Komponenthjelp - budjsett hifi

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Komponenthjelp - budjsett hifi

Heisann.

Jeg driver å funderer på et anlegg over jul. Setter en makspris på 8-10 lapper, men det er vel mulig å få forhandla seg til et lite avslag også? Er en fattig student, som er utrolig lei av 2.1 Creative fra pcn.

De skal stå på rommet mitt i kollektivet. Rommet er på mellom 12-15 kvm. Det er helt firkanta hvis det har noe å si.

Musikken det går i er alt fra Miles Davis, Thomas Dybdahl, Kent, In Flames, Telefon Tel Aviv, Thrice osv, så er med andre ord ute etter noe som spiller variert musikk.

Når det kommer til høytalere ønsker jeg et par stativ-høytalere. Har allerede sett en del på B&W 685. Så det blir disse hvis dere ikke har et bedre forslag. Ellers trenger jeg cdspiller, forsterker og kabler.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å handle brukt? Det finnes mange godbiter til gunstige priser.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett litt rundt, men kan ikke så forferdelig mye. Har fått intrykk av at de riktige komponentene sammen spiller en rolle. Vil helst ha et klart oppsett, som jeg eventuelt kan bytte ut hvis jeg kommer over gode salg på AVtorget o.l

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei og velkommen til forumet her hvis du skal kjøpe nytt så ville jeg vurdere sterkt Dynavoice M65, eventuelt M85 denne forsterkeren: Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: NAD C315BEE Integrert forsterker
    og denne cd spilleren:Stereo - CD-spiller | Hi-Fi Klubben: NAD C525BEE CD-spiller

med M65 vil dette koste 7k, hvis du velger de bedre høytalerene M85 vil det koste 9k + litt ekstra for signal og høytaler kabler. dette trur jeg vil gi deg mest igjen for pengene, hvis du kjøper nytt. men ville også råde deg til å se på brukt markedene. ser stadigvekk M65 til greie priser på FINN.NO der er det også forsterkere å finne, bare husk at NAD sine er absolutt best i denne prisklassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du lar resultater av blindtester styre dine valg så prioteringen er enkel. Da du oppgir at du er student så kan det være at rasjonalitet biter på deg.

Kabler:
    Ingen dokumenterte forskjeller.
    Kjøp noen kabler med et greit tverrsnitt på biltema/clas Ohlson

CD spiller:
    Har ikke funnet dokumenterte forskjeller mellom ny CD-spillere, bare mellom de helt tidlige modellene og nye. Ikke bruk pengene dine her. En billig modell er sikkert godt nok. Alternativt kjøp en Squeezebox og bruk PC'en din som drivverk

Forsterkere:
    Så lenge forvrengningen er lav og man ikke tar ut for mye effekt slik at forsterkeren klipper, så har jeg ikke funnet noen dokumenterte forskjeller. Ikke bruk for mye penger her heller. Pass på at strømforsyningen er greit dimensjonert (spesielt hvis høyttaleren er tungdreven).

Høyttaler:
    Det her nesten ALT er å hente. Her ville jeg har brukt det meste av budsjettet da det åpner opp for større valgmuligheter. Dyre høyttalere er ikke nødvendigvis bedre enn billige.

Da lytterommet ditt er lite kan du ende opp med et svært velspillende anlegg innenfor budsjettet ditt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    goldeneagle,
    Prismessig var de i orden, men de blir for store. Ønsker som sagt stativ-høytalere. Har sett litt på NAD-oppsett, men virker som at folk har blandede erfaringer med det.

mortebjo1,
    Har du noen forslag til meg etter dine kriterier?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker ikke store bokstaver ofte, men NÅ gjør jeg det. Min erfaring er god lyd starter tidlig i kjeden og ved å fokusere utelukkende på høyttalerne er feil prioritering. IMHO.

Mitt råd er at du faktisk legger ned så mye penger du kan i en god forsterker (gjerne brukt).

Moralen er at en billig forsterker ikke kan yte gode høyttalere rettferdighet, men vice versa faktisk er langt bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger,
    Har du noen konkrete forslag? Vet jeg spørr om mye, men det er tydeligvis to veldig ulike syn her i tråden, og jeg som helt ny vet bare at jeg vil ha best mulig lyd etter høytalerkriteriet jeg nevnte ovenfor.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent umiddelbart så kan det virke som divergerende syn, men mortebjo1 sier "Høyttaler: Det her nesten ALT er å hente. Her ville jeg har brukt det meste av budsjettet da det åpner opp for større valgmuligheter. Dyre høyttalere er ikke nødvendigvis bedre enn billige."

Anbefalinger er lett å gi, men det er ikke alt man har hørt så du må selvsagt lytte og bestemme selv. Og, som det nevnes i denne tråden har rommet mye å si. Stativhøyttalere tror jeg er et klokt valg.

Disse plukker du for rett under 4.000: http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=24896&cat=12

Denne plukker du for 5.500: Primare I21

Denne for 2.000:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=25015&cat=18

Totalt 11.300, men stativer og kabler kommer utenom. Alternativt kan du finne en Marantz 5001 CD-spiller til 1.500 kroner, og komme ned i 10.800. Sprengte så vidt budsjettrammen din, men lyden fra forslaget tror jeg du ville likt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Jeg bruker ikke store bokstaver ofte, men NÅ gjør jeg det. Min erfaring er god lyd starter tidlig i kjeden og ved å fokusere utelukkende på høyttalerne er feil prioritering. IMHO.

Mitt råd er at du faktisk legger ned så mye penger du kan i en god forsterker (gjerne brukt).
    Mitt råd i forhold til prioriteringer bygger på de tilgjengelige studiene av blindtester som jeg har klart å oppdrive. Hvis man ikke annerkjenner denne metoden så vil jeg sett bort fra prioriteringslisten min. Jeg savner alternativ argumentasjon fra deg Tiger:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger,
    Hadde så absolutt gått for det! Men det store stipendet kommer ikke før i Januar, og jeg har ikke tid til å jobbe pga eksamenskjør helt frem til den 20. Tusen takk for tips og råd! Skal stikke bort til HiFi-Klubben og høre litt med de også. Må begynne å planlegge budjsett nå sånn at det blir noe hifi ut av planene mine.

mortebjo1,
    I fare for å latterliggjøre meg, hva er blindtester?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thrice
    mortebjo1,
    I fare for å latterliggjøre meg, hva er blindtester?
    Et godt spørsmål. Blindtester er hva mange forbinder med medisinsk forskning og testpaneler når beste juleøl skal kåres. Psykologien har lært oss at perspesjonen i stor grad påvirker av forventning (placebo). Sansene er slik svikefulle. For at ikke markedskreftene eller fordommene skal påvirke hva som smaker best av Cola og Pepsi, så smaker vil blindt. Dette er en blindtest.

Det er mange på dette forumet som mener at det åpenbare lydforskjeller mellom kabler og da som oftes mellom dyre og billige kabler. Det finnes uttallige studier på at ingen klarer å skille mellom lydforskjeller i kabler i blindtester. Litt leit for den som har betalt et titals tusen kroner for sine, men nei da. Vedkommende vil trolig si at blindtester ikke er en god nok metode for fange opp forskjellene

Jeg anbefaler deg å lese denne tråden av knutinh her på forumet:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html

Vi er noen på dette forumet som ønsker og etterlyser forskningsbaserte påstander. Dette gjør vi ikke for å gjøre livet surt for andre som har denne interessen, men rett og slett for at dette også er vår hobby. :-D

Lykke til med prosjektet ditt og velkommen til jungelen!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et avklarende svar. Lå vel litt i navnet
    Satser på at prosjektet mitt skal gå. Må nevne at jungelen virker drøyt uoversiktelig for en nykomling som meg.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortebjo1
    Mitt råd i forhold til prioriteringer bygger på de tilgjengelige studiene av blindtester som jeg har klart å oppdrive. Hvis man ikke annerkjenner denne metoden så vil jeg sett bort fra prioriteringslisten min. Jeg savner alternativ argumentasjon fra deg Tiger:-D
    Argumentasjonen er ikke mer avansert en hva jeg føler ulike kombinasjoner av elektronikk og høyttalere har gitt meg de siste årene.

Eksempelvis: Har benyttet billige signalkilder og forsterker på relativt dyre høyttalere, men slike kombinasjoner har (synes jeg å huske) ikke spilt like morro som f.eks. Hegel H200 (20K) på Dynavoice F6 (under 1K).

Ellers er det vel egentlig bare å nevne Naim. Der sverger man vel til å legge mest i signalkilden, deretter forsterkeriet og til slutt høyttalerne.

Hva som er objektivt riktig? Aner ikke, men for meg spiller det egentlig liten rolle så lenge man subjektivt liker det man hører.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Basert på ditt budsjett vil jeg komme med følgende tips:

Audiofoni AS
    Audiofoni AS
    Audiofoni AS
    Audiofoni AS
    Audiofoni AS

Du får da gode kvalitetsprodukter som ikke er overpriset, og de passer godt sammen. Summen blir 10800,- men ring Ove på Audiofoni og be om et tilbud. Du trenger da stativer utenom. B&W 685 som du nevner vil nok også fungere supert. Evt kan du kutte litt ved å bruke ht-kabler av billigste sort og velge noen rimeligere høyttalere, feks
    http://www.avhifi.no/main.php3?PI=info&PNO=10240
    http://www.avhifi.no/main.php3?PI=info&PNO=14090
    HI-FI Huset AS - BR2
    TAA IMPORT Hovedside - Epos ELS3 eller M5

Alternativt komplett anlegg:
    AUDIO PRO STEREO ONE - JFS SOUND SYSTEMS

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo vurdere å kjøpe en Squeezebox som DAC og bruke en billig cd/dvd spiller som drivverk.

En squeezebox koster ca 2500 ny.

Kanskje en slik forsterker:
    XTZ Class A100 D II Sølv sort

Da har du bare høyttalerene igjen.
    Hvis du kjøper noen brukte sparer du mye på det.
    Er jo mye lettere å bytte ut høyttalerene enn å skifte forsterker (dersom du bruker mest penger på høyttalerene).

Lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

har du..

..studert psykologi,mortebjo1? Kjenner igjen de termene du kommer med,og du har så absolutt rett

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode forslag! Det er absolutt en mulighet i det dere kommer med. Det eneste problemet er at jeg ønsker å lytte før jeg kjøper. Blir strengt tatt ikke noen oppgraderinger på ihvertfall 3-5 år.

Har vært på Hi-Fi Klubben og hørt på høytalere i dag. Oppsettet var;
    -B&W 685 4296,-
    -NAD C320 2698,-
    -NAD 525BEEAN 2498,-
    -QED Høytalerkabel til 35,- pr/m.
    -QED Signalkabel for 298,-

Summen kom på 9930,- noe som er en del penger for meg. Tror dere det er noe kjangs for et avslag/tilbud i pris hvis man forhandler? Har lagt merke til at enkelte her har fått gode tilbud når de kjøper samlet.

EDIT: Må forresten skryte av servicen de yter! Var i Kristiansand, men regner med at det er likt i alle butikkene.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil slå et slag for å kjøpe brukt. Av to årsaker:

1.Du får MYE bedre lyd for pengene.

2. Du taper ikke så mye hvis du vil oppgradere.

Har veldig god erfaring med å kjøpe brukt, sjelden noe trøbbel.

Uansett ville jeg sett på noe annet enn det Nad settet. Får mye mer for pengene ved å handle andre steder enn HFK.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Argumentasjonen er ikke mer avansert en hva jeg føler ulike kombinasjoner av elektronikk og høyttalere har gitt meg de siste årene.

Eksempelvis: Har benyttet billige signalkilder og forsterker på relativt dyre høyttalere, men slike kombinasjoner har (synes jeg å huske) ikke spilt like morro som f.eks. Hegel H200 (20K) på Dynavoice F6 (under 1K).

Ellers er det vel egentlig bare å nevne Naim. Der sverger man vel til å legge mest i signalkilden, deretter forsterkeriet og til slutt høyttalerne.

Hva som er objektivt riktig? Aner ikke, men for meg spiller det egentlig liten rolle så lenge man subjektivt liker det man hører.
    Min erfaring er akkurat motsatt:

En rimelig høytaler med begrenset kvalitet i konstruksjon og komponenter vil aldri spille "fantastisk" uansett hva du mater den med - det har den heller ikke forutsetninger for.

En mer avansert høytaler vil nesten bestandig spille bedre - nettopp fordi den "kan" det. Det er ikke rare forsterkeren som trengs for å oppnå dette.

Jeg ville begynt med høytalerene.

Til et anlegg til 10k ville jeg handlet alt av kabler på Biltema.

Egentlig ganske intressant dette, selv har jeg 3 høytalerpar i stua (2 stk gulvstående og 1 stk stativer) i prisklasse 4k, 10k, og 20k.

Har 2 forsterkeresett, en pre/effekt til 35k og en surroundreceiver til 5k.

Det dyreste høytalersettet høres best ut uansett hva du mater det med. Her snakker vi ikke om "litt bedre".
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •