Innstillinger for Sub- På Sub og receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innstillinger for Sub- På Sub og receiver

Har kjørt romkorreksjons funskjonen på min Denon 3808.

Submodus ble satt til LFE. (Kan også velge LFE + Main).

Alle HT i 5.1 anlegget er satt til Small. Tror nok dette er riktig for mine HT som har en Freq. Response på : 50Hz -20KHz. +/- 3db. Nominal Impedance er 6 Ohm. Hver HT har 2x 6.5" woofers og 1x 1" Tweeter.

Crossover på LFE=80Hz., Crossover på frontene og surround er satt til 60Hz. Innstillingene på Sub er satt til 60 Hz på crossover.

Hva er forskjellen mellom LFE og LFE+Main? Har disse noen betydning for lydsignaler som sendes til Frontene eller er det kun Sub som i tillegg til LFE sporet også får LF signaler fra Frontene (fra satt crossover punkt og nedover)?

Er det noen regler for når man velger det ene eller det andre?
    Ut fra spec. på HT, kan man si at der er en nedre grense for Crossover - typisk 60 Hz?

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av novoleblon
    Har kjørt romkorreksjons funskjonen på min Denon 3808.

Submodus ble satt til LFE. (Kan også velge LFE + Main).

Alle HT i 5.1 anlegget er satt til Small. Tror nok dette er riktig for mine HT som har en Freq. Response på : 50Hz -20KHz. +/- 3db. Nominal Impedance er 6 Ohm. Hver HT har 2x 6.5" woofers og 1x 1" Tweeter.

Crossover på LFE=80Hz., Crossover på frontene og surround er satt til 60Hz. Innstillingene på Sub er satt til 60 Hz på crossover.

Hva er forskjellen mellom LFE og LFE+Main? Har disse noen betydning for lydsignaler som sendes til Frontene eller er det kun Sub som i tillegg til LFE sporet også får LF signaler fra Frontene (fra satt crossover punkt og nedover)?

Er det noen regler for når man velger det ene eller det andre?
    Ut fra spec. på HT, kan man si at der er en nedre grense for Crossover - typisk 60 Hz?
    Se side 74 i brukermanualen

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har kikket der også, uten at det har gitt meg noe svar på innlegget.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

"sub" styrer lavfrekvente signaler (inkludert LFE) til subwooferen.
    "main" styrer det til fronthøyttalerne.
    "LFE + main" styrer det til subwoofer og front-høyttalere.

I ditt tilfelle ville jeg kun valgt LFE. Dette er fordi Room EQ satte front HT til small. Sett crosscover frekv på subben på maks. Eller skru filteret av om du kan det. Reciveren tar seg av delingen. LFE skal stå til 80hz. Hvis LFE står på 80hz på Denon og 60hz på subben, så får du en dipp i dette frekvensområdet mellom 60-80hz

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for respons. Pussig at du sier det vedr å skru av filteret. Snakket med leverandør av HT (incl. sub). Jeg trodde nemlig at dersom jeg styrte dette fra receiver, så kunne jeg sette crossover på sub til bypass. Mens leverandør sa jeg burde sette Subbens crossover til Variable -og crossover til ca 60. Jeg burde videre velge LFE+Main for da ville subben motta bass som var tiltenkt frontene (den delen som ligger under satt crossover punkt, i mitt tilfelle 60hz ihht til room koreksjonen).

HT mine bør nok være definert som Small da de ikke er Full range speakers.

Dette er grunnen til å starte denne tråden - hva er det egentlig som skjer når du velger Submode på receiver til LFE eller LFE+Main.

Det du skriver i siste svar er fremdeles vagt.

Ved å sette sub mode på receiver til LFE : Da går Kun LFE sporet til subben, og kun under 80Hz dersom LFE crossover er satt til 80.

Ved å sette subwoofer mode på receiver til LFE+Main : Da får jeg i tillegg bass fra frontene. Er dette riktig? Bass til frontene kuttes uansett der crossover for dem er satt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •