Hvordan kopler man et komplett surround anlegg? |LCD-TV|Dekoder|Receiver|DVD-Spiller|

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan kopler man et komplett surround anlegg? |LCD-TV|Dekoder|Receiver|DVD-Spiller|

Jeg trenger litt råd til hvordan jeg burde kople opp mitt nye surroundanlegg. Jeg vil ha muligheten til å få lyd i høytallerene uansett om jeg ser på tv, film via dvd-spiller eller spiller spill på laptop koplet til tv og annlegg.

Jeg skal kjøpe følgende:

TV:

Samsung LE40M86

Receiver:

Pioneer VSX-917V-S

Dvd Spiller:

Pioneer DV-400V-S

Høytallere:

Dali Concept

Eneste forskjellen er at jeg skal ha 12" av den sub`en.

Dekoder:

Canal Digital sin PVR dekoder. (uten HDMI)

Dette er slik jeg hadde tenkt til å kople:

Scart fra PVR Dekoder til TV
    HDMI fra Receiver til DVD-spiller
    HDMI fra Reciever til TV
    DVI -> HDMI fra laptop til TV

Er dette alt jeg trenger for å få lyd overalt? Uavhengig av om jeg vil se på tv eller film eller kople laptop til tv og se det derfra.

Vil være 100% sikker når jeg handler inn, slik at jeg ikke blir sittende å kople opp for så å merke at jeg mangler en kabel eller to. Og at det er lørdag ettermiddag. For da blir det aaalt for lenge å vente til mandag.

Takker for tips!

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke helt denne måten jeg ville gjort det på. nå vil du slite med lyd fra laptop og dekoder.

kjør HDMI fra reciver til TV
    HDMI fra dvdspiller til reciver
    dvi - HDMI og digital ut eller vanlig minijack til rca ut fra laptop til reciver

har du komponent ut bruker du det ut fra dekoder. hvis du kan kjøre komponent inn og hdmi ut fra reciver bruker du det, ellers så må du kjøre komponent rett in på tven. til lyd bruker du digitalt hvis du kan bruke det ellers må du bruke coaxs eller vanlig rca.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Da er jeg inne på noe ihvertfall. Så det blir da slik:

HDMI fra Receiver til DVD-spiller
    HDMI fra Reciever til TV
    DVI -> HDMI + minijack -> rca fra laptop til receiver
    Komponent ut fra dekoder inn på receiver og hdmi fra reciver til tv.

Dette er hentet fra canaldigital.no ang koplingene på dekoderen. Det er vel dette som menes med komponent?

Digital audio(S/PDIF) optisk og output på RCA (Audio L/R, Video) Output

Du kan se bilde av den her:

Men jeg har ett spørsmål til denne koplingen. Når jeg nå kopler både lyd og bilde fra laptop til receiver, så vil denne klare å sende bilde-signalene videre til tv`n via hdmi? Trodde at jeg kun kunne sende lyden via receiver jeg...Eller mente du at jeg bruker dvi -> hdmi til tv og bruker minijack til receiver?

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når du kobler laptopen til reciver med hdmi og velger den ingangen på reciveren sender den bildet videre til tven. men hvis du skal bruke analog inn så vet jeg faktisk ikke om du kan bruke det samtidig med hdmi. da må du kjøre hdmi direkte til tven og ta lyden gjennom reciveren.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg rett med at det er det som menes med komponent eller må jeg bruke en annen overføring fra dekoder til tv? Får dekoderen i posten om et par dager så fint om noen har et klokt svar å komme med.

Intermediate bler sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke komponent på den så fra dekoder til tv bør du bruke scart og til reciever enten coax eller optisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg rett med at det er det som menes med komponent eller må jeg bruke en annen overføring fra dekoder til tv? Får dekoderen i posten om et par dager så fint om noen har et klokt svar å komme med.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager dobbelpost. Dårlig linje her.

Trodde siste utvei var scart jeg. At jeg heller burde bruke RCA? Eller er scart å foretrekke?

Takk for alle svar. Det hjelper en forvirret sjel.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er lydutganger. Optisk og coaxial altså. Komponent er bilde og det har du ikke på den dekoderen. Du har kompositt, s-video og scart. Du kan jo bruke s-video til reciever og da hdmi som overfører det til tv hvis du ikke vil ha så mange kabler opp mot tv.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har allerede koplet dvd spiller til receiver, og pc til reciever. Da er begge inngangene på receiveren brukt opp. (HDMI). Og så kjører jeg dette til tv via HDMI. Da er den eneste utgangen på receiveren også brukt opp.

Dermed må jeg kople ihvertfall bildet direkte til tv. Men lyden kan jeg vel kople innom receiver?

Hva er best av s-video og scart? Lyden tar jeg via optisk. Med s-video menes den gule single kontakten?

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den gule single kontakten er kompositt sammen med audio (hvit, rød), den lønner det seg ikke å bruke.
    S-video er på den andre siden av scart, over den optiske utgangen. Den kan du bruke å sette i receiveren så vil receiveren sende bildet til tv gjennom hdmi.

Om du bruker s-video eller scart har ikke så mye å si tror jeg ikke bortsett fra at du med s-video slipper flere kabler opp til tv.

Også sender du lyd gjennom den optiske utgangen til reciever!

Håper dette hjelper deg litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjalp veldig. Takk skal du ha! Da blir det S-video til receiver og optisk på lyd-delen.

Men siden receiveren kun har èn HDMI utgang og jeg har koplet tre bildekilder innpå den (dvd-spiller, pc og dekoder) er det slik at jeg kun setter på den kilden jeg vil bruke også finner tv`n automatisk ut av det? Jeg må ikke gjøre noe annet?

Igjen, tusen takk for hjelp!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •