Er jeg bitt av bassillen :P?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er jeg bitt av bassillen :P?

Sitter nå og planlegger mitt neste annlegg.. Og jeg har nettopp kjøpt mitt første komplette surround annlegg.. Jeg sitter og hører etter og hører hva jeg ikke er fornøyd med... :O

Dette er en forbannelse og velsignelse? Usikker på den siste men har lyst til å se på gamle tester sånn at når jeg har spart opp nok penger så skal jeg investere i nytt annlegg om 1-2 år .. :O

Har foreløpig følgende komponenter
    Dynavoice surround sett
    M65 front
    C6 senter
    F6 Magic bakhøytalere
    og Onkyo 702 surround forsterker.

Og dette overgår det jeg har hatt før med glans, men er jeg fornøyd? neeei:P

Dere har fått meg til å lytte etter nyanser og detaljer som jeg ikke har brydd meg om før:P

Men jeg husker første gangen jeg var innom en hifi butikk, jeg hadde egentlig kun lyst på det dyreste selv om jeg ikke visste det, fordi jeg hørte det var skikkelige saker :P

Takk for bidraget til å gjøre meg hekta, nå skal jeg surfe på tester så jeg kan finne ut hva jeg skal kjøpe brukt neste gang:P

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.
    Du er nok hektet som meg. Selv om sikkert ingen av oss to har særlig med midler å banke i bordet med, som kan kjøpe store nye dyre ting i butikken.
    Man blir da gående å hele tiden lure på det er noe man kan gjøre som vil gjøre lyden litt bedre hele tiden. For noe mer enn litt bedre har man ikke greid å spare penger til fordi man allerede har brukt de oppsparte pengene på andre små dingser til anlegget. Stemmer det sånn noen lunde?

Jeg ville i ditt tilfelle fortsette i bruktmarkedet en stund fremover. Inntil man har nok til å virkelig ta et jafs, opp på stigen vil man helt klart finnes best lyd for pengene på bruktmarkedet.
    Stemmer det at du ikke har sub? Da ville jeg spart til det først. En XTZ 12" sub vil helt klart greie seg en god tid fremover i ditt tilfelle.
    Etter det ville jeg ikke kjøpt noe mer på en stund. Det er utrolig vanskelig ja, men man må sitte ned og lytte på det man har også. Lære å kjenne anlegget og optimalisere lyden.

Problemet når man skal begynne å bytte på høyttalere er at man gjerne vil ha dem i same finish slik at hele settet ser likt ut utseendemessig. Man begrenser seg da til å enten kjøpe alt nytt, da man sjelden finner hele sett som passer deg, innenfor prisområdet ditt.
    Jeg har IKKE det slik i dag.
    Frontene er i betong fra 1988 med bjørkefiner/lakket, senter er B&W fra rundt 2002 og er sort, surroundhøyttalerne er Audio Pro fra 2007 og sølv, Subben er SVS PB10-NSD fra 2007 og i sølv. Forsterker er NAD fra 2002 og i vanlig NAD utførelse, platespiller er Dual 1225 fra 70-tallet. osv.
    Altså er samboeren min helt fra seg pga den hippie-aktige sammensetningen hehe.

Spørsmålet fremover for deg, er om du bare skal se filmer på anlegget, eller om du skal høre en del musikk også. Å optimalisere for stereo er nødvendigvis ikke det samme som å optimalisere for hjemmekino. Man kan få god lyd til begge deler, men man må bestemme seg hva en ønsker mest, og helle litt mot den retningen i planleggingen, og derfor også i innkjøpene.

Nå har jeg sagt nok for denne gang :roll:

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he, du har fått "viruset" ja...

Er mye enig med lurer ang. sub, men om du lytter mye til musikk så kan det hende at du kunne gjøre noe med kilden der og.

Hva bruker du i dag? Om du bruker DACen i receiveren din kan du tjene mye på å ha en dedikert CD spiller f.eks. Har 701 selv, og den gjør ikke så god jobb som Audio Alchemy DACen jeg har f.eks.

Etterhvert synes du sikkert at du trenger egen effektforsterker også, men du må huske at bildesiden ikke må glemmes
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    He, he, du har fått "viruset" ja...

Er mye enig med lurer ang. sub, men om du lytter mye til musikk så kan det hende at du kunne gjøre noe med kilden der og.

Hva bruker du i dag? Om du bruker DACen i receiveren din kan du tjene mye på å ha en dedikert CD spiller f.eks. Har 701 selv, og den gjør ikke så god jobb som Audio Alchemy DACen jeg har f.eks.

Etterhvert synes du sikkert at du trenger egen effektforsterker også, men du må huske at bildesiden ikke må glemmes
    Det er masse å ta tak i for mange og en hver. Kjøpte selv Zhaolu DAC 3.0 for ikke lenge siden. http://avforum.no/forum/generelt-aud...tml#post746953
    Ellers som jakv sier kan alt forbedres, men man må som jeg skrev tidligere finne ut hva man ønsker ut av anlegget sitt før man begynner, ellers blir man aldri fornøyd, og man bruker unødig mye ressurser, tid og penger på å "finne seg selv". Man lærer jo i prosessen, og en kan ikke se på det som noe tap, men en kan likevel prøve å være strukturert.. noe som er vanskelig.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og kabler bør du ikke tenke på enda, om noen gang i det hele tatt.

Da regner jeg med at du i utgangspunktet har "greie" kabler som ikke nødvendigvis koster skjorta. Uansett vil det være siste punkt som "oppgraderes".
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •