Hjelp... Hvordan få god lyd i lite rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp... Hvordan få god lyd i lite rom

Jeg har et lite rom hvor jeg skal plassere mine Klipsch KSP 400, Klipsch RC 7, Klipsch RS 3 og en Klipsch KSW 15 sub. Dette kan by på skikkelige problemer for og få god lyd, men det skal være mulig hvis alt gjøres riktig. Det største problemet blir sikkert naboene :evil:

Er det noen her som har noen erfaringer eller råd om hvordan man kan få til bra lyd og minst mulig forplantelse av bassen i veggen for naboens skyld. ???

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det vel bare en måte å finne ut på.......

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm...rommet bør være minst 25kvadrat

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    hm...rommet bør være minst 25kvadrat
    Informativt innlegg fra einis, som vanlig. :roll:

Klipsch:
    Bruker du gummiføtter og holder et moderat lydnivå så skulle vel ikke naboene bli så sure. Hvor lite er rommet?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der anlegget står nå så har jeg det stående på betongheller med dempematriale under samt at de står på gummiføtter oppå der igjen, og det ser ut til å fungere bra. (anlegget er forresten med i "hjemme hos" repotasjen til DVD & Hjemmekino denne mnd. Jeg skal flytte sammen med dama mi, og hun vil ikke ha alt dette utstyret med projektor og store høytalere i stua, så derfor har jeg fått tildelt et rom på ca 10-12 kvm hvor jeg skal prøve og få gjort det beste ut av det. Jeg har nå alle muligheter til å gjøre det som evt. kan gjøres med rommet før jeg begynner å flytte noe inn dit.

Noen forslag til hva som kan gjøres? Finnes det noe dempematriale jeg kan få kjøpt etc...?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Klipsch
    anlegget er forresten med i "hjemme hos" repotasjen til DVD & Hjemmekino denne mnd.
    Enda en fra forumet som er profilert i DVD & Hjemmekino! Jeg leste reportasjen og det virker som om du har en gjennomtenkt filosofi om hvordan du vil ha det og evne til å følge det opp! Gratulerer. Well done!
    Jeg skal flytte sammen med dama mi, og hun vil ikke ha alt dette utstyret med projektor og store høytalere i stua, så derfor har jeg fått tildelt et rom på ca 10-12 kvm hvor jeg skal prøve og få gjort det beste ut av det. Jeg har nå alle muligheter til å gjøre det som evt. kan gjøres med rommet før jeg begynner å flytte noe inn dit.
    Noen forslag til hva som kan gjøres? Finnes det noe dempematriale jeg kan få kjøpt etc...?
    Først og fremst ville jeg beholdt betonghellene og eventuelle spikes. Disse hindrer at veggene settes i direkte svingninger. Når det gjelder at rommet er lite, så vil du nok oppleve at du får kraftigere lyd ved lavere voluminnstilling. Dette er jo tilsynelatende posistivt. Ulempen er et du kanskje må plassere store høyttalere nærmere vegger enn de har godt av. Har du muligheten, så demp veggene som er rett bak høyttalerne, slik at de ikke bidrar med mer reflektert lyd enn de må. Har du bakoverrettede bassporter kan du vurdere å dempe disse noe med dempemateriale i porten. Det kan kanskje også være noe å hente ved å dempe veggen bak lytteposisjonen med matter (madrasser?). Jeg er ikke noen ekspert på dette, så ytterligere romdempingstips håper jeg andre kan bidra med.

Uansett vil du nok oppleve at rommet forsterker opp enkelte frekvenser i bassområdet (ressonnansfrekvenser). Effekten av disse kan reduseres ved å innføre elektronisk romkorrigering. Dette kan man gjøre manuelt med equalisere til de ulike kanalene, noe som krever en del målingsarbeid og tuning. En enklere utgave er å skaffe en receiver med romkorrigering, men her får du vurdere hva som er hensiktsmessig i forhold til eksisterende utstyr.

Det finnes mange hint og lenker i denne tråden: Akustisk rombehandling. Du finner mer også ved å søke litt på forumet.

Lykke til! Post gjerne erfaringene dine på forumet.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    anlegget er forresten med i "hjemme hos" repotasjen til DVD & Hjemmekino denne mnd
    Leste også denne. Så meget bra ut

Har du bakoverrettede bassporter kan du vurdere å dempe disse noe med dempemateriale i porten.
    Det er trykkammer på disse

Har selv KSP 400 i et rom på 12-13 m2. Det er veldig vanskelig å få endret noe med tanke på plassering. Eneste jeg kan endre noe er vinklingen mot lytteposisjon. Har ikke prøvd med noen form for demping så det kan være noe å hente der.

Det største problemet er å få en "riktig" bass. Jeg må ha høyttalerne helt inntil bakvegg i hvert sitt hjørne. Det gir et meget bra trykk med to 15 tommere i hvert sitt hjørne, men det går utover nøyaktighet/timing. Får jo dette med å skru ned volumet på bassen, men da mister man samtidig det skikkelige trøkket.

Hadde vært moro å prøvd betongheller under. Billig investering hvis det hjelper

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Har du bakoverrettede bassporter kan du vurdere å dempe disse noe med dempemateriale i porten.
    Det er trykkammer på disse
    Senteren RC-7 har bakoverrettede porter, så tipset mitt er ikke HELT bortkastet...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke sånn ment he,he

"Problemet" med KSP 400 (i et lite rom) er at bassene er sidemonterte. Dette gjør at de blir veldig dype (ca. 50 cm). RC-7 er ikke like dyp slik at man vil kunne dra denne lenger utifra bakvegg

Da jeg skulle kjøpe disse så ringte jeg Audiocompaniet for å rådføre meg. Der mente de at man burde opp i alle fall 25 m2 størrelse på rommet for disse høyttalerne. Etter deres anbefaling bestilte jeg meg først KSP 300 (12 tommers basser). De spilte meget bra med stram og nøyktig bass, men de manglet det skikkelige trøkket i bassen som jeg var ute etter.

Sendte disse inn igjen og bestilte 400'ene. Forskjellen var enorm. Jeg liker mye bass så da lever jeg heller med litt "romlebass"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har jeg vært og shoppet litt absorberende pyramider 4" "lik de som ligger på auralex.com" som jeg har plassert som en bård rundt hele taket og de resterende som skal på veggen må jeg vente med til jeg har fått inn anlegget for og finne den beste plasseringen til de, men før den tid må jeg få tak i noe som demper bass godt. Jeg er på utkikk etter et matriale som kan legges under parkett for og legge alle lydbølger som går ned i golvet så godt som døde? noen tips? :?

Thomas

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glava har noe de kaller for trinnlydmatter. Dette er harde glassvattplater som er beregnet for lyddemping i gulv. Ellers kan det lønne seg å bygge opp for eksempel halve gulvet med 10-20 cm så fordeler du noen av resonansene. Får du delt opp rommet tilsvarende og dempet hjørner, samt tidlige refleksjoner blir rommet ganske dødt.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal flytte sammen med dama mi, og hun vil ikke ha alt dette utstyret med projektor og store høytalere i stua, så derfor har jeg fått tildelt et rom på ca 10-12 kvm hvor jeg skal prøve og få gjort det beste ut av det.
    Den enkleste løsningen er kanskje å bytte dame. Eller hva med nytt presidentvalg i heimen? :lol:

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg føler at det blir mer mellomtone/diskant når rommet øker litt i størrelsen, men ikke for stort.

men det er vel kanskje noe alle vet.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det ikke mer bass mindre mellomtone da, etter strørre rom?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Jeg føler at det blir mer mellomtone/diskant når rommet øker litt i størrelsen, men ikke for stort.

men det er vel kanskje noe alle vet.
    Det er vel heller bassen som blir svakere:
    Når rommet blir større blir det lettere å plassere høyttalerne med avstand til veggene. Dermed mister man noe av bassforsterkingen man får når høyttaleren er nær vegg(er). I tillegg er mellomtone og diskant mye mer retningsavhengig og avtar mindre i styrke i forhold til avstanden i motsetning til bassen som sprer seg til alle kanter.

Konklusjon: Det blir mindre bass når rommet blir større. Dette kan høres ut som om man får mer diskant/mellomtone.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •