Kan dere tyde disse målingene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan dere tyde disse målingene?

Da har jeg fått målt høyttalerne mine.
    Rommet mitt er ALT for lite til høyttalerne og de har for lite effekt (i forhold til å dra litt ekstra i bunnen), og så lenge jeg bor her kan ikke det endres. (de krever 30 kvadrat meter).

Jeg målte slik:
    EDIT: Toner og excelark er hentet fra kringlyd.no
    Referanse på 80db ved 50 HZ. (en måling med sub (60hz deling) der referanse var 84db ved 50 Hz).
    Det første bildet vil vise målinger gjort på min normale lytteposisjon (pga plassmangel). Der er en måling med sub og de fire andre uten. Målingene er gjort med forskjellige posisjoner, avstand til sidevegg og bakvegg og avstand mellom høyttalerne.
    Dere vil se at målingene viser nesten ingen variasjoner, bortsett fra der subben er med.

I bilde nummer to ser dere to målinger gjort 40 cm lenger frem og tilnermet der ideel lyttepoissjon er i følge den likesidede trekanten.
    Her ser dere en utrolig stor forskjell i resultatene.

Jeg vet lite om slike målinger, men responsen bør være så rett som mulig, og ikke som min respons.

1. Kan det at jeg har lite rom og lite luft rundt høyttalerne skape så mye problemer for responsen eller er det høyttalerne sine egenskaper?
    2. Finnes det noe løsning for å rette ut responsen mer? Rom og innredning er det lite å gjøre med da vi flytter i løpet av et år og orker ikke gjøre noe her da.
    3. Hvordan vil dere beskrive responsen? Veldig dårlig, dårlig, god eller veldig god?

Dere ser responsen opp og ned som en jojo. Det virker som om det oppstår noen refleksjoner som gjør at reponsen peaker enormt.
    Dette kan jeg absolutt ingenting om og vet heller ikke hvordan å får bort sånt.

Ellers er lyden på vanlig musikk helt nydelig, men jeg er redd rommet mitt ødelegger mye av moroa nå som jeg har fått måleinstrument heheh.

Vedlegg 24497 Vedlegg 24498

PS! Jeg skrev et langt innlegg i sted, men det ble borte da jeg greide å lukke Opera før jeg posten tråden :cry:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    80 db ved 20 hz, og relativt stabil linje mellom 20 og 80 hz på siste måling er i allefall lovende. Er vel en del Rom Gain siden det er så lite rom?
    Det er vel også sånn at stående bølger eller andre refleksjoner ikke skjer i de nederste frekvensene, men i øvre bassområde og mellomtone?

Mener å ha noen bra høyttalere her, men må teste dem en skikkelig plass før jeg slår meg til ro. Konstruksjonen og teknikken i dem bruk gir en helt egen lyd (av det jeg har hørt i allefall).

Jeg er grønn på prinsipper og lover i lydens verden, så en hver kommentar til målingene og eventuell begrunnelse vil gi meg mer kjøtt på bena for framtiden

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst må du måle ved ulike høyder ift lytteposisjon. Bass "hører" vi med hele kroppen.

Videre har du her bare multiperiode målinger. Det sier det ingen ting om transientresponsen, og musikk er 80-90% transienter.

Videre ser det ut til at suben står samme sted som høyttalerne. Du bør flytte den til et sted i rommet med andre akustiske egenskaper enn der hovedhøyttalerne står om du vil at den skal utfylle lydbildet.

Et lite tips når du tar screenshot. Hold inn Alt før du trykker PrtScr. Da tar du bare shot av det aktive vinduet og slipper å få med oppgavelinje, andre programmer osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Først og fremst må du måle ved ulike høyder ift lytteposisjon. Bass "hører" vi med hele kroppen.

Videre har du her bare multiperiode målinger. Det sier det ingen ting om transientresponsen, og musikk er 80-90% transienter.

Videre ser det ut til at suben står samme sted som høyttalerne. Du bør flytte den til et sted i rommet med andre akustiske egenskaper enn der hovedhøyttalerne står om du vil at den skal utfylle lydbildet.

Et lite tips når du tar screenshot. Hold inn Alt før du trykker PrtScr. Da tar du bare shot av det aktive vinduet og slipper å få med oppgavelinje, andre programmer osv.
    Takk for svar. Kommenterer fortløpende:
    Jeg målte ved omtrent meters høyde, skal måle mer etter hvert, også i forskjellig høyde.
    Multiperiode målinger? Transienter? Jeg har aldri målt og aldri sett et måleinstrument før i går, og trenger å lese litt merker jeg Noen gode ressurser som er forståelig for nysjerringe folk med mye å lære som meg?

Subben står og peker mot venstre høyttaler langs veggen. Den kan ikke stå noen annen plass. Det er rett og slett ikke plass noe sted. Kanskje jeg kan sette subben bak lytteposisjon, så får se om jeg får målt igjen derfra.
    Rommet er vel over 30 kvadratmeter, men formet på en måte som er helt utrolig. Bassen går rundt hjørnet og 5 meter nedover til badet

Screenshot kjenner jeg til, men denne laptopen fungerer bare med Fn+prt sc knappene. Altså ikke på vanlig måte. Har en drøss av programmer jeg kan skjære bort og editere bilder, men orket ikke før trening.
    EDIT: Har ikke tenkt på det tidligere, men å trykke Alt + Fn + Prt sc, gjør susen.

Som sagt så har jeg lite plass (tilgjenglig for anlegget altså) og vet jeg ikke kommer til å få noe bra resultat her, og har innfunnet meg med det, men det er en god situasjon å lære å kjenne vanskelige rom.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest å funnet ut hva transientrespons er. Egenskapen et element har til å flytte seg raskt nok. Dårlig transientrespons er et tregt element og dette er forskjellig for forskjellige konstruksjonstyper, som lukket, bassrefleks, transmissionlinerer osv.
    Stemmer ikke dette noen lunde? Hvordan i all verden skal jeg måle dette med en RadioShack? Det er alt jeg har. Er det noe mer enn multiperiodemålinger jeg kan gjøre for å definere og analysere lyden best mulig?
    Hvilke andre tips enn å måle i forskjellige høyder har dere for å bruke Radio Shack best mulig?
    Er veldig ivrig på dette, men kan ikke gå så langt som å bytte ut interiør så lenge jeg bor her, så flytting på det som er her er det jeg kan gjøre.
    Ellers har jeg et maleri på bakveggen. Samme tekstur som disse: Vaal Galerii. Faren til samboeren min som maler dem.
    Vil dette ha noen positiv effekt i det hele tatt på lyden?

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet du sikter til har mest sannsynlig liten innvirkning akustisk sett. Enkelt sagt avgjør tykkelse og densitet på materialet hvilket frekvensområde som dempes. Tykkelsen på et vanlig bilde tilsier demping meget høyt oppe i frekvensbåndet, trolig over det hørbare.

Et triks noen har brukt er å kle en akustikkplate med stoff med trykk, slik at det blir et meget tykt bilde. Kan lese litt om slikt her.

Når det gjelder å måle transientresponsen på en troverdig måte med RS lydtrykksmåler kan jeg ikke hjelpe deg, men ser frem til et opplysende svar fra de mer teknisk anlagte blant oss :razz:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, skjønner.
    Regnet ikke med at det hadde stor effekt, men greit å få svar
    Får vel ikke lov til å begynne å henge egne ting på veggene her i huset. Bare kunst skal opp.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I prinsippet kan man si at de målingene du har gjort ikke er så mye verdt da de både i begrenset grad sier noe om hva du opplever i lytteposisjon, og du bør ikke korrigere vilt for å få kurven flat for det trenger på ingen måte å bli bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I prinsippet kan man si at de målingene du har gjort ikke er så mye verdt da de både i begrenset grad sier noe om hva du opplever i lytteposisjon, og du bør ikke korrigere vilt for å få kurven flat for det trenger på ingen måte å bli bra.
    Her har jeg ikke planer om å korrigere mer enn å finne perfekt plass for lytteposisjon, høyttalere og sub. Samt justere nivåene på utgangene så alt stemmer over ens.
    En ting er hva målingene viser i lytteposisjon i forhold til hva man opplever, en annen ting er å gjøre målingene for å få det best mulig. Det er jo det jeg vil.
    Dumt å sitte 40 cm lenger bak og ha opptil 6-10 db lavere nivå enn der jeg har sittet ellers. Hvis jeg får subben bedre integrert så vil det bli bedre. Den har stått bak lytteposisjon tidligere, men kunne ikke måle da, så det får jeg teste igjen. Samt om den skal peke sideveis eller andre veier.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg gitt opp.
    Har målt opp og ned, frem og tilbake, og de frekvensene som virker er tilstede noen plasser er helt fraværende andre plasser og omvendt.
    Flytter man lytteposisjon frem så passer det best, men man kan glemme subben. Den spiller ødelegger mer enn å gjøre godt uansett plassering.
    Ved kjøp av ny leilighet har jeg fått lov til å kjøpe ny reciever og effektforsterker, og stuen skal ha god nok plass og som har en noen lunde form som passer for lyd. Må
    Så da er det bare å vente på rett tidspunkt...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Ok, skjønner.
    Regnet ikke med at det hadde stor effekt, men greit å få svar
    Får vel ikke lov til å begynne å henge egne ting på veggene her i huset. Bare kunst skal opp.
    Ta et av hennes bilder ut av ramma og skjer til en akustikkplate i samme størrelse. Kle plata med bildet og sett ramme rundt. Vips - nyttig kunst
    Funker seff ikke med glass på siden det vil reflektere en god slump av lyden du ønsker å dempe.

Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Nå har jeg gitt opp.
    Har målt opp og ned, frem og tilbake, og de frekvensene som virker er tilstede noen plasser er helt fraværende andre plasser og omvendt.
    Flytter man lytteposisjon frem så passer det best, men man kan glemme subben. Den spiller ødelegger mer enn å gjøre godt uansett plassering.
    Ved kjøp av ny leilighet har jeg fått lov til å kjøpe ny reciever og effektforsterker, og stuen skal ha god nok plass og som har en noen lunde form som passer for lyd. Må
    Så da er det bare å vente på rett tidspunkt...
    Du sliter med utfasing, trolig pga stående bølger. I det frekvensområdet sub'en spiller alene tipper jeg kun bassfeller vil hjelpe deg. Men høyere opp hvor både sub og ht spiller kan du kanskje forsøke å justere fase på sub'en? Mulig sub og ht nøytraliserer hverandre.
    Når det gjelder stående bølger skal disse i et rektangulært rom være mest påfallende midt i rommet og ved vegg/hjørne. Beste plassering bør grovt være 1/3 av rommets lengde fra frem- eller bakvegg. Men selv der kan du få enkelte dip'er dessverre.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om jeg henger helt med deg her. Enig i at det finnes flere faktorer enn dette, og at en flat frekvensrespons ikke alltid er det beste. Men et stykke derfra til å si det er lite verdt.
    Ved å bruke samme målinger som trådstarter fant jeg en betydelig dip som lot seg korrigere ved å justere fase på sub'en. Ganske sikker på at jeg hører at jeg nå har bass i et frekvensområde som tidligere var fraværende (12 dB lavere enn resten). Kan selvsagt være flaks, placebo eller andre faktorer som spiller inn, men.....
    Hvis denne måten å måle på er såpass lite verdt, hva mener du ville gi et bedre bilde? Og hvordan måle det i praksis?
    Hvis jeg har lest innlegget riktig er fremgangsmåten nyttet her den samme som Flageborg, Lsound og hjemmekino (for å nevne noen) viser til ved integrering av sub.
    Setter pris på all info om temaet, og beklager dette lille kuppet av tråden for å tilfredsstille egen nysgjerrigehet :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snooky
    Ta et av hennes bilder ut av ramma og skjer til en akustikkplate i samme størrelse. Kle plata med bildet og sett ramme rundt. Vips - nyttig kunst
    Funker seff ikke med glass på siden det vil reflektere en god slump av lyden du ønsker å dempe.
    Det er ikke ramme på bildet. Det er innvendig ramme så man kan ha noe inni bildet på en måte, men får ikke begynne å holde på sånn på et maleri til 10-15000,-
    Du sliter med utfasing, trolig pga stående bølger. I det frekvensområdet sub'en spiller alene tipper jeg kun bassfeller vil hjelpe deg. Men høyere opp hvor både sub og ht spiller kan du kanskje forsøke å justere fase på sub'en? Mulig sub og ht nøytraliserer hverandre.
    Når det gjelder stående bølger skal disse i et rektangulært rom være mest påfallende midt i rommet og ved vegg/hjørne. Beste plassering bør grovt være 1/3 av rommets lengde fra frem- eller bakvegg. Men selv der kan du få enkelte dip'er dessverre.
    Subben spiller ikke alene. Høyttalerne spiller relativt greit ned til 20-25 hz, og de står til Large, og subben spiller fra 60hz og nedover.
    Har justert fase en haug med ganger på de ca. 15 ofrskjellige plassene jeg flyttet subben til i dag. Den har sikkert stått på hver mulige kvadratmeter hehe.
    Rommet skal jeg måle opp og lage en tegning,. Du vil se at rommet er langt fra rektangulært

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis denne måten å måle på er såpass lite verdt, hva mener du ville gi et bedre bilde? Og hvordan måle det i praksis?
    Hvis jeg har lest innlegget riktig er fremgangsmåten nyttet her den samme som Flageborg, Lsound og hjemmekino (for å nevne noen) viser til ved integrering av sub.
    Det er akkurat dette jeg vil vite også. Hva skal jeg måle og hvordan.
    Jeg har brukt Lsound og andre sine guider på målinger. Nå ønsker jeg først og fremst å måle uten sub for å finne best lytteposisjon og høyttalerposisjoner, og så kommer subben senere.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra, da håper vi begge at isen skal ta en tur innom tråden og belyse sine innlegg ytterligere :-D

Kunst til 10-15k. To nuller for lite til å konkurere med god akustikk vel

Hvis du kjører frontene til large spiller de all bass sendt til de, og kun LFE går til sub. Har du forsøkt å sette de til small og dele ved hhv 60 og 80? Kan være verdt et forsøk bare for å se om ikke hvertfall den ene leie dip'en blir vekk.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunst til 10-15k. To nuller for lite til å konkurere med god akustikk vel

Hvis du kjører frontene til large spiller de all bass sendt til de, og kun LFE går til sub. Har du forsøkt å sette de til small og dele ved hhv 60 og 80? Kan være verdt et forsøk bare for å se om ikke hvertfall den ene leie dip'en blir vekk.
    Hehe, kunsten må nok bli som den er.
    Jeg er klar over at Frontene spiller fullrange nå. Synes også de spiller bedre sånn enn som Small, da subben i sin nåværende posisjon har lite for seg. Etter jeg byttet om på sofaene så kan jeg ikke ha subben noe annen plass og derfor blir subben bare en addon til frontene. Setter jeg frontene til small og deling på 60/80, så fyller ikke subben plassen til frontene faktisk.
    Alt ser ut til å være plassering plassering plassering. Og der kan jeg ikke endre noe som utgjør noe forbedring.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub og dame går ikke sammen, da damer har en tendens til å avgjøre hvor sub'en skal stå. Ikke alltid det lydmessig beste stedet, med dame i hus har man derimot få andre plasseringsmuligheter og slik er man låst fast og plasseringen vil alltid skape problemer og det er vanskelig å få det så bra intregrert som det kan bli...

Som singel derimot er mulighetene med sub desto større, mitt råd til deg er derfor å bare bruke frontene dersom du får plassert dem riktig og resultatet blir bra... Er i alle fall lettere å få godlyd da. Du har nok også noen høytalere som ikke i samme grad som mange andre kan klare seg godt uten sub, er dem som lever med høytalere som på langt nær spiller på et frekvensområde som dine nedover på skalaen...

Kanskje behovet ditt for sub ikke er så stort, i alle fall er det lettere å få ett brukbart resultat uten sub er min mening...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bare glemt subben nå. Den står der, men sjelden den er på. Flyttet høyttalerne frem og bort fra veggene igjen. Selv om det ikke vises på målinger som isen sier så har det utrolig stor forskjell på stereobildet.
    Trakk høyttaler 4 cm lenger ut fra bakvegg til 31 cm, og 4 cm ut fra sidevegg til 30 cm, så åpnet bildet seg utrolig mye igjen.
    Så lenge jeg ikke ha premanent sweetspot tilgjenglig og subben ikke kan flyttes legger jeg inn årene med tanke på å få til noe optimalt her

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet spiller musikk, ikke høyttalerne. Når du plaserer dine høyttalere en annen plass påvirker du rommet respons. Du må jobbe litt med høyttalerne først, og da følge Flageborgs råd om plasering av sub vertikalt i rommet oppe foran.
    For å vise at dine erfaringer er "helt normale" ser du her en måling av mine gamle høyttalere. Forskjellen på "Stereo" og "Film" målingen er at ved "Stereo" er mikrofonen plasert 1 meter lengere bak i rommet.
    Høyttalerne står da 1.20 ute fra bak- og sideveggen, og mikrofonen ca. det samme fra frontveggen. Rommet var ca. 25 kvm.
    Du vil se at målingen ved "Film", der er nesten i midten av rommet, har god subbass (målingen går bare til 20 hz) mens "Stereo" falder av i subbassen. Responsen er forskjellig fordi plaseringen av mikrofonen er en annen.
    Spiller du en konstant tone og beveger dig frem og tilbake vil du hører at tonen går opp og ned i styrke. En løsning i subbassen er flere subwoofere, eller plasere din lytteposisjon dér du får bedst respons.
    Aldrig sett dine front høyttalere inne i et hjørne, og aldrig sitt med ryggen inntil frontveggen når du lytter. Men, jeg vet det er vanskeligt med et lite rom.
    Et tips er at plasere dine fronter ute fra bakveggen ved en faktor 1/3 eller 1/5. Mål rommets dybde, dividér med 5 og plasér fronten av dine front høyttalere dér. Eksperimenter med avstannen fra sideveggen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Rommet spiller musikk, ikke høyttalerne. Når du plaserer dine høyttalere en annen plass påvirker du rommet respons. Du må jobbe litt med høyttalerne først, og da følge Flageborgs råd om plasering av sub vertikalt i rommet oppe foran.
    Nå kan ikke det gjøres nå, men hva menes eksakt med plassering av sub vertikalt i rommet oppe foran? Menes det da ha den under TV og senterkanal pekende mot lytteposisjon?

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Et tips er at plasere dine fronter ute fra bakveggen ved en faktor 1/3 eller 1/5. Mål rommets dybde, dividér med 5 og plasér fronten av dine front høyttalere dér. Eksperimenter med avstannen fra sideveggen.
    Det skal jeg huske på. Sideveggene har jeg merket er veldig viktige, men har ikke mer å gå på en 31 cm nå desverre. På den andre siden er det jo ikke noe sidevegg i det hele tatt. Bare kjøkkenet 5-6 meter til høyre.

Takk for tips. Tror nok å flytte lytteposisjon litt lenger ut fra bakveggen er beste tips nå. Plass og alt tatt i betraktning.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •