Stående bølger; HVA ER DET EGENTLIG???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stående bølger; HVA ER DET EGENTLIG???

Har søkt gjennom forumet etter "stående bølger" men klarer ikke finne ut hva det egentlig er..ops:

Noen som kan gi en grei...eller en veldig utdypende forklaring?

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Standing wave - Wikipedia, the free encyclopedia

Standing Wave Formation

Kort forklart, stående bølger er interferens mellom bølger som har samme bølgelengde, i hjemmekinopraksis går dette ut på reflekterte bølger som treffer bølgene fra høytaler og skaper dermed stående bølger. Se linker.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Så da kan man få slike "topper" ved forskjellige frekvenser?
    Dette kan kureres ved demping og/eller tweeking +- db ved gitte frekvens? eller f.eks romkorreksjon?

Eller er jeg helt på villspor?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt korrekt. Du kan også få "bunner".

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Langt baki hodet mitt bygges det et kinorom som kanskje ser dagens lys hvis jeg noen gang flytter til et egnet hus.
    Da har jeg i alle fall tenkt på å lage vegger som luter ut, altså er skrå. Min teori er at lydbølgene reflekteres i en vinkel og derved ikke kan lage stående bølger. Mulig det i stedet lager et lydmessig *******, men jeg har aldri testet og ikke sett noen andre som har gjort det heller. For ti-tolv år siden støpte jeg og noen kompiser høyttalere i betong og da skrånet vi innerveggene nettopp pga stående bølger.
    Noen som kan bekrefte eller avkrefte om det har noe for seg?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...har et uinnredet loft med skråtak som skal bli kinorom en vakker dag. Vil dette hjelpe mot stående bølger?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle skråe flater vil jo hjelpe mot stående bølger, ved å lage kinorom med skrå vegger som går mot hverandre jo lengre bak i rommet en kommer så får en jo også auditorium effekt ved at volumet lengre bak ikke taper seg så mye i forhold til front. Det væreste for stående bølger lydmessig er jo 2 rette vegger(flater) mot hverandre som reflekterer de samme bølgene. På en hvis frekvens så vil man få stående bølger og lyden vil da være sterkere noen steder og nesten ikke til stede andre steder. Dette kommer nesten ene og alene på lengden av rommet (vegg til vegg). Det er rommet lengde som bestemmer hvilken frekvens som er mest utsatt for stående bølger.

Nå har jeg ikke så greie på romkorreksjon, men eneste måten jeg kan tenke på at kan "bryte" stående bølger er fasejustering rundt den aktuelle frekvensen, ellers hjelper det jo med møbler og hindringer som sprer lyden litt.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og jeg som trodde dette var en stående bølge

Jeg har nå spilt litt i den nye stua mi, den er veldig høy med skråtak øverst og jeg får en katedrallignede følelse, men ikke på musikk/film. Her føler jeg at det er blitt fyldigere lyd og mere lyd. Trepanel og veldig lite tekstiler så man skulle tro det ble mye gjenklang, men ikke på musikk faktisk.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    og jeg som trodde dette var en stående bølge

Jeg har nå spilt litt i den nye stua mi, den er veldig høy med skråtak øverst og jeg får en katedrallignede følelse, men ikke på musikk/film. Her føler jeg at det er blitt fyldigere lyd og mere lyd. Trepanel og veldig lite tekstiler så man skulle tro det ble mye gjenklang, men ikke på musikk faktisk.
    Jeg har ikke mye lyst til å ha stående bølger i stua mi, men den der har jeg enda mindre lyst på i stua!

Rart fenomen, det at det ikke er så mye klang i musikken, men mye klang ellers? Er vel ikke like lett å høre det når man får konstant strøm med lyd. Ellers har jeg også hørt at ett kvakk fra en and ikke kan lage ekko?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Nå har jeg ikke så greie på romkorreksjon, men eneste måten jeg kan tenke på at kan "bryte" stående bølger er fasejustering rundt den aktuelle frekvensen, ellers hjelper det jo med møbler og hindringer som sprer lyden litt.
    Romkorreksjon er normalt et lineært filter - litt som en equaliser bare mye mer presisjon.

For enhver lineær funksjon h(z) finnes det en invers funksjon h'(z) = 1/h(z) som forhåpentligvis er stabil ;-) Hvis man godtar forsinkelse så finnes det en ekvivalent til h'(z) som gir rett totalrespons, men forsinket i tid.

Romkorreksjon kan "invertere" romresponsen (dvs sende ut lyd som er i motfase med stående bølger i rommet). Begrensningene er stort sett at man kan gjøre dette ideelt bare for et uendelig lite punkt (der hvor målemikken befinner seg), evt litt mindre presist over et gjennomsnitt av flere målepunkter. Hvis rommet forandrer seg etter målingen så reduseres nøyaktigheten i korreksjonen. Dessuten må man ha uendelig dynamikk/forsterker for å kunne forsterke et nullpunkt - altså blir det et trade-off mellom tap av dynamikk og graden av korreksjon.

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •