Stereobilde unormalt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereobilde unormalt?

Nå har jeg spillt en del musikk i helgen og har oppdaget at musikken gir en mye bedre surround følelse enn tidligere i stereo. Dette gjelder da mest elektronisk musikk, både på vinyl og CD.
    Har ikke oppdaget dette før, og det kan være to grunner, der den ene er bra og den andre er dårlig hehe.
    1. Bedre høyttalere og plassering på dem slik at stereobildet er mye bedre, noe som er bra.
    2. Refleksjoner fra bakvegg i det helt øvre del av bassområdet og nedre del i mellomtone. Det virker som det reflekterer tilbake lyd fra bakveggen, noe som er dårlig.

Det var flere gang jeg måtte bort å høre på surroundhøyttalerne i går kveld for å høre om det spillte noe hehe.
    Vil slike refleksjoner gi så mye hørbar effekt? Sitter ca 50 cm fra bakvegg, eller er det faktisk bare stereobildet som er forbedret?

Det høres altså ikke dårlig ut, men veldig uvant.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge deler vil som du sier påvirke lydbildet. Men henger ikke helt med på hva du har forandret siden sist du hørte på musikk?

God plassering av frontene vil gi en surroundfølelse, om enn noe variablet avhengig av innspilling. God holografi er alltid trivelig :-D

Men refleksjon fra bakveggen er med på i gjøre lyden diffus/rotete på de frekvenser som reflekteres direkte. Plasseringen din er alt annet enn gunstig i så måte. Må du sitte klin inntil bakveggen
    Hvis svaret på siste er ja burde du teste dempematerialer som dekker hele frekvensområdet til direktestrålende lydbølger, f.eks akustikkplater fra rockwool. Som hovedregel er det fordelaktig å heldempe bakvegg med mindre avstand til lytteposisjon overstiger 7 meter. Lyden reflekteres selvsagt også på lenger avstand enn dette, men tiden den bruker frem til øret er lang nok til at det ikke oppfattes som en del av samme lydbølge.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snooky
    Begge deler vil som du sier påvirke lydbildet. Men henger ikke helt med på hva du har forandret siden sist du hørte på musikk?

God plassering av frontene vil gi en surroundfølelse, om enn noe variablet avhengig av innspilling. God holografi er alltid trivelig :-D

Men refleksjon fra bakveggen er med på i gjøre lyden diffus/rotete på de frekvenser som reflekteres direkte. Plasseringen din er alt annet enn gunstig i så måte. Må du sitte klin inntil bakveggen
    Hvis svaret på siste er ja burde du teste dempematerialer som dekker hele frekvensområdet til direktestrålende lydbølger, f.eks akustikkplater fra rockwool. Som hovedregel er det fordelaktig å heldempe bakvegg med mindre avstand til lytteposisjon overstiger 7 meter. Lyden reflekteres selvsagt også på lenger avstand enn dette, men tiden den bruker frem til øret er lang nok til at det ikke oppfattes som en del av samme lydbølge.
    Jeg har ikke mer plass, og kan hverken flytte lytteposisjon eller høyttalerne noe annen plass som er bedre.
    Dempemateriale osv er aktuelt, men ikke så lenge vi bor her. Skal snart flytte (innen 4-12 mpneder).
    Ved lytting til akustisk musikk skjer ikke dette, men Autechre - Basscadet som jeg spillte i går var helt villt. I god betydning altså. Men jeg var redd for at det også var en del refleksjoner der. Siden jeg ikke kan gjøre noe med det nå får jeg vente til vi har flyttet før jeg prøver samme CD igjen og se om effekten fortsatt er tilstede

Takk for svar.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Jeg har ikke mer plass, og kan hverken flytte lytteposisjon eller høyttalerne noe annen plass som er bedre.
    Dempemateriale osv er aktuelt, men ikke så lenge vi bor her. Skal snart flytte (innen 4-12 mpneder).
    Ved lytting til akustisk musikk skjer ikke dette, men Autechre - Basscadet som jeg spillte i går var helt villt. I god betydning altså. Men jeg var redd for at det også var en del refleksjoner der. Siden jeg ikke kan gjøre noe med det nå får jeg vente til vi har flyttet før jeg prøver samme CD igjen og se om effekten fortsatt er tilstede

Takk for svar.
    Selve innspillingen har jo også mye og si da.De med best lyd gir oftest den beste følelsen når man spiller og hvis det er mye effekter (som det ofte er i tekno) som flytter seg raskt frem og tilbake mellom v og h høyttaler så kan dette være med på og skape en slags surround lyd.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen innspillinger favner slikt produksjonen og er designet for det med faseforskyvninger og store panoreringer. Du skal oppleve et godt "bilde" på akustisk musikk også, men nå er det engang lite av de helt store bevegelsene og slikt der naturlig nok.
    Men at Ola og Kari Nordmann ikke har stereobilde fra reolen sin er sikkert og visst.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Noen innspillinger favner slikt produksjonen og er designet for det med faseforskyvninger og store panoreringer. Du skal oppleve et godt "bilde" på akustisk musikk også, men nå er det engang lite av de helt store bevegelsene og slikt der naturlig nok.
    Men at Ola og Kari Nordmann ikke har stereobilde fra reolen sin er sikkert og visst.
    Hehe. Det stemmer. Har hørt en del på Chesky plater i det siste. Kjøpte akkurat David Chesky - Area31 forresten.
    Stereobildet mitt ser ut til å være veldig utviklet så langt jeg kan høre ut fra rombegrensningene. Men jeg må få noen hit til å bekrefte mine observasjoner.
    Slutter aldri å bli forbløffet av Rauna Crescendo høyttalerne.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •