MP3 styring

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: MP3 styring

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

MP3 styring

Hei!

I tilegg til å spille LP, CD og DVD så ønsker jeg å ha mest mulig kontroll over MP3 samlingen min som står på loftet. Ønsker ikke noen egen pc i stua, men en god overføring av lydsignal fra MP3 til forsterker. Gjerne med display i fjernkontrollen slik at jeg kan ha oversikt over hele MP3 samlingen min i sofakroken.

(MP3-filene har jeg på eksterne disker på en pc på loftet).,

Noen som har forslag på hva jeg burde velge?

På forhånd takk!

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Squeezebox eller Sonos. Sjekk begge og se om en av dem dekker behovet!

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Sonos'en så jo konge ut da. Men litt vell dyr synes jeg.

Skal sjekke ut Logitech Wireless DJ Music System litt mer. Ser ut som jeg kanskje blir å velge den.

Noen som vet noe om kvaliteten på Logitech. Kan den streame MP3 i 320kb ? Eller tar den kunb 128 f.eks. ?

Takk for raske svar :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

logitech

logitech sin virket genial. samt ikke aller verst pris heller.. men hvordan er lydkvaliteten på den? jeg forstår det slik at den går over radiobølger..?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp squeezebox. Du kommer ikke til å angre. Dette er en genial mediastreamer som du etterhvert kan koble til ekstern DAC for bedre lydkvalitet. Den har en åpen arkitektur som gjør at andre utviklere kan utvide funksjonaliteten til slimserver (pc software som squeezebox kommuniserer med). Les omtalen av denne fra stereophile: Stereophile: Slim Devices Squeezebox WiFi D/A processor

There was a cleanness to the sound that I didn't get from the Airport Express's digital output feeding the same D/A. Comparing the original CD on the Ayre C-5xe disc player, its digital output driving the Levinson DAC via a 1m DH Labs AES/EBU link, with SlimServer feeding an Apple Lossless–encoded file to the Squeezebox with its digital output feeding the Levinson via the AudioQuest OptiLink-5, I was hard-pressed to hear much of a difference. Perhaps there was an increased sense of authority to the sound of the CD played by the Ayre used as a transport, a better sense of extended low frequencies—but when I'm not listening seriously, the difference is irrelevant. Even when I am listening seriously, I have to strain to hear that difference (as long as I'm not listening to lossy-compressed files).
    Stereophile: Ayre Acoustics C-5xe universal disc player

Ayre's new C-5xe universal disc player ($5995)
    Det sier litt...

Og den som venter på noe godt, venter på denne:

Jive

Jeg har rippet over 1000 plater (lossless, flac) og den har ingen problemer med slike platesamlinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Da har jeg valgt å gå for Logitech Wireless DJ Music System. Det var rimelig og så ut til å tilfredsstille mine behov for styring på sene kvelder. (Har ikke store krav til kvalitet når det er fest). Ellers spiller jeg selvfølgelig kun LP og CD

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må gi oss tilbakemld på hvordan den er i bruk når du får den da

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1. erfaring

Fikk "fjernkontrollen" i går.

Innstalasjonen av programvaren, synkroniseringen mellom sender og mottaker gikk smertefritt på ca. 5 minutter.

For å spille av musikk må medølgende programvare vite hvilke kataloger som du ønsker at den skal styre. For å komme fort i gang tok jeg en av mine kataloger som inneholder over 30.000 sanger og over 3.000 artister. Fordelt på i underkant av 200 sjangre. Programvaren brukte ca.6-7 minutter på å gå gjennom alt i den gitte katalogen.

Så var det bare å komme seg ned i stua som ligger i etasjen under på motsatt side av huset. 2 vegger, en trappnedgang og en etasjen som skiller sender og mottaker.

Fikk montert mottakeren på forsterkeren og så var det bare å sette i gang.
    (Batteriet var faktisk helt oppladet ut av esken :-D )

Å finne frem på fjernkontrollen var veldig enkelt. Fikk valgt ut noen tøffe låter, Race med Yello og noe rock/pop med INXS. Funket som bare det. Ingen skurr, ingen merkelig lyder. Lyden var helt typisk MP3. Hverken mer eller mindre. Perfekt for meg og det jeg skal bruke denne til.

Kjerringa fattet stor interesse, så når jeg hadde hørt 6-7 låter, så overtok hun fjernkotrollen, og vi hørte på Hellbillies og "love"-songs neste timen. Hun skjønte alt med en gang, jeg sa ingen ting. (Hun er ikke teknisk anlagt).

POSITIVT:
    Det meste! Enkelt grensesnitt, både på pc og fjernkotroll, alt logisk bygd opp. Ingen ulyder. Rask respons. Ingen forsinkelser osv. (Fra du trykker til sangen kommer går det under 1sec). Enkelt å tilføye sanger mens musikken spiller.

NEGATIVT:
    Skjønte fort at det er viktig å lage seg spillelister på PC'en, tar litt tid å bla gjennom en hel katalog med 30.000 sanger, selv om det er lett å søke på alfabet osv. (OG mye mer musikk skal inn ) Litt knotete å få radio-delen til å gjøre det jeg ville. Kan ikke bare velge radiokanal i full fart. Måtte innom en nettside fra Logitech for å laste ned noe radio-stæsj.

Konklusjon:
    Denne kommer til å bli en slager på neste fest. Ekstrem høy gadgets faktor. Terningkast 5 fra meg. Samt at den kommer til å bli mye brukt til hverdags også. (Radiodelen får ternigkast 3-4).

(Nå mangler jeg bare å lage noen gode spillelister, så er jeg, (og min kone), klar for å ta imot gjester, samt hygge for oss selv til hverdags :-D

(Skal skrive mer om noen dager, etter at jeg har fått prøvd ut mer).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •