Jeg syns det er trist

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jeg syns det er trist

å lese gang på gang, under tester av høyttalere, og da spesielt tildels store høyttalere, at det alltid går med et par linjer til noe a la dette: "De funker jo greit til hjemmekino (uten sub), men kan ikke helt erstatte en sub"

Til det vil jeg bare si: Doh! Selfølgelig kan ingen høyttaler erstatte en sub, det er jo hva LFE-kanalen er der for! Det er bare en begrenset mengde bass som går til hovedhøyttalerne! Man kan koble til en Midgard Gaia uten at det vil "erstatte" en sub i hjemmekinoen.

Og dette gjelder Lyd&Bilde, Hjemmekino (trodde dere var "proffer"??), og andre norske publikasjoner.
    Jeg irriterer meg grenseløst over denne lille bagatellen gang på gang.

Og: Ja jeg vet at det er noe som heter bass-forwarding, men pussig nok så har normale surroundforsterkere vanligvis ikke denne funksjonen. Hvis norske hifi og hjemmekino-journalister virkelig vil "måle" hvor godt en høyttaler fungerer uten sub, så sørg for at dette gjøres i riktig kontekst. Denne konteksten er derimot ikke gjennomførbar for de fleste som ikke benytter seg av HTPC eller lignende, men det er en helt annen sak.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må faktisk si meg enig i denne uttalelsen. Det finnes mange store høytalere der ute som ikke har noen problemer med bassen. Likevel forkommer slike uttalelser ganske ofte i norske publikasjoner...

Det er godt mulig at de fleste ikke vet at LFE-sporet i de aller fleste receivere ikke blir mikset inn sammen med frontene dersom man bruker et 5.0 oppsett. Dette er egentlig ganske synd da denne bass informasjonen bare forsvinner!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke helt enig med trådstarter jeg heller.
    Det finnes en del høytalere som spiller dypbass på en tilfredstillende måte.

Sitat Opprinnelig postet av LL
    Det er godt mulig at de fleste ikke vet at LFE-sporet i de aller fleste receivere ikke blir mikset inn sammen med frontene dersom man bruker et 5.0 oppsett. Dette er egentlig ganske synd da denne bass informasjonen bare forsvinner!
    Jøss hvis dette stemmer så har jeg tatt feil lenge. Jeg var helt sikker på at LFE ble ført til frontene når frontene står til large og sub til off.

Jeg har i hvertfall både mye og dyp bass i mine når jeg spiller uten sub. Jeg bruker en Denon 3806, og den er ikke så veldig uvanlig. Men den mixer kanskje bassen inn i frontene?! Den mixer jo senter lyd til frontene når jeg spiller uten senter, så hvorfor skulle det ikke gå med sub også? Det skal sies at frontene bunner fort på film da, så dypbass får de tilført i bøtter og spann.

Men det skal sies at det krever noen reale fronter for å klare å gjøre jobben til en god sub. jeg har tilgode å høre noen slår min SVS plus/2 i dypbassgjengivelse.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du har delvis rett. den veien går det at bassen som egentlig skal til frontene kan sendes til suben, men hvis hvert enkelt spor er mikset separat, så går det ikke andre veien, dvs at lyden fra LFE sporet ikke sendes til frontene om du ikke har sub i anlegget, men du har sikkert da en av de få forsterkerene som har denne funksjonen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Biffig: selvsagt får du bass og t.o.m dybpass enkelte ganger, men du får ikke bass fra LFE. M.a.o får du ikke den derre earth-shattering. Du sier jo også at frontene dine bånner ganske lett, så jeg stiller meg litt tvilende til om du faktisk kan vurdere dette. Litt av grunnen til det er en egen LFE kanal er jo at vanlige høyttalere ikke skal bånne, men det burde vært standard helt fra de første forsterkerne kom at man kunne videresende LFE til front.
    På en måte tror jeg dette er bevisst gjort fra elektronikk-produsentene. Ikke en direkte konspirasjon, men et eller annet =) Mange med store høyttalere som ikke er direkte film-fantaster men som ser en film i ny og ne, kunne kanskje sluppet å kjøpe sub.

For å ta min egen situasjon:

Jeg har pr. idag ikke surround.
    Dog har jeg fronthøyttalere som går ned ca 25hz glatt. Jeg kunne heller tenkt meg å bruke disse enn en småkjip 10 tommers sub.
    P.g.a bass-forwarding ikke er standard, så må jeg altså ut med i verste fall 23000 for en Velodyne DD10 for noe som jeg egentlig ikke har bruk for, og det vil fortsatt ikke spille så bra som hvis frontene hadde spilt denne bassen.

Jeg har også en divx-hd-nettverksboks som er tilkoblet en høykvalitets 2-kanals DAC. Denne divx-boksen dekoder AC3 men sender ikke LFE til frontkanalene, for å få LFE må jeg altså koble denne boksen til en separat surroundprosessor og så videre til preampen. En surroundprosessor, t.o.m en dyr en er ikke i nærheten av lydkvaliteten til DAC'en, og attpåtil må jeg kjøpe en dyr sub for noe fronthøyttalerne mine takler i utgangspunktet!

Så hvorfor kjøper jeg ikke bare en sub da? Jeg bor i en leilighet med naboer, fronthøyttalerne er nok på grensen til hva jeg burde hatt allerede, og jeg ønsker ikke en sub som gjenger subsoniske lyd og trykk, SÅ dedikert er jeg ikke. Jeg ønsker likevel å få med meg mest mulig av lydsporet og LFE kanalen er jo viktig for gøyhetsfaktoren kan man si..

Enkelt å løse med HTPC dog, men denne divx-boksen er jo så grei..

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon AVR2808 klarer ikke å mikse LFE-sporet inn i downmixen, så jeg tviler på at 3806 klarer dette. Dette er det visstnok Dolby Digital og DTS spesifikasjonene som sier, slik at produsentene ikke har noe valg her. Totalt dustete synes nå jeg.

Eneste måten jeg har fått til dette på er ved å bruke PC som avspiller. I mye DVD-software på pc'en har man et eget valg for å inkludere LFE sporet i downmixen. Da, og nærmest kun dersom man bruker pc, vil man få med LFE på film. Noe forbanna dritt for oss som kjører et robust 2 kanals system med høytalere som ikke har noe problem med å levere grei dypbass.
    Det er derfor forskjellen alltid virker så stor når man setter inn sub. Ikke fordi sub'en gjør så mye, men fordi man faktisk endelig får med LFE-sporet.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i samme situasjon. Jeg bruker en Sony STR-DA5300ES som surround preamp i mitt oppsett. Denne mikser heller ikke LFE inn i de andre kanalene. Jeg bruker et 5.0 system hvor alle høytalerne vil kunne kvalifisere som full-range. På noen filmer fungerer dette veldig greit ettersom den god del av bassen er mikset i både de vanlige kanalene og i LFE sporet (f.eks Spiderman 3 på Blu-ray Disc). På andre filmer ligger nesten all bassen i LFE sporet. Da føles det aldeles ikke som om det står store høytalere i stuen. ;( Et godt eksempel på dette er Stealth (på Blu-ray Disc). Denne er fullstendig tannløs uten LFE sporet.

Grunnen til at jeg ikke bruker sub er at jeg bor i en blokk. En subwoofer ville helt sikkert medføre en del plager for naboene. Det ønsker jeg ikke...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor bra dette funker, men hvis en har Y-split kan en koble LFE kanalen sammen med front høyre og venstre. verd å prøve ihvertfall..

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer

1. Noe forbanna dritt for oss som kjører et robust 2 kanals system med høytalere som ikke har noe problem med å levere grei dypbass.
    B&W 802D leverer IKKE grei dypbass - den kan det bare ikke - så en SUB er et "must" sammen med den høyttaleren.

(egentlig svært enkelt å demonstrere - i praksis)

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    B&W 802D leverer IKKE grei dypbass - den kan det bare ikke - så en SUB er et "must" sammen med den høyttaleren.

Mine ultima Studio går omtrent like dypt som 802D. La meg bare fortelle deg at bass er det nok av.
    Jo flere poster jeg leser fra deg Flageborg, jo mer begynner det å gå opp for meg at det er dine preferanser for bass som er usedvanlige.
    Kanskje du burde dra på en jazz eller annen type akustisk konsert. Da vil du for se og høre at den type bass du strever etter med dine ørten subwoofere ikke finnes ved utøvelse av live musikk.
    At du liker det larger than life er helt greit, men da du her inne blir sett på som en ekspert og mange av de litt yngre her inne ser opp til deg og tar det du sier for god fisk uten å betvile dine preferanser bør du kanskje bite deg merke i.
    Det er jo også morsomt å se at rommet til kringlyd blir omtalt i særdeles positive ordlag på avforum, men blir regelrett slaktet på sentralen.
    Brumlebass og musikk gjenngitt i to eller flere kanaler er ikke det jeg forbinder med high-fidelity.

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Mine ultima Studio går omtrent like dypt som 802D. La meg bare fortelle deg at bass er det nok av.
    Jo flere poster jeg leser fra deg Flageborg, jo mer begynner det å gå opp for meg at det er dine preferanser for bass som er usedvanlige.
    Kanskje du burde dra på en jazz eller annen type akustisk konsert. Da vil du for se og høre at den type bass du strever etter med dine ørten subwoofere ikke finnes ved utøvelse av live musikk.
    At du liker det larger than life er helt greit, men da du her inne blir sett på som en ekspert og mange av de litt yngre her inne ser opp til deg og tar det du sier for god fisk uten å betvile dine preferanser bør du kanskje bite deg merke i.
    Det er jo også morsomt å se at rommet til kringlyd blir omtalt i særdeles positive ordlag på avforum, men blir regelrett slaktet på sentralen.
    Brumlebass og musikk gjenngitt i to eller flere kanaler er ikke det jeg forbinder med high-fidelity.
    Og da var brannfakkelen kastet
    Hva som er ''grei dypbass'' er vel et definisjonsspørsmål. At B&W 802D leverer bra med energi i dypbassområdet er det ingen tvil om, men det er heller ingen tvil om at den kunne vært bedre på det området heller!
    Det er tross alt en smule forskjell på om en høyttaler leverer varene ned til i underkant av 20Hz, eller som i tilfellet med 802D har sitt -3 db nivå ved 34 Hz.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg er faktisk halvveis enig med deg - har hatt flere SVS før inkludert PB12 plus/2
    Men 802D leverer mer dypbass renere og mer kontant enn noen høytaler jeg har hørt (som ikke er uendelig mange). CV er jo en vits i forhold. Men "ekte" dypbass som i under 20hz er det lite av.
    Men saken er at 802D leverer utrolig mye mer bass enn det som den får vist på film uten LFE-sporet. Enig nå?

Her er kurven med 802D i mitt rom. Ikke akkurat pen, men det er da plenty med bass der ned til omlag 22hz

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er veldig enig i dette Flageborg, og etter den Hifi klubben kringlyd demoen din i kristiansand for noen uker siden så er ikke jeg i tvil om at du kan dette med bass oppsett. (vil forøvrig også legge til at du virker mere seriøs "live" enn jeg hadde intrykk av kun fra dine mange bass vennlige innlegg her i forumet... )

En viktig ting som man har med Sub(er) vs "fullfrekvente" høytalere er en ofte større mulighet for optimal romplassering for bass responsen. (plassering ved de mest stabile veggene i lytterommet og mulig fase justering osv)

En annen ting man vel også må innse ved konvensjonelle "fullfrekvente" høytalere er at disse ofte trenger meget gode forsterkere for å blomstre, og at man ved konvensjonelle delefiltere osv, fort mister noen av fordelene med direkte element kobblede effekt forsterkere osv som man vel ofte har i gode subwoofere. Synes snickers sin modding av et parr Nautilus 801 i denne tråden også er litt interessant i såmåte.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig å legge merke til at fronthøytalere sjelden eller aldri kan være noen erstatning for en skikkelig implementert sub. Men saken er at mange som kjører stereo/surround uten sub ikke får absolutt alt ut av sine fronthøytalere. Mitt mål er ikke å få god sub-bass uten sub. Målet er å få det jeg kan ut av de høytalerne jeg har slik at det i hvertfall kan gis et snev av trykk der det skal være litt ekstra liv.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er faktisk halvveis enig med deg - har hatt flere SVS før inkludert PB12 plus/2
    Men 802D leverer mer dypbass renere og mer kontant enn noen høytaler jeg har hørt (som ikke er uendelig mange). CV er jo en vits i forhold. Men "ekte" dypbass som i under 20hz er det lite av.
    Men saken er at 802D leverer utrolig mye mer bass enn det som den får vist på film uten LFE-sporet. Enig nå?

Her er kurven med 802D i mitt rom. Ikke akkurat pen, men det er da plenty med bass der ned til omlag 22hz

Er dette den kurven du har når du til vanlig hører på musikk?
    I såfall har du VELDIG MYE å hente på å gjøre den litt "finere".
    Den peaken som du har på 55 HZ er jo nødt til å resultere i rommlebass!
    Jeg hadde en slik en selv før jeg fikk EQet den vekk. Jeg holdt på å bli gal av den rommlebassen som den tilførte.
    Men du har vell fått så innsikt med tiden at du vet vell dette allerede

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Er dette den kurven du har når du til vanlig hører på musikk?
    I såfall har du VELDIG MYE å hente på å gjøre den litt "finere".
    Den peaken som du har på 55 HZ er jo nødt til å resultere i rommlebass!
    Jeg hadde en slik en selv før jeg fikk EQet den vekk. Jeg holdt på å bli gal av den rommlebassen som den tilførte.
    Men du har vell fått så innsikt med tiden at du vet vell dette allerede
    Hehe, jeg vet!
    Masse å hente, har drevet mye med EQ før, men da på sub'er.
    Det merkelige, og du trenger ikke å tro meg, er at det overhodet ikke er noe rumlebass tilstede. Jeg merker dip-ene bedre enn peaken for å si det slik.
    Imidlertid har jeg enda ikke funnet noen brukbar EQ jeg har samvittighet til å putte inn i stereoloopen. Den eneste må være DEQX, men den koster jo flesk. Jeg kommer ikke til å investere noe i EQ før jeg eier mitt eget hus hvor jeg har et eget rom hvor oppsettet kan ansees som permanent. Og da kommer jeg til å kjøre på med behandling av rommet først. Så får vi se hvor ille resultatet blir

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke la dere lure av kurver i ørehøyde igjen da. Mål i hele området der kroppen befinner seg i lytteposisjon. Vi lytter med hele kroppen fra 200Hz, og kroppen er en gradvis signifikant viktigere del av lytteorganet jo lavere man kommer i frekvens. Mål i ulike høyder og legg disse kurvene i samme diagram for å se etter tendenser.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så en bedre måte vil være å måle i ulike høyder i lytteposisjon for å finne generelle problemer og korrigere for disse, mens problemer som kun gjelder i små områder bør få ligge fred?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Når vi hører ting IRL har vi akkurat de samme effektene/avvikene så de skal liksom være der.

Dersom du har en dip ved 40Hz i ørehøyde, og en peak ved samme frekvens i magehøyde, så EQ-er du for å få bort dipen, da vil du få en enda større peak i magehøyde.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så en bedre måte vil være å måle i ulike høyder i lytteposisjon .....
    Sjekk disse punktene når du kalibrerer.......

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •