Noen som kan gi en amatør et godt råd om innkjøp av forforsterker (tror jeg...)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Red face Noen som kan gi en amatør et godt råd om innkjøp av forforsterker (tror jeg...)

Jeg har arvet en Electrocompaniet forsterker av svigerfar og trenger råd av noen eksperter om hva jeg skal bygge rundt den. Forsterkeren skal vistnok være bra men den har kun en powerknapp. Det betyr vel at jeg trenger et eller annet å justere volum med samt et høyttalersett. Jeg bor i en leilighet hvor stua er romslig i form av at det er høyt under taket (ca 5m) det betyr vel at jeg trenger noe lyd som kan fylle rommet uten å låte for pinglete. Men... he he jeg har ikke lyst på noe svære greier, det skal helst ikke synes. Jeg er heller ikke så veldig klar for å legge masse penger i det. Det betyr, er det noen som kan anbefale en billg bra forforsterker? samt et høyttalersett som kan fylle store rom uten å låte for kjipt? Som dere sikkert skjønner av teksten er jeg en absolutt amatør innenfor feltet og trenger råd av noen kjennere.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du allerede da har (etter all sannsynlighet) en eldre Electrocompaniet effektforsterker ville jeg gått for en brukt forforsterker fra samme produsent.
    Feks denne: Finn Torget - Electrocompaniet ECI-2
    Det er vel i denne finishen, den effektforsterkeren?
    Dette er etter mine preferanser noen av de kuleste seriene på utseende, og lyden er jo ikke aller verst heller

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Siden du allerede da har (etter all sannsynlighet) en eldre Electrocompaniet effektforsterker ville jeg gått for en brukt forforsterker fra samme produsent.
    Dette er etter mine preferanser noen av de kuleste seriene på utseende, og lyden er jo ikke aller verst heller
    Du har linket til en integrert forsterker, men ellers er jeg helt enig med tankegangen din. Jeg ville prøvd å få tak i en EC-4.5 eller EC-4.6.

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Du har linket til en integrert forsterker, men ellers er jeg helt enig med tankegangen din. Jeg ville prøvd å få tak i en EC-4.5 eller EC-4.6.

Frode
    Stemmer det, men den har Pre Out og forforsterkerdelen er helt separat fra effektdelen i selve forsterkeren og skulle derfor være bra nok?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Den ligner på denne ja, bare uten "gullet". Det ser jo ut til å være en overkommelig pris også. Men jeg ønsker meg i utgangspunktet noe som er mindre i størrelse, så enkelt som mulig. Har du forøvrig noen tips til høyttalersystem? Små satelitter og og en ok sub. klarer det å fylle rommet?
    Hva er det i såfall som gir mest for pengene?
    Takk for tilbakemelding forresten

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ljonas
    Den ligner på denne ja, bare uten "gullet". Det ser jo ut til å være en overkommelig pris også. Men jeg ønsker meg i utgangspunktet noe som er mindre i størrelse, så enkelt som mulig. Har du forøvrig noen tips til høyttalersystem? Små satelitter og og en ok sub. klarer det å fylle rommet?
    Hva er det i såfall som gir mest for pengene?
    Takk for tilbakemelding forresten
    Høyttalere er veldig mye en smakssak og en bør nesten gå og høre litt rundt.
    Hvilken musikk hører du, og hvor mye har du tenkt å bruke av penger? Og ikke minst, hva har utseende og si?
    Vil nok tro at brukt gir mest for pengene her også, men man vil ikke finne like mange stativhøyttalere som gulvstående.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det, men den har Pre Out og forforsterkerdelen er helt separat fra effektdelen i selve forsterkeren og skulle derfor være bra nok?
    Den er sikkert "bra nok" men jeg ser ikke poenget med å kjøpe en integrert når man trenger en forforsterker.

Når det gjelder trådstarter, så ønsker han noe billig som nesten ikke synes, og som fyller en stor stue med lyd. Såvidt jeg vet, finnes ikke dette. Kanskje det lureste er å selge Electrocompaniet, og heller kjøpe et godt minianlegg, f.eks. et Yamaha Pianocraft som har egen subutgang. EC'en er vel egentlig alt for god til å brukes sammen med noen småhøyttalere som helst ikke skal synes.

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Den er sikkert "bra nok" men jeg ser ikke poenget med å kjøpe en integrert når man trenger en forforsterker.
    Det er rett for såvidt, men her spiller jo penger inn. Man får jo gode forforsterkere fra andre produsenter, men har man først en EC effektforsterker, så passer det bra med en EC forforsterker også. Selv om den faktisk er integrert.

Når det gjelder kommentaren din til trådstarter så er jeg enig, hvis stativ/satelitt høyttalerne blir så små at man i det hele tatt ikke trenger noe effektforsterker så er det bedre å selge den og heller bruke pengene på noe som passer bedre.
    Ville ikke kjøpt noe som er mindre enn disse: Høyttaler - Stativhøyttaler | Hi-Fi Klubben: B&W DM685 Høyttalere.
    Men om de er det rette er en annen sak

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er rett for såvidt, men her spiller jo penger inn. Man får jo gode forforsterkere fra andre produsenter, men har man først en EC effektforsterker, så passer det bra med en EC forforsterker også. Selv om den faktisk er integrert.
    En EC-4.5/4.6 forforsterker er ikke dyrere, helst billigere: Electrocompaniet 4.5
    Dessuten er den lavere og dermed mindre synlig.

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da bøyer jeg meg i støvet hehe.
    Fant selv bare ingen EC forforsterkere i farten så ingen ide om prisen på dem .

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Hvordan EC amp er det du skal bruke forforsterkeren på?
    Skjalg

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde droppet 685 og heller sett på CM1 - koster jo litt da...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av skjalg
    Hei. Hvordan EC amp er det du skal bruke forforsterkeren på?
    Skjalg
    Jeg har gått over hele forsterkeren men den er stort sett fri for merking, den er helt sort og det står electrocompaniet med hvite bokstaver foran, enkel powerknapp nederst til høyre ellers ingenting (utenom et lite håndskrevet merke bak med et nr) Jeg skal få tatt et bilde av den og legge det inn. Forøvrig må jeg takke alle som kommer med gode innspill og forslag. Utrolig kult at det finnes folk som gidder å bruke tid på at en amatør skal få fornuftig lyd i stua. Takk skal dere ha!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalere er veldig mye en smakssak og en bør nesten gå og høre litt rundt.
    Hvilken musikk hører du, og hvor mye har du tenkt å bruke av penger? Og ikke minst, hva har utseende og si?
    Vil nok tro at brukt gir mest for pengene her også, men man vil ikke finne like mange stativhøyttalere som gulvstående.
    Hmmm.. hvilken musikk hører jeg... har vel utgangspunkt innenfor den "tyngre" delen av musikkverdenen, type metallica, godsmack o.l. men når jeg ser bort i cd hylla står det i og for seg alt fra Mozart via scissor sisters, bob marley, led zeppelin, sublime og janes addiction til dimmu borgir. Så utfordringen blir følgende: forforsterker og høyttalersett som fyller en stor stue og låter bra på alt fra klassisk til dødmetal, og det skal ikke koste mer enn 5000 totalt.............. He he he, dette var vel enkelt.
    Forøvrig; takk igjen til alle dere som gidder å bruke tid på å hjelpe en stakkars amatør som tydeligvis ikke fortjener den forsterkeren han sitter på.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ljonas
    Hmmm.. hvilken musikk hører jeg... har vel utgangspunkt innenfor den "tyngre" delen av musikkverdenen, type metallica, godsmack o.l. men når jeg ser bort i cd hylla står det i og for seg alt fra Mozart via scissor sisters, bob marley, led zeppelin, sublime og janes addiction til dimmu borgir. Så utfordringen blir følgende: forforsterker og høyttalersett som fyller en stor stue og låter bra på alt fra klassisk til dødmetal, og det skal ikke koste mer enn 5000 totalt.............. He he he, dette var vel enkelt.
    Forøvrig; takk igjen til alle dere som gidder å bruke tid på å hjelpe en stakkars amatør som tydeligvis ikke fortjener den forsterkeren han sitter på.
    Hehe. For det første så passer ikke små høyttalere med musikken du liker best. Tror du må inngå noen kompromiss med deg selv her.
    Man skal være skikkelig heldig om man finner en forforsterker til en pris som lar deg stå igjen med nok til et par ok høyttalere.
    Jeg ville kanskje solgt effektforsterkeren og kjøpt en eldre integrert stereoforsterker. Man kan finne en del eldre saker som låter bra, men som regel er de ikke så små og "good looking" som mye av dagens utstyr. Da har man kanskje 4-5000,- til et par høyttalere. Vet ikke hva man kan få for den effektforsterkeren din..
    Forforsterker og effekt er bra, men i ditt tilfelle tror jeg du vil få mer igjen med én integrert. En boks i stedet for to bokser

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hehe. For det første så passer ikke små høyttalere med musikken du liker best. Tror du må inngå noen kompromiss med deg selv her.
    Man skal være skikkelig heldig om man finner en forforsterker til en pris som lar deg stå igjen med nok til et par ok høyttalere.
    Jeg ville kanskje solgt effektforsterkeren og kjøpt en eldre integrert stereoforsterker. Man kan finne en del eldre saker som låter bra, men som regel er de ikke så små og "good looking" som mye av dagens utstyr. Da har man kanskje 4-5000,- til et par høyttalere. Vet ikke hva man kan få for den effektforsterkeren din..
    Forforsterker og effekt er bra, men i ditt tilfelle tror jeg du vil få mer igjen med én integrert. En boks i stedet for to bokser
    OK Det lureste er kanskje å bytte inn den jeg har med en integrert ja..
    Takk for godt råd.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang høyttalere, kanskje et par Patos B400/401 kan gjøre jobben?
    De koster jo ikke all verden brukt...

Ville gått for gulvstående , et par små høyttalere på stativer tar jo like mye plass.

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    si ifra om du skulle selge forsterkeren

MEN isteden for å høre på alle andre "amatører" hehe... (ikke vondt ment ) så kan du bruke den EC som kan gi deg mye lytte glede til den musikken du liker OM du kjøper en cd spiller som har volum regulering på utgangen og den kobler du rett på Electrocompaniet... garantert meget god lyd... da har du "spart" en preamp og fått mer til overs til både cd spiller og høyttalere.... anbefaler deg å gjøre det

-ellers som sagt så kan du selge den EC ttil meg

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke forsøkt den selv,men jeg ville sterkt vurdert Alta 17,som du finner i denne linken.Da vil du ikke ødelegge den fine egenlyden i ECen i alle fall.17 innganger,og fire ut-er heller ikke å forakte!
    www.sperrling.no
    Mvh Rune

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •