DVD og SACD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: DVD og SACD

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVD og SACD

Hei.
    Jeg er ny på forumet og har i tillegg ikke fulgt med på den tekniske utviklingen på audio-fronten på mange år. Så ha medfølelse... ;-)

Jeg har en "billig" DVD-spiller som heter Panasonic SC-HT335. Den har både AM/FM receiver og forsterker for 6 høyttalere. Mener jeg betalte knappe 2000 for et par år siden inkludert høyttalere.
    Nå har det seg slik at jeg er en gammel Genesis-fan, og oppdaget at de har gitt ut gammelt gull med surround-lyd. For første gang ble jeg i går klar over et CD-format som het SACD. DVD spilleren min spiller selvsagt ikke dette formatet. Forøvrig er ørene mine fornøyd med lyden fra spilleren.

Er det mulig å kjøpe en spiller som tar SACD-format og koble den til den gamle spilleren (via "vanlig" audio-inntak med to plugger), eller må jeg få ny takst på huset og kjøpe ny spiller, forsterker og høyttalere?

Bjørn

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du kjøper CD eller DVD spiller som spiller SACD så trenger du en surroundforsterker/receive som har "multichannel-input". Dvs. analoge innganger for de fem kanalene pluss sub. Dette er om du skal høre SACD 5.1.

Om du bare skal høre SACD fra 2 kanaler holder det antakelig med det anlegget du har nå, og koble med vanlig rød/hvit kabel til en analog inngang.

Men uansett vil jeg tro at du ikke hører voldsom forskjell på vanlig CD og SACD på det anlegget du ha (no offence). Men du trenger ikke å investere i størrelsesorden husbudsjett, spesielt om du kjøper brukt kan du få mye rimelig.

Jeg solgte f.eks. en grei CD/SACD spiller for under tusenlapper for et par måneder siden, og en receiver trenger ikke koste mange tusen på bruktmarkedet.

Høyttalere kan det hende du trenger også, men du kan ta ting etterhvert, du kan kjøpe litt etterhvert.

Et annet lignende format er DVD-audio, virker mye på samme måten.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har DVD spiller med SACD mulighet og Genesis "A trick of the tail" i denne nye SACD utgaven.

Jeg bruker bare 2 høyttalere og har koblet md kabler fra DVD spiller til receivers inngang for multi-channel "front" + sub

Lyden er fenomenal. Jeg har den også på vanlig CD og kan love deg en kvalitetsforhøyelse på lyden. Spesielt mye bedre er diskanten og de enkelte instrumentene kommer tydeligere frem.

Plata har også ordinær CD spor men med forbedret lyd ifølge omtalene.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sacd

Kan man spille SACD-plater på litt eldre forsterkere også, eller er det koblinger det kommer ann på? (DVD-spilleren er ikke noe problem)

Hva koster det forresten for slike plater?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En SACD-plate (f.eks. "A trick of the tail") får du på Amazon for ca 180 kr pluss porto. Jeg har lest mye pent om disse SACD remixene til Genesis, og nå føler jeg at jeg bare ha dem :-)
    Kjøpe brukt var ikke dumt. Er det noe salsforum tilknyttet denne diskusjonsgruppen? Selger HiFi Klubben brukt, kanskje? Lett for å bli lurt gjennom annonser i avisen, spesielt med så lite peiling på de siste tekniske tingene som jeg har.
    Bjørn

PS. Fant AVTorget etter å ha skrevet ovenstående ;-)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På de fleste SACD platene er det tre spor. Et vanlig CD spor, et SACD 5.1 spor og et 2.0 spor. Det siste, 2.0 sporet, kan man godt bruke på en "gammel" stereo eller surround-forsterker/receiver. Men vil man ha 5.1 lyd må man ha en forsterker/receiver med multichannel inngang.

SACD har mye bedre kvalitet enn vanlig CD.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •