Marantz Dette viste du kanskje ikke?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Marantz Dette viste du kanskje ikke?

Marantz er for mangeet kvalitetsmerke som distanserer seg noe fra sine konkutrrenter når det gjelder lydkarrakter og kvalitet. Det dukker i ny og ne opp spørsmål om hvem de er, hvor det produseres, er de en del av Philips? osv...

Litt historie:

Marantz ble etablert i USA i 1953 av Saul B. Marantz som drev det frem til økonomisk krise i 1964. Saul tilførte merket modellene model 1 til model 10. De var utelukkende pioneerprodukter som delvis revolusjonerte markedet. Model 10 krevde såpass mye investering at de ikke klarte seg økonomisk.

Marantz ble da kjøpt opp av det ammerikanskje firmaet Superscope. De ønsket å gjøre produktene mer tilgjengelige og etablerte derfor produksjonen av Marantz hos Standard Radio Corp i Japan. I 1975 endret Standard Radio Corp navn til Marantz Japan, og Superscope tok over 50% eierandel i det nye Marantz Japan. Dette var en "dawn" epoke i marantz sin historie sett med et audiofilt øye.

I 1980 solgte Superscope sine rettigheter til Marantz og merkedsføringen til den nederlandske giganten Royal Philips Electronics. Det eneste Superscope beholdt var markedet i USA og Canada. Dette ble også lagt inn under Philips i 1992. Marantz var derfor en viktig del av Philips (og omvendt) i perioden 1980 til 2001. Igjen med et audiofilt øye, denne perioden ansees som en delvis gjenoppbygging av Marantz sitt rykte. Philips brukte i fler sammenhenger Marantz til å markedsføre ny teknologi som blandt annet CD, CD-RW og SACD.

I 2001 ble Marantz et selvstendig selskap og alt foregikk i Japan. I 2002 havnet Marantz under D&M Holding.

D&M Holding er morselskapet til Marantz og Denon. Det er kort tid siden disse to bedriftene kom under samme eierskap og begynnte å dele utviklingsavdelinger.

Det som derimot må sies er at de to produsentene aldri har delt lydfilosofi i særlig stor grad. Det som da blir spennende å se er for det første om de skal beholde sine filosofier og fortsette å eksistere som 2 separate merker med forskjellig identitet, eller om de skal nærme seg hverandre lydmessig og teknisk. En anne mulighet er at Marantz, med sine noe ekslusive gener, i fremtiden kan bli utviklet som et prestisjemerke, mens Denon beholder sin status som budsjettmerke.

D&M Holding er tilsynelatende et selskap med utelukkende økonomiske interesser, og med en økonomisk styrende funksjon. Siden begge merkene selger bra skjer det nok ikke noe brått. Det som derimot er helt sikkert er at utviklingen av Klasse D vil gå paralellt for de 2 merkene. Det samme vil nok gjelde inntoget av annen ny teknologi i fremtiden. Det kan også bli identiske produkter med forskjellig navn beregnet for forskjellige markeder i de ulike deler av verden.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spør en som selger marantz om han visste at de lagde høyttalere før....
    Svaret vil da være nei.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GJorde nok det ja. men var ikke klar over det før jeg leste det en gang for lenge siden.

Intermediate Frorrari sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det visste jeg ikke... Takk for "historietimen!

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kamerat av meg har vel fremdeles et par av de store fuglekassene med hvite basselementer 8)

Anlegget er fra 83 - 84 og vakte stor misunnelse hos undertegnede

Dette var skikkelig Hi-Fi og kostet en hel del penger husker jeg, i hvertfall for en 13 åring.

Det hadde CD spiller!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cd-spiller så tidlig i Norge? Det ble solgt noen få i 1984, så det er mulig, men jeg har vanskelig for å tro det.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Cd-spiller så tidlig i Norge? Det ble solgt noen få i 1984, så det er mulig, men jeg har vanskelig for å tro det.
    Da er kankje datoen 84-85.

Når jeg kjøpte CD spiller hadde de 10 - 20 titler i den største platebutikken i byen. Så det var svært tidlig i Norge for å si det slik.

Det er lenge siden så det kan være han kjøpte CD spilleren noe etter resten av anlegget, men jeg husker at det var samme designet ( sort med gullskrift, høres det kjent ut :wink: ) og fjernstyringen gikk på en egen buss mellom komponentene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg husker Marantz sine høyttalere hadde skikkelig "dyrt" utseende. Trekantet fot med spikes osv...

Jeg husker også svært godt lanseringen av CDR-1 rundt 90. Til en prislapp på 50 000.

Min onkel kjøpte CD-spiller i 1984, og det store med den var jo at det ikke suste i høyttalerne! :shock: Så han hadde det gøy med å skremme livskitten av folk med en trommesolo i innledningen av en sang. :lol:

Årsaken til at jeg ville lage en tråd om dette er kort og godt forbindelsen mellom Denon og Marantz, samt at noen hevdet at Marantz fortsatt er amerikansk.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Årsaken til at jeg ville lage en tråd om dette er kort og godt forbindelsen mellom Denon og Marantz, samt at noen hevdet at Marantz fortsatt er amerikansk.
    Var vel meg det. :P Men nå vet jeg bedre.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med det samme dere er inne på marantz så kjøpte min far en gang (for lenge siden) et par marantz høyttalere og det irriterte meg litt at basselemente var av skum oppheng så det var skikkelig råttent når jeg sist tok meg en titt på høyttaleren.
    Men ellers så var den ganske flott, diskanten var sikkert 2" og den hadde en slags ytterkant i sølv som det stod med svart Marantz på.
    Kassen var i "teak" tror det var vel finêr på spon.....
    Det var faktisk også equalizer på høyttaleren!
    Vet at det ikke var det som var poenget i dette innlegget men jeg bare lurte på om det er noen som vet hvilke høyttaler jeg sikter til?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det var høyst relevant i denne tråden å høre om historiske produkter fra Marantz. Det er jo Marantz historie og fremtid som er poenget med denne tråden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •