logitech z 5500

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile logitech z 5500

Hei folkens. Mitt Z5500 anlegg faller kanskje ikke helt i god jord hos dere entusiaster, men til mitt bruk er det helt topp. Jeg spiller filmer fra pc og lyd er koplet til reciever med optisk kabel.

Høyttalerne som fulgte med z 5500 anlegget er greie nok de for meg, men nå holder jeg på og pusser opp et hus og har veldig lyst å skjule høyttalerne inne i veggen.

Noen som kan gi meg et tips om hvilke høyttalere jeg kan bytte til?

Jeg har lest på nettet at de som fulgte med anlegget er på 62 watt RMS og noe med 8 ohm ved 1Khz og 10%THD. Er helt grønn på feltet, men har funnet litt forskjellige høyttalere på nettet. Noen som kan gi meg et lite tips slik at jeg kan bytte høyttalere og enten få enda bedre lyd eller den samme?

Beware of the loddebolt

Newcomer AlexanderK sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil nok være både vanskelig å finne noe og ufornuftig å bare bytte ut høyttalerene til in-wall-høyttalere.

Du burde nok, om du skal ha in-wall-høyttalere, gå for en ny forsterker samt sub i tillegg til nye høyttalere.

Noe sånt kan vel kanskje være å tenke på:
    ELTEK AS

I tillegg kommer da en surrerundtforsterker og evt sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dts?

Jeg betalte 2800 norske kroner for z-5500 annlegget, kan vel legge på en null til der hvis jeg skal ha DTS på et hifi anlegg?

Ingen som har et forslag til hvordan jeg kan få det til uten å punge ut så forferdelig mye kroner? Som sagt er jeg særdeles fornøyd med lyden på z-5500, kanskje jeg ikke stiller så sinnsykt høye krav da hehe. Skal nok ha meg et fetere anlegg med tiden, men har akkurat kjøpt hus og holder på å pusse opp, så om dagen kan jeg ikke investere allverden...

Beware of the loddebolt.

Newcomer Mesa/Boogie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asjoedin
    Jeg betalte 2800 norske kroner for z-5500 annlegget, kan vel legge på en null til der hvis jeg skal ha DTS på et hifi anlegg?

Ingen som har et forslag til hvordan jeg kan få det til uten å punge ut så forferdelig mye kroner? Som sagt er jeg særdeles fornøyd med lyden på z-5500, kanskje jeg ikke stiller så sinnsykt høye krav da hehe. Skal nok ha meg et fetere anlegg med tiden, men har akkurat kjøpt hus og holder på å pusse opp, så om dagen kan jeg ikke investere allverden...

Beware of the loddebolt.
    Jeg kjører nå Electrocompaniet og Sonus Faber til film og musikk,dette anlegget knuser z-5500 på musikk,mens z-5500 fortsatt har et lite overtak på film! Jeg klarer ikke å slutte å anbefale z-5500,det er etter min mening overlegent de fleste hjemmekinopakker opptil 15.000,- (med riktig kalibrering og signalkilder selvsagt) behold det du har er min anbefaling..du må ut med ganske mye penger for å få noe bedre.. det står på subben tror jeg at man ikke skal bruke andre høytalere enn de som følger med,mulig det er litt fleksibilitet i det,men jeg ville ikke gjort noe så fremt du vet hva du driver med.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok du vil finne at de aller fleste (om ikke alle) hjemmekinoforsterkere som selges idag støtter dekoding av DTS. Eltek har jo også en meget rimelig plugg som passer små budsjett.

Ingen som har et forslag til hvordan jeg kan få det til uten å punge ut så forferdelig mye kroner?
    Forslaget til AlexanderK om innbyggingshøyttalerne til Eltek er jo fin fint. Ville ikke hatt noen betenkeligheter med å koble slike til anlegget ditt. Har hatt det anlegget selv, og har aldri benyttet de medfølgende høyttalerne. Sørg for at de skjulte høyttalerkablene er lange nok til å kunne kobles til en egen hjemmekinoforsterker dersom du senere skulle ønske å oppgradere. Har selv oppgradert fra Z-5500/Energy til Yamaha/XTZ/Energy og forskjellen var helt UTROLIG! Hva er budsjettet ditt på egentlig?

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på at det blir noe bra å bytte ut høytalerene på z-5500 anlegget. Det er også innebygget delefilter i forsterkeren så det er bare subwooferen som tar seg av de lavere frekvensene. Høytalere utgangene sender faktisk nesten ikke ut noe bass i det hele tatt. Anlegget er nok dimensjonert og tilpasset de høytalerene som følger med.

Og dts er på ingen måte noe nytt eller spesielt. Det er så og si på alle nye surroundforsterkere, noe det også var for 6 år siden.

Newcomer Mesa/Boogie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Tviler på at det blir noe bra å bytte ut høytalerene på z-5500 anlegget. Det er også innebygget delefilter i forsterkeren så det er bare subwooferen som tar seg av de lavere frekvensene. Høytalere utgangene sender faktisk nesten ikke ut noe bass i det hele tatt. Anlegget er nok dimensjonert og tilpasset de høytalerene som følger med.

Og dts er på ingen måte noe nytt eller spesielt. Det er så og si på alle nye surroundforsterkere, noe det også var for 6 år siden.
    Høytalerne spiller i aller høyeste grad bass,dette var det eneste ankepunktet ved mitt sett z-5500,i de aller laveste frekvensene begynte satelitthøytalerne å vrenge..Har du x-fi lydkort kan du stille delefilteret høyere osv (kan det sikkert med andre receivere og lydkort også)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prøver eltek sine tenker jeg:)

Hei igjen. Tror jeg har bestemt meg for å prøve ELTEK sine høytalere til z-5500. Noen av dere lyd entusiaster der ute som kan fortelle meg om jeg bør ha høytalere i tak eller vegg? Jeg tenkte over saken litt og fant ut at om jeg kjøper eltek høytalere så kan jeg skifte til et litt mer sofistikert anlegg etterhvert.

kult at det ikke bare er meg som synes z-5500 er sjef.

Beware of the loddebolt...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg har bestemt meg for å prøve ELTEK sine høytalere til z-5500. Noen av dere lyd entusiaster der ute som kan fortelle meg om jeg bør ha høytalere i tak eller vegg?
    Fronthøyttalerne bør være veggmonterte. Husk korrekt høyde i forhold til normal lytteposisjon. De vil jo ikke kunne vinkles på noen enkel måte etter de er montert. Når det kommer til bakhøyttalerne så er jeg litt mer usikker, men jeg tror du vil oppnå best resultat med veggmonterte der også.

Tips: Endre tittelen (via 'Endre' og 'Go advanced') på den første posten din slik at det blir lettere for andre via oversikten å se hva saken nå dreier seg om.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kan nok gå det

Hadde det vert meg som skulle gjøre det på en rimlig måte ville jeg heller bygget inn Logitech høytalerene Laget en innsparing i veggen, funnet noe lydtransparant stoff som hadde omtrent samme farge som veggen og strukket det forran.

For å få det til å se pent ut ville jeg ha trukket kablene i veggen og satt trekket forran høytaleren på en ramme bare noe større enn høytaleren i seg selv.

Kan nok hende jeg skal forsøke noe slikt selv, da jeg skal bygge tv rom på en camping plass, Logitech kunne gjort seg der.
    Campere er som oftest ikke så audiofile at de ville klaget på lyden og det som er i veggene får ikke barna ødelagt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for mange gode svar:)

Takker og bukker for svar. Tror jeg går for siste forslag om en "hylle" i veggen og noe duk eller lignende foran. Blir i allefall billigst... Har bygget hus med LK IHC anlegg, det er dyrt nok det, og desverre prioriterer jeg det som er inne i veggene(sikringsskapet) foren det som skal lage lyd i stua. Har lagt inn skjult mini anlegg i vegg på bad og på kjøkken. Ingen må misforstå meg her, jeg er ganske så hekta på både HD lyd og bilde.

Kabler er allerede trukket og hyller i veggen er straks på plass.

Har en kompis som er elektriker, han mener jeg får bedre lyd hvis jeg bytter ut høyttalerkablene med vanlige 2,5 kvadrat PN ledning, slike vi trekker til stikkontakter og sånt. Han ler litt av høyttaler ledninger og sier at det er mindre motstand i en 2,5 kvadrat ledning for strøm. Jeg har tenkt at i så tilfelle burde jeg kanskje byttet til 6 kvadrats ledning? Noen som kan noe om dette?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •