Kan trådløs lyd noen gang bli skikkelig bra?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan trådløs lyd noen gang bli skikkelig bra?

Diskuterer litt med en kompis. Vi er begge amatører når det kommer til lyd og dens forutsetninger men jeg har ikke troa på at trådløs overføring av lyd noen gang kommer til å bli i nærheten av det man kan flytte over kabel.

Da tenker jeg først og fremst på forstyrrelser fra radiobølger/trådløst nett og jeg er usikker på om strøm kan fraktes i luften på en fornuftig måte?

Han tror kanskje som når trådløst internett var dårlig, at vi vil som der få en trådløs lyd som blir bra nok for folk flest.

Er det noen forutsetninger her i forhold til lyd som gjør at det aldri kan bli bra eller er det allerede bra og kan bli enda bedre?

Veldig nysgjerrig på dette så både synsere og eksperter må svare her :-D

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avhenger litt av hvad du mener. Philips f.eks. har jo trådløse surround høyttalere, og når man tenker B&O er alt jo muligt.
    Jeg kjører trådløst, fra pc via router til dac, fungerer knall. Har ikke brukt min cd spiller i snart 2 år.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en SB3 som jeg har prøvd både kablet og trådløs, men kunne ikke merke noen forskjell. Det avhenger nok av signalkvaliteten/avstand fra routeren din om du vil merke noe. Har selv en D-Link som virker veldig bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen. Takker for svarene.

Nei forutsetningene våre var et surround anlegg til feks maks 10 000
    Til den summen mente han mannen i gata om et par år ikke ville merke forskjell på et trådløst anlegg i den prisklassen og et basert på kabler.

Jeg var ikke enig men det ser jo ut som flere her er fornøyde med trådløse anlegg allerede nå, så kanskje jeg taper den diskusjonen

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste (om ikke alle?) trådløse løsninger er avhengig av at høytaleren har strømkabel koblet til. Sålenge dette ikke bryter definisjonen av "trådløs", så er det omtrent ingen begrensning for kvalitet. Spesiellt om en har en DAC og forsterker (el tilsvarende) i hver høyttaler.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er to veier å gå slik jeg ser det - analogt og digitalt.

Analogt vil nok alltid tape - en mikrobølgeovn eller annet vil zappe signalet veldig fort og det finnes ingen fallback! Fordelen er at signalene overføres uten tidsforsinkelser (streaming).

Med digitalt (f.eks. over 802.11g) har du mulighet til å legge på en liten delay eller overkille litt på båndbredde som vil kunne fikse opp i midlertidige problemer med overføringen uten at du hører noe. Ulempen er akkurat denne delay'en - litt avhengig av hva man skal bruke dette til.

Det er ikke bare å sette en eller annen trådløs "dings" på utgangen til DVD spilleren din og vente at lyden kommer frem samtidig som bildet hvis du må ha en buffer for å få høy kvalitet. Hører man bare på musikk er ikke dette et issue. Dette er samme symptomet som man kan oppleve med enkelte bildebehandlere (f.eks. upscaler) som ikke også har kontroll på lyden og kan legge en delay på denne.

Det beste ville vært en forsterker med innebygget trådløs streamer over en digital protokoll (f.eks. WLAN). Dette er sikkert noe alle de store designmerkene (BO, Bose etc.) forsker mye på.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde et Phillips anlegg med tråløse bakhøytalere som ble testvinner på tv2 hjelper deg, men ble svært så skuffet, har hatt dette anlegget inne ca 6-7 ganger for å få ordnet dårlige forhold på bakhøytalerene, de skurret, og klikket ut hele tiden, ble galen av å se film med de på, så jeg koblet de ut rett og slett, etter tre års slåsskamp med elkjøp, gikk de med på å gi meg pengene tilbake, blir aldri mer tråløst på meg for å si det slik. men dette er jo bare min erfaring, godt mulig dette fungerer bra med f.eks bang & olufsen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •