Jeg syns det er trist - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er passe fornøyd med å fått belyst dette "problemet". Neste gang slipper man kanskje å lese om hvordan høyttaleren fungerer i hjemmekinoen uten sub:-D

Og 802D spiller helt grei dypbass den, nok til å gjengi 90% av det som ligger i LFE kanalen. Den spiller ikke helt grei subsonisk bass, men det har ingen påstått heller. Definisjonsspørsmål kan alltid tas opp i egen tråd.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    B&W 802D leverer IKKE grei dypbass - den kan det bare ikke - så en SUB er et "must" sammen med den høyttaleren.

(egentlig svært enkelt å demonstrere - i praksis)
    Nå var vel egentlig ikke poenget med diskusjonen å si at et system uten sub er bedre enn et system med sub. Det er ingen tvil om at en subwoofer i de aller fleste tilfeller vil utgjøre en stor forbedring (så lenge den står i stil med resten av systemet).

Det som trådstarter sikter til er at det grunnet manglende bass-management ikke er rettferdig å teste store høytalere i surround system uten sub, da LFE sporet i de fleste tilfeller bare blir klippet bort. Musikk i 2 kanaler vil være mye mer rettferdig sammenligning.

Jeg, som en del andre her inne, har ikke mulighet for å bruke sub fordi vi bor i en blokk. I slike tilfeller hadde det være ønskelig å kunne sende LFE til front høytalerne (eller eventuelt til alle høytalere i systemet). Selv har jeg høytalere som spiller -3 dB ved 25Hz (på papiret). Det er ikke så aller verst. Bass er de ganske mye av i disse, men jeg hadde likevel hatt stor nytte av en sub. Det betviler jeg ikke.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL

Jeg, som en del andre her inne, har ikke mulighet for å bruke sub fordi vi bor i en blokk.
    For en stund siden kalibrerte vi et oppsett hos en utrolig hyggelig kar som bor i blokk i Oslo.

Han bruker 2 stk. SVS PBPlus/2 - og det fungerer utrolig bra

Naboene er IKKE et problem.......

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en stund siden kalibrerte vi et oppsett hos en utrolig hyggelig kar som bor i blokk i Oslo.

Han bruker 2 stk. SVS PBPlus/2 - og det fungerer utrolig bra

Naboene er IKKE et problem.......
    Hehe, det kom vel an på bygget og naboene... Det blir nok sub på meg også etterhvert, men da må det være noe som holder samme nivå som resten av systemet. Det koster fort en del penger.

Kan du utdype dette litt når du sier at naboene ikke er et problem? Det er jo et faktum at bass har stor gjennomtrengningskraft og er nesten umulig å stoppe. Jeg ser for meg at et korrekt kalibrert system vil være noe med medgjørelig ettersom man slipper høye peaks ved enkelte frekvenser. Hvordan ville du kalibrert volum på bassen i et slikt tilfelle?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1. Hehe, det kom vel an på bygget og naboene...

2. Kan du utdype dette litt når du sier at naboene ikke er et problem?

3. Hvordan ville du kalibrert volum på bassen i et slikt tilfelle?
    1. Denne utrolig hyggelig karen bor i 2. etasje - i en 10 etasjers blokk

2. Det er tilbakemeldingene fra eieren som bekrefter dette - selv om jeg var litt skeptisk til å ha naboer med en slik lydopplevelse vi fikk av systemet han har.......

3. På vanlig måte - akkurat slik vi pleier å gjøre det - uansett "bygning"

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Denne utrolig hyggelig karen bor i 2. etasje - i en 10 etasjers blokk

2. Det er tilbakemeldingene fra eieren som bekrefter dette - selv om jeg var litt skeptisk til å ha naboer med en slik lydopplevelse vi fikk av systemet han har.......

3. På vanlig måte - akkurat slik vi pleier å gjøre det - uansett "bygning"
    Ok, takk for det. Jeg er nok fremdeles litt skeptisk...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser for meg at et korrekt kalibrert system vil være noe med medgjørelig ettersom man slipper høye peaks ved enkelte frekvenser.
    Peaker er en greit, men dipper vil fungere helt motsatt om de rettes ut med EQ. Den beste måten vil (som alltid) å gå løs på rommet/akustikken. Dog, å jobbe med akustikken i bassområdet krever kanskje litt mer enn det den bedre halvdelen (om noen) ønsker i en leilighet....

Dypbass går gjennom vegger uansett om de er laget av betong eller treverk. Jeg bor i en nesten ny blokk, der det var relativt bra krav til lydisolering. Men de dypeste tonene reiser igjennom veggene lett som ingenting....det er vel også ganske enkel fysikk. Men ved å være litt fornuftig på volumknotten, vise noe respekt (ikke høyt sent om kvelden osv) og med litt greie naboer er det fullt mulig å få utnyttet en sub.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Peaker er en greit, men dipper vil fungere helt motsatt om de rettes ut med EQ. Den beste måten vil (som alltid) å gå løs på rommet/akustikken. Dog, å jobbe med akustikken i bassområdet krever kanskje litt mer enn det den bedre halvdelen (om noen) ønsker i en leilighet....
    Det er vel peaker som rettes ut med EQ? Slik jeg har forstått det så er det vel bedre å plasser en sub slik man har så få dipper som mulig for deretter å rette ut peakene som eventuelt oppstår... Mulig jeg tar feil?

I utgangpunktet skal man vel uansett jobbe med akustikken slik at frekvensresponsen i rommet er så flat som mulig? Dette gjelder vel uansett om man bruker subwoofer eller store høytalere...

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Dypbass går gjennom vegger uansett om de er laget av betong eller treverk. Jeg bor i en nesten ny blokk, der det var relativt bra krav til lydisolering. Men de dypeste tonene reiser igjennom veggene lett som ingenting....det er vel også ganske enkel fysikk. Men ved å være litt fornuftig på volumknotten, vise noe respekt (ikke høyt sent om kvelden osv) og med litt greie naboer er det fullt mulig å få utnyttet en sub.
    Hmm... Slutt med disse fristelsene! Dette kan komme til å koste meg dyrt.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel peaker som rettes ut med EQ? Slik jeg har forstått det så er det vel bedre å plasser en sub slik man har så få dipper som mulig for deretter å rette ut peakene som eventuelt oppstår... Mulig jeg tar feil?
    Joda, men det er ikke lett å unngå kanselleringer i et rom så lenge det har tak/vegger/gulv. Hvorvidt en ønsker/føler behov for å gjøre noe med disse kanselleringene er selfølgelig en annen sak.

I utgangpunktet skal man vel uansett jobbe med akustikken slik at frekvensresponsen i rommet er så flat som mulig? Dette gjelder vel uansett om man bruker subwoofer eller store høytalere...
    Ja. Poenget mitt var at å jobbe med akustikken i de aller dypeste frekvensene krever ofte litt større tiltak for å bli velykket.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •