Filmer spilles inn i 80db men er det fordel å "kun" spille så høyt selv ved film?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Filmer spilles inn i 80db men er det fordel å "kun" spille så høyt selv ved film?

Lurer litt på det. Har hørt fra andre her på forumet at lydsporet er spilt inn i/beregnet for et lydtrykk på 80 db. Er det slik at kinoer pleier å ligge rundt dette i lydvolum?

Hvis man ikke har en db måler, ca hvor høyt må man skru forsterkeren for å få det samme trykket? Egentlig er umulig spørsmål, men jeg lurer på hvordan dette oppleves og om folk flest her skrur på slik at lydnivået er langt over 80 eller under?

Det vil jo alltid være lyder som går over og under 80 db men regner med det utsagnet baserer seg på talen i filmen eller et gjennomsnitt?

Kanskje en meningsløs tråd men ble nysgjerrig på dette her.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydtrykket vil bestandig variere etter gain, sensitivitet og effekt. Det er ingen regel at MV123 er 123db f.eks. Det er mye dynamikk, men at gjennomsnittet ligger på 80db tror jeg på, plasserer det 20db over dagligtale.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du snakker om referansenivå her, så er vel det pink noise på -20dB som skal måle 75dB spl. Har du det nivået når du ser film er det HØYT! Teoretisk kan ma da få peaker på 120dB. Hvis du peaker på 120dB i bassen så skulle det riste greit i sofaen..

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På en komersiell kino er "referanse" volumet 7 på prossesoren. Dette er VELDIG høyt. Det er vell omtrent ingen kinoer som spiller på dette nivået, ettersom dette veldig ofte blir ubehaglig høyt. Og de fleste Kinoer sliter med klager på for høy lyd selv om de ikke spiller i nærheten av referanse...

Jeg skulle selv ønske de la inn en test tone på dvd'er og BD'er sånn at man kunne stille lyden inn til referanse nivå, før man så en film.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komersielle kinoer har nok ikke mere en 70 i referanse.
    Er så mange gamlinger som klager på at lyden er for høy :-(

Når referanse er 70 dB er det peek på 90db +20db. (front/cener/surround)

Hvordan LFE/bass er kalibrert i nivå ???
    Virker veldig skuffende på kinoer rundt meg vertfall :-(
    Er mann heldig så strekker de seg kansje til +3db LFE/bass :-(

På en hjemmekino ligger de fleste på mellom +3 til +10 LFE for de basskåte.
    Ligger selv på +5-6 med referanse. (peek LFE 105-106db)

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Kanskje fordi de ikke er vokst opp med iPod og musikk på valgfritt volum inn i ørene hver dag? Jeg synes selv det spilles mer enn høyt nok på kino og jeg vil (selvfølgelig) ikke karakterisere meg selv som en gamling.

I hjemmekinoen spilles det heller på litt lavere nivå fremfor å jakte høyest mulig "gjennomsnittlig lydtrykk". Da får nemlig høyttalerene bedre mulighet til å gjengi dynamikken i lydsporet. Det er dynamikken som gjør at man hopper i sofaen, ikke absolutt lydtrykk!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg aner ikke hvor høyt jeg egentlig spiller (har ikke målt opp mot referansenivå), men det er temmelig høyt (når jeg er alene hjemme). Kanskje jeg skulle måle mot referanse og se hvordan det står til....

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg pleier å stille inn etter dialoger i filmen, slik at de høres naturlig høyt ut. Da pleier resten å bli passe høyt. Stiller jeg høyere enn det så rister SVS'en min hele loftstua fra hverandre i de verste scenene.

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Kanskje fordi de ikke er vokst opp med iPod og musikk på valgfritt volum inn i ørene hver dag? Jeg synes selv det spilles mer enn høyt nok på kino og jeg vil (selvfølgelig) ikke karakterisere meg selv som en gamling.

I hjemmekinoen spilles det heller på litt lavere nivå fremfor å jakte høyest mulig "gjennomsnittlig lydtrykk". Da får nemlig høyttalerene bedre mulighet til å gjengi dynamikken i lydsporet. Det er dynamikken som gjør at man hopper i sofaen, ikke absolutt lydtrykk!
    Må si meg enig der. Nå om dagen spiller jeg bare laserdiscfilmer som jeg synest har en bedre dynamikk enn dvd. :-D

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    D.D har muligheten til og senke dynamiken i steg 10 og 5 db.

Har prøvd dette til musikk dvd noen ganger med hell. Senket da til 5db.

(20db er uten dynamik senking)

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hæ? senke dynamikken... heller ekspandere. Derfor er laserdisc mitt foretrukket format nå om dagen, er litt mer liv i lydsporet der uten og måtte vrenge opp volumet.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, på recivere / dvd spillere har du noe som heter Dynamic Range....
    Er noen som oxo kaller der Night mode eller noe slikt

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KydeX
    Jeg pleier å stille inn etter dialoger i filmen, slik at de høres naturlig høyt ut. Da pleier resten å bli passe høyt. Stiller jeg høyere enn det så rister SVS'en min hele loftstua fra hverandre i de verste scenene.
    Akkurat slik gjør jeg også.

Det pleier å fungere bra
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Komersielle kinoer har nok ikke mere en 70 i referanse.
    Alle kinoer kalibreres etter en standard. DVS når det står 7 på prosessoren skal det være like høyt om du en i en kino i nord norge som om man er i en kino på vest landet. dvs alle kinoer er kalibrert likt når det gjelder lydnivå...
    At kinoer spiller lavere er et resultat av at de fleste syntes kinoene spiller for høyt. Det er da opp til vær enkelt maskinist og tilpasse lydnivået. Det jobbes aktivt for at lydnivået skal passe best for flest mulig. Selvfølgelig vill aldri alle være fornøyd. Men sånn som det er nå syntes flere det er for høyt enn for lavt..

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her på vår lokale kino synes jeg de spiller så grisehøyt at det skjærer i ørene! Og jeg har CV!

Det er verst i forhold til diskanten, mellomtonen er grei men bassen er totalt fraværende. Og akkurat når man snakker om bassen så synes jeg at alle kinoene rundt om i landet jeg har vært på får strykkarakter når det kommer til LFE kanalen! :evil:

Hvorfor er det slik?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og akkurat når man snakker om bassen så synes jeg at alle kinoene rundt om i landet jeg har vært på får strykkarakter når det kommer til LFE kanalen! :evil:

Hvorfor er det slik?[/QUOTE]

Halleluja..... helt enig.

Beste bassen rundt der jeg bor er en liten sal (20-30-40 seter) som har bare Dolby Stereo. Saga Kino Steinkjer. Lenge siden jeg har vært der...
    Så sist en dokumentar av han.... ja... tykke amerikaneren... Farenhight 9/11 (ikke sikker på stavelsen) da var det en herlig bass ned mot ca 25hz i salen.
    Behagelig og dynamisk lyd.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •