Frekvensområder på forskjellige lyder?:)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Frekvensområder på forskjellige lyder?:)

Noen som har sett en oversikt over dette?
    Feks hva ligger stemmer på? Eksplosjoner, piano spill osv.

Syns det kommer for mange lyder ut av centeren min utenom stemmer. Tror det er ganske subjektivt av meg men det irriterer meg at når en vase knuser så kommer det ut av centerkanalen:P

er det normalt at bakhøytalerne har samme frekvensområde som fronthøytalerne? Sånn vil jeg ha det egentlig..

Newcomer svendbjarne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En eksplosjon innholder nok frekvenser fra <20Hz og oppover mot opp noen kHz.

Et piano har første A (A0) på 27.5 Hz. Den vanligste Aen, (A over middel C) ligger på 440Hz.

Hvis lyden fra en vase som knuser kommer ut av centeren din, har du enten satt på en form for ProLogic eller noe sånn som mikser stereosignalet ditt på en merkelig måte til surround(hvis det er et stereosignal), eller så er DVDen mikset slik.

Fronthøyttalere går vanligvis dypere i bassområdet enn bakhøyttalerne, mens både front og bak spiller fint opp til 20kHz.

Uansett skal ikke høyere frekvenser (som en knust vase) flytte seg til andre høyttalere enn der lyden er kodet til å være på DVDen.

Du kan jo laste ned og brenne ut en av disse:
    Dolby/DTS/THX Trailers | Movies - Digital Digest

De kan gi deg en følelse av om lyd kommer ut der den faktisk skal

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får inntrykk av at du har missforstått litt.
    Det er ikke bare Center kanalen som skal gjengi stemmer, den gjenngri alt som generelt skjer "på" lerretet. Centeren er den mest brukte kanalen i et surround oppsett (70% av lyden blir gjenngitt i denne kanalen). Alle kanalene er såkalt fullfrekvente, dvs 20 til 20k hz, dog deler de fleste HT på 80 hz for å avlaste de. Lyd miksen avgjør som sakt hvor og hva slags lyd som kommer ut hvor.
    Kjører du ProLogic OL kommer meste parten ut center....

Håper dette ga en liten oppklaring
    (Ble kansje litt rotete dog :roll: )

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, det hjalp faktisk endel.

Har bare irritert meg over at bassen blir litt grumsete i centeren og skjønner ikke hvorfor den skal ta slike frekvenser når bassen i fronthøytalerne er mye mer habile til å gjøre nettopp det.

Skal kikke litt på det en dag og se hva jeg kan få ut av det . Hvis jeg deler på 80 hz så kanskje ikke senteren vrenger seg? Den er helt ny og ikke innspilt så kan være dette har noe å si også..

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel nettopp derfor det er viktig og ikke underprioritere centerhøyttaleren sin, slik som mange kanskje gjør?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twelve
    Er vel nettopp derfor det er viktig og ikke underprioritere centerhøyttaleren sin, slik som mange kanskje gjør?
    Har tenkt å kutte ut senteren og heller kjøre phantom senter. Men vi får se.
    Er litt teit hvis man ikke sitter i nærhet av midt forran TV

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twelve

ja, klar over det. Jeg tenkte nettopp at jeg derfor skulle velge dynavoice senteren som stod i stil med storebror til m65 men kanskje jeg burde heller valgt et helt annet merke men det ble jeg frarådet pga av forskjell i klang, så ser ikke helt hva jeg kunne gjort annerledes.

Får håpe den kommer seg med innspilling og at jeg kan dele bort en del av bassen den må spille nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scamps
    ja, klar over det. Jeg tenkte nettopp at jeg derfor skulle velge dynavoice senteren som stod i stil med storebror til m65 men kanskje jeg burde heller valgt et helt annet merke men det ble jeg frarådet pga av forskjell i klang, så ser ikke helt hva jeg kunne gjort annerledes.

Får håpe den kommer seg med innspilling og at jeg kan dele bort en del av bassen den må spille nå.
    Tror du skal ta dette med klang med ro. Greit nok hvis man invisterer masse penger i et anlegg. Men har man et budsjettanlegg til rundt 10-15000,- så kan man fint leve uten alt i samme serie. Stort sett skal jo en serie høyttalere passe sammen mer eller mindre, så kanskje dynavoicen likevel er grei nok?

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scamps
    Takk, det hjalp faktisk endel.

Har bare irritert meg over at bassen blir litt grumsete i centeren og skjønner ikke hvorfor den skal ta slike frekvenser når bassen i fronthøytalerne er mye mer habile til å gjøre nettopp det.

Skal kikke litt på det en dag og se hva jeg kan få ut av det . Hvis jeg deler på 80 hz så kanskje ikke senteren vrenger seg? Den er helt ny og ikke innspilt så kan være dette har noe å si også..
    mulig du allerede har det slik, men et tips til deg er å sette senteren på small så kan det kansje fikse noe av problemet ditt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •