Koble Tivoli Audio til LCD-tv.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble Tivoli Audio til LCD-tv.

God dag.

Først og fremst, usikker på om dette ble riktig sted å poste. Bare å flytte den hvis det ble helt feil.

Jeg planlegger kjøp av LCD TV. (Tven blir noknok en Samsung LE40M87 eller noe slikt) Har forstått det slik at innebygde høyttalere er dårlige greier.

Jeg har på en hylle over der tv'en skal stå Tivoli Model Two, med en CDspiller. I en hylle direkte under der tv'en vil stå, har jeg en Model Sub. Dette har til nå kun blitt brukt til spilling av musikk, fra CD og PC. Klar over at "anlegget" har sine klare begrensninger, men det vil vel være betydlige bedre enn de innebygde høyttalere uansett?

Hvordan vil det fungere å koble tivoli'en til Samsungen?

Hvilke kabler trenger jeg, og hvilke overganger og sånt må jeg eventuelt ha? Har lite greie på sånt, så fint med en grundig forklaring!

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inngang på Tivoli er vel 3,5mm minijack. På tv'en vet jeg ikke, men tipper at lydutgangen har phono(også kallt RCA) ut. Da kan du bruke en kabel som vist under, en 3,5mm i den ene enden og 2 RCA i andre.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strålende.

Vil det kunne fungere som fast lydkilde, også når man bytter mellom DVD og tv-signaler osv?

Må all justering av lyd gjøres via tivolien da? Eller kan tivoli'en stå på relativt høy lyd, og så kan man justere (med tv'ens fjernkontroll) hvor mye lyd tv'en skal "sende" ut gjennom RCA'en?

Dårlig forklart, men du skjønner kanskje hva jeg mener?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det siste først, å sette volumet høyt på Tivoli, for så å justere på tv går fint. Hva du får av lyd, er avhengig av hva tv'en sender ut. Hvis det er en vanlig lydutgang, vil jeg tro at du får lyden som til en hver tid hører til bildet på skjermen.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Det siste først, å sette volumet høyt på Tivoli, for så å justere på tv går fint. Hva du får av lyd, er avhengig av hva tv'en sender ut. Hvis det er en vanlig lydutgang, vil jeg tro at du får lyden som til en hver tid hører til bildet på skjermen.

Frode

Regner med det er tilkobling nummer 2 på denne figuren her som skal brukes? (Hentet fra manualen til pc'en.)

2 Connecting AUDIO
    - Connect RCA audio cables to "R - AUDIO - L" on the rear of your set and the other ends to
    corresponding audio in connectors on the Amplifier or DVD Home Theater.

Regner med det er tilkobling nr 2?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok dette kommer til å fungere, ja. Jeg testet forresten med en Tivoli PAL på en 23" lcd og det var et betydelig løft i lyden.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Tror nok dette kommer til å fungere, ja. Jeg testet forresten med en Tivoli PAL på en 23" lcd og det var et betydelig løft i lyden.

Frode
    Høres bra ut. Tusen takk for rask hjelp

Lydmessig tror jeg nok det skal hjelpe betraktelig i forhold til standardhøyttalerne ja, mtp på at jeg har en liten sub og sånt også. Det får i alle fall duge frem til jeg får penger til å kjøpe en skikkelig forsterker og slikt.

Hvordan er det forresten med tilkobling på en Samsung 20" CRT tv? Er vel et par år gammel nå. Har den samme tilkoblinger for RCA-plugger tror du?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kabreivik
    Hvordan er det forresten med tilkobling på en Samsung 20" CRT tv? Er vel et par år gammel nå. Har den samme tilkoblinger for RCA-plugger tror du?
    Tvilsomt! Men hvis den har en ledig scart, kan du bruke et scart-adapter. Eventuelt har den kanskje hodetelefonuttak.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig.. Da gidder jeg ikke stresse med det før den nye tv'en er i boks tenker jeg.

Takk for hjelpen, og ha en fortsatt god kveld! :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •