Lydkvaliteten i en Musikk-PC kontra CDspiller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydkvaliteten i en Musikk-PC kontra CDspiller?

Hei,

Gitt at man optimerer en PC(med en viss normalgrense for budsjett, hvis det skulle være et tema) for musikkavspilling, og sender signalet via spdif til en ekstern DAC...
    Hvor god(Dyr) CD-spiller må man opp i for å matche den?

Og hva ER en musikkoptimert PC?
    Er flac best? eller APE? apple lossless?
    ASIO Drivere? Foobar?
    Directsound eller waveout fra XP eller Vista?
    Hvor bra bør lydkortet være?

Hadde vært interessant med en artikkel om temaet..
    eksempelvis: Sette sammen en PC + DAC til totalt under 10 000 kr(RME ADI2 DAcen f.eks. eller Zhalou)

For så å teste den mot Diverse anerkjente CD-spillere, i økende prisklasse, for å se "hvor høyt" man kommer før det utlignes...

Hva tror dere?

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Er flac best? eller APE? apple lossless?
    ASIO Drivere? Foobar?
    Det er ingen lydmessig forskjell på lossless-formater som FLAC, APE, Apple Lossless osv. Personlig vil jeg anbefale FLAC, fordi det er mest utbredt og samtidig er en åpen standard.
    ASIO e.l. trenger du ikke tenke på i Vista.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi var en liten gjeng fra forumet hjemme hos meg som testet en optimalisert PC med lydkort og Foobar m/FLAC mot en Marantz SA15. Resultatet var at sistnevnte signalkilde vant med grei margin. Nå skal det sies at det ble ikke benyttet en ekstern DAC i dette tilfellet.

Newcomer svendbjarne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan blir det med klokkejitter fra klokka på lydkortet da? Denne vil vel kanskje ha noe å si på lydkvaliteten?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvom der finnes gode lydkort ville jeg bruke ekstern dac.
    Jeg bruker ITunes, sender trådløst til SB3, digitalt ut og inn i min Bryston. Jeg spiller aldrig en cd i min moddede Philips 963SA mer.
    En musikkoptimert pc kan også være en vanlig Mac med AE f.eks.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, om man bruker digital overføring til en ekstern DAC, vil da den være den eneste faktoren som skiller fra en HI-end CD-spiller? Jitter nevnes ofte, men er Jitter egentlig i praksis et stort problem? Og hvorfor får man Jitter fra en PC men ikke en CD-spiller? Er det noen måte å sikre seg mot det?

Har inntrykk av at RME ADI2 som ofte er omtalt på hifisentralen er ekstremt god.. med en slik, og en riktig oppsatt PC, hvor langt kommer man? Noen som kjenner til noen sammenligninger?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Vi var en liten gjeng fra forumet hjemme hos meg som testet en optimalisert PC med lydkort og Foobar m/FLAC mot en Marantz SA15. Resultatet var at sistnevnte signalkilde vant med grei margin. Nå skal det sies at det ble ikke benyttet en ekstern DAC i dette tilfellet.
    du bare unnlot å nevnte hvilket lydkort dette var, når cdspilleren koster 15.000?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Har inntrykk av at RME ADI2 som ofte er omtalt på hifisentralen er ekstremt god.. med en slik, og en riktig oppsatt PC, hvor langt kommer man? Noen som kjenner til noen sammenligninger?
    de på sentralen som har den virker ikke å bry seg om kilden i det hele tatt, fordi de påstår de ikke hører forskjell på en LIDL dvdspiller og et dyrere drivverk.

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet dette: Komplett.no - Asus Xonar D2/PM, 7.1 channel, SPDIF, EAX2.0, DTS, DVS, DH, SPLIIX, DDL, PCI

Mot en Jungson DA-CDT2.

Med en gang virket cd-spilleren best, men med litt basic innstillinger på lydkortet synes jeg at lydkortet i min htpc hadde et ørlite fortrinn.

Både cdspiller og htpc var koblet analogt. Har en tanke om at kanskje cd-spilleren ville vært bedre på et dyrerere anlegg? Min Yamaha rx 1800 og b&w 603 er jo ikke akkurat high end.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får da også jitter fra en cd spiller, eller dvd spiller, eller hvasomhelst.
    Men, jeg vil mene dac´en er avgjørende i det du oppnår. Du kan bruke en 1985 Sony walkman som transport for den saks skyld, er dac´en én av kvalitet med en kjempegod analog del tror jeg ikke du bryr deg i det hele tatt om hva kilden er.
    Jeg vil sammenlikne dette litt med en platespiller hvor drivverket er, ja, drivverket. Dac´en er pickuppen og analogdelen i dac´en er riaa´en du bruker.
    Det hjelper ikke med 24 av verdens bedste dac chips, der vel koster 5 kr stykket hvis analogdelen er dårlig. der er litt for stor fokus på dac chips.
    Jeg oppgraderte min roste Philips dvd 963SA med nye opamps, AD866, Black Gate kondensatorer og 2 stk LCAudio XO3 clocks, men forskjellen var veldig liten fra original. Litt bedre bass, og litt mer "anonym" (bedre) diskant.
    I min Squeezebox 3 sitter Burr Brown chips, men både fra Philips´en og SB3´eren er forskjellen til Bryston dac´en ytterst merkbar.
    Det går fra 2 dimensionel lyd med "senter kanal" for vokaler til 3 dimensjonal med skikkelig bass og utrolig perspektiv.
    Her en eldre tråd fra Sentralen, les og bliv overbevist :
    Hifisentralen - Shootout: VRDS-NEO vs. Apple Airport

Jeg ville se på en Mac hvis jeg var deg. Med ITunes og FrontRow er du godt på vei. Eller bruke hva du har nå, pluss en god dac.

Pc for musikkavspilling?

Edit : Burre, som du sikkert vet bruker jeg ITunes. Alle cd´er er lagret i Apple Lossless. Har vel ca 250 cd´er på harddisken, tar ca. 77 GB. Streamer trådløst via D-Link 4300 router.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Humm... Hva med Sonos?
    Bra? Kan man velge om man vil bruke DAC i ZP80 eller ekstern/Coax?
    Hvordan vil den stå seg mot F.eks en Abrahamsen V 2.0?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbelpost** kan slettes,..

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjender ikke Sonus alt for bra. Tror vel du kan bruke begge deler samtidig, det kan jeg med SB3. Se om noe kommer opp ved et søk.
    Hva med en Logitech Transporter ?? Da får du alt i ét. En kjempe spiller med en veldig god dac....tilsluttet en pc får du tilgang til all din musikk, samt alverdens radiokanaler.
    Det er uansett et "must" med separat dac, kan ikke forestille mig noe annet.
    En dac i SB3 eller Sonus kan ikke koste mange ører, en separat dac er gjerne en sak der er lagt omsorg, og litt penger i.
    Dette med dac er litt vanskeligt noen ganger, en del hører ikke alverden forskjell på dacs, men er dette egentlig ikke bra ? Kanskje en billigere vil gjøre samme jobben for de der ikke bryr sig om utseende, merke osv.
    Jeg kan ikke anbefale noen dacs egentlig, bortsett fra Bryston da. De kommer nå med en ny separat forresten.
    De der vil ha en billig god dac kan prøve Behresford, eller Litedac el. lign., eller se etter noen på bruktmarkedet.
    Ellers er 0 oversampling tingen for entusiaster. DDdac er veldig i skuddet nå, Audio Note sine er alltid berømte for sin musikalitet osv.
    Litt lesestoff her : Digital Zen: A Quartet of Zero Oversampling Digital to Analog Converters Review By Dick Olsher
    Jeg var veldig skeptisk da jeg bestilte dac til min Bryston. Den koster 11K og jeg var redd det var penger ut vinduet da jeg sikkert ikke kunne høre forskjell på den og Philipsen. SB3 fikk også mye ros for sin analoge lyd.
    Men, jeg blev positivt overrasket. En A/B med fjernkontrollen på SB3 analog, og Bryston sin dac var natt og dag egentlig.

Leser du denne test : Stereophile: Bryston B100-DA SST DAC/integrated amplifier og går til "Listening" vil du lese at han ikke hørte forskjell på Krell eller SB3 sitt digitale signal. Etter mye debatt om dette gjennom de siste årene har denne kommentar egentlig lagt den død.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg ville se på en Mac hvis jeg var deg. Med ITunes og FrontRow er du godt på vei. Eller bruke hva du har nå, pluss en god dac.
    Har du en eller flere eksempler av hva du mener er gode DACer ?

Jeg er på jakt etter en god DAC men finner sååå mange forskjellige svar på hva som er bra og dårlig.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine erfaringer samsvarer med Niels Nielsen.

Testa dette for en stund tilbake. Brukte en Arcam DV79, Denon 3806 og pcn min med et helt standard lydkort. Testa både digitalt og analogt fra begge kilder. Av de fire alternativene fikk jeg desidert best resultat når jeg kjørte analogt fra Arcam'en, men med digitalt signal merket jeg overhodet ingen forskjell på PC og Arcam.

Min erfaring er med andre ord at så lenge D/A konverteren er av god kvalitet fungerer det bra med pcn som kilde...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome

Jeg er på jakt etter en god DAC...............
    Har du prøvd en DOXAdac?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Har du prøvd en DOXAdac?
    Nei. Hva finner du spesielt bra med dem ?

Jeg har sett en del på Audio Note. Hva synes du om dem ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For spørsmål om ripping og filformater:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...re-guiden.html

For å titte på min HTPC-løsning:
    http://avforum.no/forum/generell-htp...-min-htpc.html

Spørsmålet ditt kan brytes ned til:
    1. Lydkvaliteten for lydfila
    2. Lydkvaiteten til audio subsystemet
    3. Lydkvaliteten til hardwaren

Så lenge du bruker et ukomprimert som wav eller tapsfritt komprimert filformat som FLAC så er lydfila uten tap.

Dersom du bruker spdif digitalt ut så er hardwaren egentlig bare potensielt kritisk hva gjelder jitter.

Da sitter vi igjen med audio subsystem, eller programvaren som sørger for at lyden kommer fra ei fil på disk, og ut til hardwaren på lydkortet.

-k

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    at ekstern dac er et "must" fra pc er totalt sprøyt. har selv et EMU lydkort som til 1500kr som ikke er langt unna min doxa dac som kostet 7k i sin tid.

prøv dette om du vil ta det helt ut
    Procom Music
    Knallresultat med D/A konverter i lydkortet

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig. eksempelvis ESI JUli@ (1000kr på tilbud) har SAmme DAC som i en godt kjent Ekstern DAC til 10 000kr.. (husker ikke hvilken) skal se om jeg finner artikkelen jeg leste om dette..)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •