sangene så det nye albumet der frister å kjøpe. så dere begynner å skjønne hva slags musikk jeg er ute etter nå?

det er forresten en nad cd spiller jeg har kjøpt. står i sammen med en NAD C720BEE radio/forsterker, cd spilleren heter NAD C542. kjøpte begge delene brukt av ei 50år gammel dame. 1 år gammelt, til 3200kr så jeg synes det var utrolig mye lyd for pengene! det er et anlegg som skal stå i stuen. håper på å kjøpe et par gode høytalere etter nyttår så nå foreløpigt så bruker jeg det sammen med bakre høytalerene fra hjemmekinoen min(hjemmekinorommet er i kjellerstuen å jeg har ikke begynnt å lage det til enda). kjøpte meg leilighet for noen måneder siden å filmkvelder har ikke vært prioritert enda.

så litt inne på linkene som ble lagt ut men var for det meste ukjente artister for meg, mye klassisk og orchestermusikk. men om dere selv har noe mer pop rock musikk så kom med forslag!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JBT
    så litt inne på linkene som ble lagt ut men var for det meste ukjente artister for meg, mye klassisk og orchestermusikk. men om dere selv har noe mer pop rock musikk så kom med forslag!
    Tror ikke du vil høre noen forskjell uansett så kjøp musikk du liker og gjerne med god lyd og glem hdcd eller ei. Men

Edit; Men selvsagt mastrer de ikke dårlige opptak på hdcd så det kan være et godt hint til god lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hdcd-spiller. I den forbindelse kjøpte jeg noen hdcd'er for å teste. De har alle god lydkvalitet, men forskjellen til vanlige cd'er av god kvalitet må jeg si jeg ikke hører. Må da understreke at jeg ikke har testet direkte på samme utgivelse, bare rent generelt.
    Ble mer imponert over xrcd. Men der er utvalget svært begrenset. Ellers er standard cd'er av god kvalitet "gode nok" i mine ører. Så hadde man bare utnyttet formatet.. Jeg synes den generelle innspillingskvaliteten på vanlige cd'er er så varierende at jeg ofte lurer på hva som skjer på studioene rundt omkring. Men nok om det.

Ellers finner du en god del hdcd på Platekompaniet, men de har som nevnt ikke noe system på det. Hvis du ser på HDCD Katalogen som nevnt over finner du mye bra, feks flere Dire Straits. Noter ned og let litt i hyllene hos Platekompaniet, så vil du finne..

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    faren min har drevet me musikk i alle år, han sier at å få god kvalitet på sangene(lydmessigt) er det samme som å få fine bilder.

det nytter ikke å fikse på å manipulere et bilde som ble tatt me et dårlig kamera, litt bedre kan det bli men det beste er å ta bilde med et godt kamera får så å finjustere på det. akkuratt dette gjelder med musikk også. best mulig opptak og studio får å få bra innspilling deretter justere på di forskjellige instrumentene å fremheve lydene.

det er da mangen pop cd'er med bra kvalitet, kylie har en del bra, meget klar å ren stemme å stilige lyder, f.eks nu-di-ty fra hennes nyeste album.
    også jamiroquai har en del bra sanger

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for bra info amra! det skal jeg gjøre

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDCD gir en fyldigere å klart bedre lyd her hos meg ivertfall, Mark Knopfler gir ut nesten alt på HDCD, Bjørn Eidsvåg har også endel HDCD, men du kan jo lete etter cd´er med Q sound, bra kvalitet der også, lyd er gøy:-) Ha en god helg

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde HD-CD før og da syntes jeg at utgivelser jeg hadde med HDCD (Hybrid) spilte konsekvent bra, uten å sammenligne med samme utgivelse uten HDCD.

SACD synes jeg og er bra - f.eks. Stockfish sine "close to the music". Rå(!) lyd.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si jeg aldri har hørt forskjell på hdcd og "vanlig" cd. Det jeg har merket meg er at hdcdene som jeg har testet har "volumet" litt høyere - og derfor kan det høres ut som bedre lyd.

Nå har jeg aldri testet (hørt ja, men ikke testet) dyrere hdcd-spillere, men de jeg har hørt (og testet) ligger fra 7k og under i pris. HDCD er jo også et "system" en må betale for (?) og da blir jo prisen på spilleren enten dyrere - eller at komponentene i spilleren er av billigere (dårligere) klasse.

Har ennå ikke hatt en spiller der hdcd-funksjonene kan skrus av og på, så hvorvidt denne teorien jeg snakker om holder vet jeg ikke. Men har testet to spillere R-02 (HDCD) og DX7555, der hørte jeg ikke noe forskjell på hdcd kutt.

Altså for å summere opp litt, tror ikke hdcd har noe å si (det er jo snart ingen som produsere det lenger heller - ikke av norske..) Tror også at lyden på det gjevne blir dårligere - da en må betale for hdcd "merket" Det gjør utslag på enten prisen, eller kvaliteten på resten av "systemet" på spilleren.

Men dette er altså bare en teori jeg har, jeg har gjort lite tester på dette.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiofrustrert
    HDCD gir en fyldigere å klart bedre lyd her hos meg ivertfall, Mark Knopfler gir ut nesten alt på HDCD, Bjørn Eidsvåg har også endel HDCD
    Har du testet mot like plater uten HDCD dekoding? Med hvilken spiller?

Jeg testet platene på min Cary 303/300 som må betrakter som dyr (veil. 40k).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JBT
    det er da mangen pop cd'er med bra kvalitet, kylie har en del bra, meget klar å ren stemme å stilige lyder, f.eks nu-di-ty fra hennes nyeste album.
    også jamiroquai har en del bra sanger
    Tror jeg måtte fått betalt for å ha disse i samlingen ;-).

Jeg leter etter de beste innspillingene alt fra rock (t.o.m. noe metal) til klassisk.
    Ennå har jeg ikke funnet noen popalbum som er i nærheten av å kalles referanselyd, imo. Så vidt jeg husker er ikke noen av de bestlydende platene jeg har innen rock/pop HDCD kodet.

Men jakten er vel ikke over? Musikkenytelsen må selvsagt være på plass. Enda mer morsomt enn å finne de gode HiFi komponenter synes jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Har du testet mot like plater uten HDCD dekoding? Med hvilken spiller?

Jeg testet platene på min Cary 303/300 som må betrakter som dyr (veil. 40k).

Skulle gjerne hatt en spiller til 40 laken jeg også, men har jo ikke.. mente kun at med hdcd her hos meg så er der forskjell ja, men har også erfart at der er forskjell på hvem som har gitt ut cd´en studio osv.. men mitt intrykk er at hdcd er jevnt over bedre enn vanlig cd, nesten likt forskjellen på Dts samt Dolby digital.. fremdeles gøy med lyd ivertfall

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiofrustrert
    Skulle gjerne hatt en spiller til 40 laken jeg også, men har jo ikke.. mente kun at med hdcd her hos meg så er der forskjell ja, men har også erfart at der er forskjell på hvem som har gitt ut cd´en studio osv.. men mitt intrykk er at hdcd er jevnt over bedre enn vanlig cd, nesten likt forskjellen på Dts samt Dolby digital.. fremdeles gøy med lyd ivertfall
    Hvis du skal si noe om forskjeller så må du jo teste samme opptak med og uten HDCD dekoding. Selv da kan det kanskje være andre faktorer enn selve formatet som kan ha innvirkning?

På dem jeg testet så vil jeg kanskje si noe sånt som 96/4 forhold av viktighet opptak/mastring? Tatt litt i det blå...:roll:

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Tror jeg måtte fått betalt for å ha disse i samlingen ;-).
    Jeg tenkte det òg, men unnlot å skrive det

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lol, godt vi har forskjellig smak da slik at det ikke bare fantes et band om gangen:-)

jeg tar det slettes ikke innpå meg, folk hører på forskjellig musikk å noen eier rett å slett ikke smak, jeg føler meg ikke som dem siden jeg hører på så mye forskjellig å varierende. fant en hdcd eller det kom iallefall opp en logo da jeg spillte en ny eagles cd. men kan ikke si jeg merket så god forskjell men jeg syntes selv lyden var ren å klar, det var fint å høre på men jeg var litt anspent siden jeg var så opptatt av å høre nøye etter isteden får å nyte musikken.:!:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •