Forsterker og to høyttalere - en start

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker og to høyttalere - en start

Hei folkens!

Anmelder litt film og spill ved siden av fast journalistjobb og har funnet ut at det er litt pinlig å bare høre lyden gjennom TV'ens høyttalere (Panasonic PV60 42"). Har PS3, Xbox360, Wii og denslags, men ingen dedikert dvd-spiller eller lydanlegg.

Bruken av anlegget blir 50/50 på spill og dvd, mens musikken blir å begrense seg til helgefester og rolige nachspiel. Det blir bare sjelden aktuelt å vri volumknappen så veldig mye høyere enn at naboene under meg i borettslaget tåler det.

Siden jeg ikke tjener sykt mye tenker jeg å starte hi-fi-investeringene på lavt nivå, og lever i trua om at en grei forsterker og to høyttalere er en fin begynnelse. Stua i leiligheta mi er på omtrent 20 kvadratmeter.

Vil ikke bruke så mye mer enn 10.000-15.000 i første omgang. Noen som kan komme med noen forslag som kan passe?

mvh/
    Lars R.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så for 10-15k vil du ha dvdspiller, forsterker, høytalere og en sub?? da vil jeg anbefale noe slikt trur jeg:

Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: DENON PMA-700AE Integrert forsterker
    Hjemmekino - DVD-spiller | Hi-Fi Klubben: DENON DVD-1940 DVD-spiller
    Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI Concept 6 Høyttalere

dette sammen med en grei svs sub kan jo bli greit. ellers er det en del greie ting å få tak i på bruktmarkedet. ikke dumt å ta en titt der heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mmm. Nei. Tenkte bare på forsterker og to sidehøyttalere, men har som sagt null peil. Er ikke det en fin start? Resten tar jeg etter hvert og dvd-spiller har jeg jo i ps3/xboxen. Er 10-15k litt mye for det forsterker og to høyttalere? Jeg trenger ikke anlegg laget av gull, for å si det sånn.

Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    så for 10-15k vil du ha dvdspiller, forsterker, høytalere og en sub?? da vil jeg anbefale noe slikt trur jeg:

Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: DENON PMA-700AE Integrert forsterker
    Hjemmekino - DVD-spiller | Hi-Fi Klubben: DENON DVD-1940 DVD-spiller
    Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI Concept 6 Høyttalere

dette sammen med en grei svs sub kan jo bli greit. ellers er det en del greie ting å få tak i på bruktmarkedet. ikke dumt å ta en titt der heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal ikke jeg prøve å fortelle deg hvordan du skal vurdere hva du bør kjøpe men er enig i det goldeneagle er inne på.

Om jeg var i din situasjon og skulle anmelde filmer og spill ville jeg ha gått for et surround annlegg, og ikke stereo.

Grunnen er den at både spill og selvfølgelig filmer i dag gir en helt annen opplevelse, etter min mening, med flere kanaler i bruk. Man får romfølelse, og kinofeelingen om du vil.

Feks spilte jeg xbox360 i går selv, og med spillet Bioshock, som jeg før kun har spilt med stereo, med full surround (uten sub). Det ble helt annerledes og intensiteten i spillet selv ved lavere volum gikk betraktelig opp.

Vi sanser i spill og filmverden med ører og øyne og selvfølgelig den kognitive vurderingen av spillets evne til å formidle. Mange spillprodusenter, som feks de som lagde Bioshock legger mye arbeid i de såkalte lydeffektene skal stemme overens med den opplevelsen de prøver å vise oss, og du som anmelder.

Fin stereo lyd gir en opplevelse det også, men i og med at lydsporet er spilt inn til å illustrere at det skjer noe rundt oss og prøver å fange oss midt i scenen gjør at jeg ville uten tvil ha foretrukket dette. Og som anmelder mener jeg du fint ville få en god illustrasjon av hva produsenter vil illustrere i både film og spill med et brukt annlegg til 10 000-15000.

Kjøpte selv en brukt surroundforsterker som var strøken for 4400 (inkludert frakt) som kostet 10 000 ny for to år siden og den ga meg en helt rå opplevelse kontra det jeg var vant til før. Så jeg ser ikke noe problem med å kjøpe noe brukt så lenge selger hevder varen er i god stand og du feks skriver en kjøpskontrakt..

Nå ble dette et langt innlegg men håper du fikk noe ut av det og det er selvfølgelig min subjektive mening, som du ikke trenger å være enig i. Valgte å fokusere på spill fordi mange kanskje ikke tror surround lyd er spesielt viktig her men med feks spillet Bioshock hadde det en ganske stor betydning. Filmer sier seg selv, for å plasseres midt i lydbildet, noe som er spesielt viktig i spenningscener, bør man gå for surround.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifiklubben vil ikke nødvendigvis gi deg best ytelse for pengene, det er mange andre butikker som er vel verdt å ta med i beregningen.

Hvor bor du pg er det noen butikker som selger av utstyr i nærheten? I såfall ta med deg noen cd'r og få en demo på utstyret de selger.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du skal ha surround anlegg og forsterker og ikke noe annet vil jeg nok anbefale deg noe slikt som dette:
    Dynavoice Definition-pakke med sub i Walnut farge m Yamaha RX-V661

har ikke akkurat hørt disse, men er disse like gode prisen tatt i betraktning i forhold til m65 settet, så trur jeg du får mye igjen for pengene her.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for bra innlegg! Skjønner etter hvert at surround er tingen. Og med en haug spillemaskiner liggende, vil det kanskje være fornuftig å gå for en receiver (?) slik at jeg kan koble alt sammen. Må bare innrømme at jeg inntil nylig ikke visste at det var en forskjell mellom forsterkere og receivere ops:

Dessverre (re: pahf) bor jeg i ytterste utkant i Nord-Norge med ca. 6 timers kjøring til Tromsø (hvor de nærmeste hi-fi-butikkene ligger). Jeg har derfor dårlig anledning til å dra å teste ting.
    Men jeg holder for så vidt på planen, bare litt modifisert.. Vil da gjerne kjøpe en boks som kan pushe surround og høyttalere. Spørsmålet er bare hvor mange jeg trenger i førsten og hvor dyre de må være. Tenker at det å bygge litt på etter hvert er greia.

I førsten kan jeg nødig bruke mer enn ca. 15.000. Hvor bør jeg begynne da? Har sett at det er mye fancy receivere, med streaming og gud vet hva. Tror ikke jeg trenger det. Etter jul kan jeg nok bruke 10.000 til for å finishe off hele greia, og regner med at jeg da har kjøpt en receiver, alle høyttalerne og en sub. Tar gjerne forslag på hvilken rekkefølge dette skal kjøpes inn i, og hvilke komponenter. Takker så langt for raske og informative svar.

Sitat Opprinnelig postet av Scamps
    Nå skal ikke jeg prøve å fortelle deg hvordan du skal vurdere hva du bør kjøpe men er enig i det goldeneagle er inne på.

Om jeg var i din situasjon og skulle anmelde filmer og spill ville jeg ha gått for et surround annlegg, og ikke stereo.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •