Surround med fokus på god lyd!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surround med fokus på god lyd!

Bare en tanke fra min side dette her til et mer eller mindre fremtidig surround anlegg....
    Målet er et surroundanlegg med full fres og knall hd-lyd på film som fremdeles vil låte kanon på musikk (med sub'ene i drift samtidig)
    Alt i sort (burde sub'ene være i ordinær sort eller pianolakk sort - klarer ikke å bli enig med meg selv)

2xSVS PB13 Ultra 27595
    B&W DM683 (front) 9996
    B&W HTM3S (senter) 19900
    B&W DM685 (bak) 4296
    Onkyo TX-SR805 11090
    Effekttrinn finnes fra før til frontene
    SB3 2495

Totalt: 75372,-

Hva tror dere? Noen bedre forslag til prisen?
    Sub'ene og SB3 er forøvrig de enste tingene som er fastspikret.
    Gir forøvrig blanke i bildekretser i receiver. Har ikke bruk for oppscalering o.l.

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke en av de nye Denon modellene som receiver? Dobbelt så mye på senter som front hørtes også litt pussig mtp at oppsettet skal låte kanon på musikk i stereo

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christiansk
    Hvorfor ikke en av de nye Denon modellene som receiver? Dobbelt så mye på senter som front hørtes også litt pussig mtp at oppsettet skal låte kanon på musikk i stereo
    Hvorfor Denon?
    Se hans oppsett fra før, så finner du fort ut at hans fronter er en smule dyrere en senteren ;-)

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Hvorfor Denon?
    Se hans oppsett fra før, så finner du fort ut at hans fronter er en smule dyrere en senteren ;-)
    Fordi jeg liker Denon og de nye er jo siklemateriale hvis man velger fra øverste hylle.

Nå visste jeg ikke at dette skulle komme som et tillegg til det han har nå, men oppfattet det som en "standalone" pakke

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel - jeg mer eller mindre misliker klangen fra Denons receivere. Har hatt 2105 og 2807 før, og 2808 hadde jeg hjemme til test. De spiller musikk på en totalt uengasjerende måte. Forskjellen opp til mitt eget EC-utstyr var så stor musikalsk sett at jeg måtte sitte og le litt for meg selv
    I tillegg er jeg fan av byggekvalitet, og Denon utstyret føles rett og slett særdeles billige ut. Sånn sett er f.eks NAD mye råere. De er massive

Heng dere for all del ikke opp i prisforskjeller:
    Hvis du mener den tilhørende senteren i 6-serien er kjempebra så er det greit. Jeg har hverken hørt HTM61 eller HTM3S så jeg vet ikke. Men en god senter er tingen på film slik jeg har forstått det - og er det det som må til så er det greit. Målet er en best mulig totalopplevelse. Om denne totalopplevelsen blir større med en helt rå senter, eller med noe bedre fronthøytalere er uvisst. Men slik jeg har forstått det spiller 683 meget bra, faktisk så bra at det er usikkert hvor mye et høytalerkjøp opp til 20k vil bringe av ekstra goder sett opp mot hvor mye bedre enn HTM3S spiller enn HTM61 (som er uvisst)

Men vi kan jo endre til standard senteren. Den har jo fått FST-mellomtone, og passer bedre inn i racket

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå visste jeg ikke at dette skulle komme som et tillegg til det han har nå, men oppfattet det som en "standalone" pakke
    Da oppfattet du riktig. Glem mitt nåværende oppsett

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pris med tilhørende HTM61 (ikke HTM3S) senter:

2xSVS PB13 Ultra 27595,42
    B&W DM683 9996,00
    B&W HTM61 4798,00
    B&W DM685 4296,00
    Onkyo TX-SR805 11090
    Har effekttrinn til frontene fra før
    SB3 2495
    Totalt: 60270,42

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi jeg liker Denon og de nye er jo siklemateriale hvis man velger fra øverste hylle.

Da var det jeg som tok feil. Er enig at senteren var en smule dyr kanskje. Ville heller godt for senteren som er i samme serie som fronter.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert et dumt spørsmål, men hvorfor ikke bygge videre på det fantastiske anlegget du allerede har?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, er jo egentlig planen det ja

Da er planen å slenge på HTM61 senter, HTM685 bak, Onkyo TX805 reciever samt 1 stk SVSPB13 Ultra.
    Pris: 33981,71

Årsaken til at jeg "lufter" noen tanker er to-delt. Jeg klarer ikke å finne en god løsning jeg kan leve med for å integrere sub'er i stereo uten at jeg føler det blir for mange "mellomledd". Eller dvs, alt annet en enn high-end surroundpro er uaktuelt, og økonomisk sett er det allerede uaktuelt med en high-end surroundpro
    Men hvorfor ikke ta det gjennom en rimelig surroundreceiver?
    Vel, jeg klarer ikke å rettferdiggjøre et oppsett i den prisklassen jeg har, som ikke er relativt kompromissløst hele veien. Å ødelegge dette ved å putte inn et svakt ledd er ikke aktuelt. Enten eller. Problemet er at rommet mitt har store problemer med utfasinger mellom 30-80hz, det perfekte området for en sub å "reparere". En sub er dermed snart et must for å få korrekt bass.

Den andre og viktigere årsaken er at det er en liten krabat på vei
    Jeg ser derfor for meg langt mindre tid til å nyte mesterverkslyden jeg har nå, og antar at behovet for rekreasjon med en god film blir prioritert høyest i fremtiden. Da kommer igjen spørsmålet: Kan jeg rettferdiggjøre investeringen jeg har gjort dersom jeg ikke bruker det til det formålet det er laget for, eller evt ikke har mulighet til å tilrettelegge innredning i stue etter anlegg og ikke omvendt? Men i tillegg har vi: Kan jeg rettferdiggjøre det tapet jeg får ved evt. bruktsalg nå ved en investering i tilsvarende prisklasser i fremtiden. Dette er totalt umulige spørsmål å svare på. Det eneste jeg vet er at AW400 blir stående uavhengig av hva som skjer. Dette er de beste effekttrinnene jeg har hørt noen gang, og det er derfor ikke mulig å gi dem fra meg, og har man først blitt avhengig av EC-lyden har man ikke så mange tilsvarende alternativer i rimeligere prisklasser.

Uansett så endres mine tanker like fort som vinden skifter retning. Med en gang jeg setter meg ned å hører på musikk på anlegget mitt nå føler jeg at dette kan jeg aldri gi fra meg, slik det låter nå. Med en gang jeg setter meg ned for å se på film.....vel det savnes mye. Film er MYE morsommere i surround, med sub og med senter (med mindre man selv sitter i sweetspot )

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert ikke dårlig det der, men hva med å velge en preamp som faktisk låter skikkelig bra?
    Cary Cinema 11 får hos Tor for under 20 lapper. lydmessig så griser den det som finnes av integrerte løsninger. nevner denne spesielt da du sier at du er spesielt opptatt av god kvalitet i stereo.
    HTM3S burde være et minimum hva senterkanal angår mtp. hvilke fornthøyttalere du har. Jeg vet ikke hvor mye du ser på film eller hører på multikanalsmusikk, men en skikkelig senter har enorm påvirkning på lydbildet.
    Cary kommer forøvrig med en separat videoenehet - Cinema 11V. denne støtter HDMI 1.3 og kan overføre de nye lydformatene til Cinema 11 via en komiunikasjonskabel. Cary Audio Design

En ting til: det ligger opptil flere DD subber ute på avtorget eller bruktbørsen på hifisentralen, noe å tenke på?

kim

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok htm61 først så får vi se hvordan det går. Det eneste alternativet dersom jeg beholder 802D (mest sannsynlig) er htm2D. Gidder ikke å kjøre på med HTM3S da. Jeg klarer bare ikke få meg til å inngå kompromiss dersom jeg skal fortsette high-end linja i surround også (som jeg ikke har råd til )
    Enten blir det rå stereo med bra surround, eller noe mindre rå stereo (683 er litt dårligere enn 802D over hele fjøla, men husk at de nå får drahjelp i bassen av 2x kalibrerte SVS, noe 802D ikke kommer til å få) med tilhørende surround, men da med masse penger til overs

Det blir SVS sub'ene. Ikke fordi de nødvendigvis er best, men da vet jeg hva jeg får og at det fungerer sinnsykt rått i stua mi (har hatt både PB10 og PB12 Plus/2 før)

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unn deg ihvertfall å høre på Cinema 11 før du bestemmer deg. Hvis lydkvalitet er viktigere enn gizmos så vinner Cary hands down!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hater Gizmos, og har sterke meninger om dagens surroundreceivere
    Men støtter Cinema 11 ferdig dekodet LPCM via HDMI (essensielt)

Følgende TILBAKESKRITT sett fra min side er observert på dagens surroundreceivere:
    (nå blir jeg vel griseslaktet)

1. Integrering av muligheten for nettverksbasert media player funksjonalitet?
    Hva er dette for noe?? I beste fall fungerer det elendig og er upraktisk, og bare på noen filtyper. Kjøp heller en dedikert boks som SB3 som fungerer på alt og ikke koster noe som helst.

2. Dekoding av HD-lydformater
    Hva i svarte skal man med dette når alle seriøse kilder klarer å sende dette ferdig dekodet som lossless PCM. Det eneste dette gir for oss forbrukere er høyere pris pga royalties på formatene.

3. At de fremdeles ikke har fjernet så godt som alle SVIDEO/Composite inngangene på surroundreceivere

4. Oppskalering av video
    Alle som bryr seg om bildekvalitet og dermed oppskalering har vel allerede DVD- eller HD spillere som selv tar seg av dette. Gjør de ikke det så gjør TV/PJ det i de fleste tilfeller. Bare et fordyrende ledd slik jeg ser det, og årsak til en haug med HDMI problemer

Onkyoen er valgt fordi den visstnok skiller seg ut mtp lydkvalitet på musikk til prisen. Jeg skulle gjerne sluppet HD-dekoding, men får leve med det.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det har kommet en Cary Cinema 11V. Har den HDMI?
    Hvis jeg kunne erstatte EC 4.8 med en slik med omtrent tilsvarende lydkvalitet så hadde det løst veldig mange problemer

Edit: så at 11v kun er en videoprosesser beregnet på å gi HDMI videoswitching muligheter til 11a.. Da snakker vi en kombo til omlag 50k for å få lossless HD lyd på film

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cary er som du kanskje vet en ren AUDIO prosessor. Videodelen 11v kommer i løpet av Q1 2008.

Cary sin hjemmeside ser ut til å være nede for øyeblikket... men her har du tråden for 11 og 11V på avsforum:
    Cary Cinema 11v

Cary Cinema 11

Her har du specs på Cinema 11V:
    1080p@120Hz WUXGA output
    (yes it does 24fps)
    HDMI 1.3 (6) in (2) out
    digi-link system connector (2gig bandwidth) for combination with the C11 surround processor
    RGB and Component video
    Dual RS232 ports
    Five assignable audio inputs, one analog, two toslink, two coaxial digital
    Rear Panel IR input and output plus dual 12volt remote triggers
    Eight each assignable S-Video and composite video inputs.

• Removable AC power cord
    • Eight each assignable S-Video and Composite video inputs (17 video inputs total)
    • Rear panel IR input and output plus dual 12 volt remote triggers
    • Dual RS 232 ports for system control and update capabilities
    • Cary Digi-link system connector for combination with the Cinema 11 Surround Sound Processor
    • Two digital audio outputs, one coaxial, one Toslink
    • Five assignable audio inputs, one analog, two Toslink, two coaxial digital
    • Component video output
    • RGB video output
    • HDMI 1.3 generation inputs (6) and outputs (2)
    • Integrated I2S Audio Delay to exact audio and video synchronization

OUTPUT FORMATS
    1368 x 768, 1400 x 768, 1400 x 1050, 1440 x 864 ,1440 x 960, 1440 x 1152, 1920 x 1080, 1920 x 1200 960 x 540, 1024 x 576, 1024 x 1024 ALiS, 1280 x 720, 1280 x 768, 1280 x 1024, 1360 x 768, 1366 x 768, 1080p – 25, 1080p – 50, 1080p – 60, 1080p – 120, 640 x 480, 800 x 600, 848 x 480, 852 x 480, 856 x 480,
    • Video resolution settings: 480p, 540p, 576p, 720p – 50, 720p – 60, 1080i – 50, 1080i – 60, 1080p – 24,
    • 1080p @ 120 Hz WUXGA output

OTHER FEATURES
    • DCDi Edge® processing for the second channel window
    • Side by side (PBP) window support
    • Video PIP over video background

PICTURE-IN-PICTURE (PIP)
    • ACM-3D ensures full dynamic range is used in video content flesh-tone compensation, blue stretch and other image enhancements

ADVANCED COLOR MANAGEMENT (ACM-3D)
    • Removal of DVD Chroma Upsampling Error (CUE) introduced by some DVD sources
    • Non-linear Chroma and Luma enhancement lters with Noise Coring

FAROUDJA TRUE LIFE VIDEO ENHANCER
    • Adaptive 3D/TNR Noise Reduction lm processing
    • Adaptive Media Display Processing for 3:2 and 2:2 video content
    • Panoramic and Anamorphic non-linear scaling
    • Format conversion up to WUXGA resolutions
    • Per Pixel Motion Adaptive de-Interlacing (MADi) up to 1080i format
    • Low Angle De-Interlacing processing

FAROUDJA DCDi CINEMA FORMAT CONVERSION
    • Supports all broadcast TV standards- NTSC/PAL/SECAM worldwide nition) video input signals
    • Two - 3D Adaptive Comb Filters for Luma-Chroma separation• Faroudja® IntelliComb Technology

INTEGRATED 3D VIDEO DECODER
    • 10-bit Advanced Color Management (ACM-3D) and Adaptive Contrast Control (ACC)
    • Faroudja True Life Video Enhancer
    • Next Generation 10-bit Faroudja® DCDi CINEMA format conversion
    • True 10-bit Processing

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahhh, sikle!

Balanserte innganger/utganger - heaven for en som kun har balansert utstyr!

Kan jo leve lenge med kun 11A så lenge jeg fremdeles har stereo og tar lyden fra HD-filmene via DAC i transporter, men har hørt 11a ikke er noe særlig på film i forhold til en del andre billige integrerte. Stemmer dette?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer nok dårlig, kanalseparasjon og "mørk bakgrunn" som er helt der oppe sammen med Meridian 861 V4 og Theta casablanca III!!
    Min Krell Showcase er ingen møkkaboks, med sin veil pris på 55K, men caryen matcher lett Showcasen, i noen aspekter så overgår den til og med Showcasen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende tanker, Marsboer!

Men 802D til 683? :!:
    Jeg tipper du blir skuffet. Ikke fordi 683 er en dårlig høyttaler, og mye for pengene og al det der, men har man først fått smaken på dyr lyd så er man solgt... Er stygt redd for at du ender opp der du er nå om ikke så lenge, bare med mindre penger i banken.

Jeg har også en liten (gratulerer forresten) i hus, og ser at det bli MINDRE anledning til film nå, og mer anledning til å snike seg til en halv CD her og der, på moderat volum.

Ang. rimelige inegrerte vs pre/pro litt opp i klassen, så er det ingen sammenlikning. Har testet en den receivere i mellomklassen (Denon 4308, pioneer, H/K...) og de har ikke nubbesjans mot min M15. De har mange kule dippedutter som jeg kan ordne eksternt til en brøkdel av prisen, men klarer ikek matche ren lydkvalitet pr. krone. Skal prøve den nye Denon high-end saken når den kommer og se om det er mulig å få både i pose og sekk, men har mine tvil...

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får man så tak i en slik Cary? Og hva er prisanslaget?
    Ser Lyric har den, men det er Cinema 11 (er det den samme som 11a)

Har fristet lenge å bytte ut EC 4.8 med en surroundpro for å få bass-management. Men frykten for dårlig lyd har vært for stor

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •