Små eller relativt store bakhøytalere og hvorfor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Små eller relativt store bakhøytalere og hvorfor?

Hvordan vurderer du når du kjøper bakhøytalere?
    Ser det er noen som har små bakhøytalere omtrent bokhylleklassen og andre har svære beist.

Er det plassmangel som gjør at dere med små har prioritert dette eller er det at det ser mer harmonisk ut i en stue? Eller eventuelt lydmessige grunner?

Og hva er grunnen til at dere med "store" bakhøytalere har valgt dette?

Selv valgte jeg en relativt stor bakhøytaler (Dynavoice F6 sammen med samme merke og M65) fordi 1) De kostet ikke mye mindre enn bakhøytalerne og 2) Fordi jeg innbiller meg selv at mye lyd bak (og høytalere som kan gjengi flere frekvenser enn en liten høytaler) vil være fordelaktig for surroundopplevelsen.

Til nå er jeg fornøyd med det valget men iogmed at jeg ikke har testet med små bakhøytalere vet jeg ikke hvor viktig det eventuelt er med litt mer trøkk bak.

I og med at det meste skjer forran i en film så er det kanskje ikke så veldig viktig men jeg inbiller meg at mye lyd har en fordel av å komme med litt trøkk bak også.

Hva tror dere omkring prinsippet liten/stor bak og gi begrunnelse for ditt valg ellers, uten lydaspektet ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg for min del tror ikke at man trenger store bak høytalere, det er ikke der hovedmengden med lyd skal komme fra, gjerne bare litt fly lyd, kuler, regn eller annen detaljer, så det man trenger er høytalere som er klare i lyden og klarer å følge resten av systemet.
    Har man ett lydsystem som coloseum eller hva kinoen heter så er det vel greit med litt størrelse. men man trenger absolutt ikke samme front og bak høytalere.
    så min konklusjon er at de skal følge resten av anlegget.
    Blir vel litt som å kjøpe 10.000kr dekk til en polo 1.6l

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er som østein er inne på at front og senter tar det meste av trøkket, så for de flestes del blir det tullete og ha store bakhøytalere, har vell også med at det er lettere å plassere små høytalere for en del. det er allikevell viktig at bakhøytalerne står i stil med resten. merker det selv etter at jeg fikk dette nye anlegget. når ting smeller rundt deg så skal det høres skikkelig bak også.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at store bakhøyttalere spiller med mer trykk da de har større kabinetter. Det det ideelle er da 5 eller 7 helt like høyttalere. Dette vil gi deg en totalt sømløs overgang. Utfordringen er å få plassert disse, så derfor er det mye enklere å henge mindre høyttalere på veggen.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lever lykkelig med mine RS42 (minstemann i RS serien , men trøkker nok for mitt bruk) :-D

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Lever lykkelig med mine RS42 (minstemann i RS serien , men trøkker nok for mitt bruk) :-D
    Jeg mener ikke at det ikke vil funke med vegghøyttalere. Selv bruker jeg jo RS62 med hell. Det jeg ville frem til var at 5 like høyttalere vil ha bedre samspill enn store fronter, mellomstor center og små bakhøyttalere
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva hvis man var gal nok til å ha stor centerhøytaler som egentlig er en fronthøytaler? Mener å ha sett en på forumet praktisere denne "galskapen"

Får så mange rare ideer.. Fikk lyst til å kjøpe inn 2 par Dynavoice F6 bare for å se hvordan det blir :P

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, tar jo litt plass da...
    Enig med djevelen.. Det ideelle er 5 eller 7 like men lite gjennomførbart i stua mi,
    da tror jeg mor hadde tilta.........

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Tja, tar jo litt plass da...
    Enig med djevelen.. Det ideelle er 5 eller 7 like men lite gjennomførbart i stua mi,
    da tror jeg mor hadde tilta.........
    Det er jo dette som er problemet..... Og grunnen til at de produseres i mer fornuftige mål 8)
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Kef IQ5 som både front og bakhøytalere. Ikke for at jeg tror at de spiller så utrolig mye bedre enn hvis jeg hadde hatt noen små bakhøytalere, men det ser stilligere ut med 4 like høytalere og jeg fikk en meget god pris da jeg kjøpte 2 par. :-D

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde gulvstående bak, men gikk over til 4 mindre høyttalere bak. Skulle jeg plassert pengene mine noe sted så er det i fronter, center og sub.

En skal ikke undervurdere surround-høyttalerene, men selv velger jeg å ha "trøkket" foran.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det blir meget sant. Man har som regel et begrenset budsjett å handle for og størst vektlegging på front, sub og center gir nok mest bang for bucks

Likevel, det kunne vært interessant å prøve prinsippet om feks fem F6 dynavoice sammen, av ren nysgjerrighet. Ville ikke bli så knalldyrt prosjekt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •