mp3filer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: mp3filer

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

mp3filer

Jeg sitte nå å hører på musikk på pcn via en 5m lang kabel fra clasolson til 65 kroner. Ble lei av at folk spurte "har du den har du den har du den!!?" og "hvorfor spiller du ikke fra pcn??" (samt at latskapen min ikke tillater meg å skfte cd i tider og utider)med dette såg jeg meg nødt til å gi etter for presset.

Må si det er med litt skamfullhet jeg sitter her og filosoferer -brukt penger tilsvarende et lite lands nasjonalbuddsjett for å få best mulig lyd og best mulig stereo så ender det med at jeg hører på musikk fra laptopen via en sytråd av en kabel fra clasolson!
    Nåvel.
    Jeg vil hardnakket påstå at det er penere lyd fra cdspilleren!

Hva er det som gjør lyden dårligere enn fra en cd? Kabelen eller mp3ene? Eller at laptopen min er søppel..

Jeg har da filosofert litt..:

Etter min mening(som er grunnlagt av nylig tilegnet kunnskap fra bøker, www etc..)vil jeg si at mp3er er ræwa.(!) En mp3 tar 3 - 5 mb, mens en waw tar 30 - 40mb. Ikke kom her og si at den er "pakket" ned med over 90%! Ikke moren min klarer å pakke så bra en gang! En må altså ha utelatt noe:

En sinuskurve er bølger - lyd er bølger - en lydfil består av mange mange punkt på denne sinuskurven - er det da mange av disse punktene en tar vekk når en lager mp3filer?? -og med det mister en del av opprinelig lyd! ,-

Som sagt.. filosofering. Villig til å vedde treet i hagen på at noen her inne har astronomisk mer peiling enn meg ang dette..

Vil en i såfall være så venlig å gi en forklaring på mp3 vs cd- og kanskje lyd fra pc til stereo generelt.. og kabelen fra clas olson.. kanskje om minijack vs audiokabl også.. nåvel.. ble mye luring, kanskje fordi jeg hører på enya..

men det er da greit å vite!

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs jo hva slags bitrate, f.eks 128 syns jeg gir en temmelig flat lyd, 192 og oppover syns jeg funker greit på mp3 spiller og pcen på jobb.

En pc er et støyende miljø, og billige lydkort kan være dårlig skjermet, i tillegg til at de har billige (og sikkert også dårlige) DA-konvertere og analogkretser.
    Lang kabel mellom pc og forsterker øker jo også muligheten for innstrålt støy...

Fullt mulig å få bra lyd fra pc, sjekk tråden som er limt øverst i lista for mer info.

Lydkort som har bra lyd: (og som jeg ønsker meg til jul..)
    M-AUDIO - Audiophile USB - USB Audio/MIDI Interface with Digital I/O

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har nylig registrert den store rippeguiden. Etter skomlesning står dog fortsatt mange av mine sp.mål ubesvart. Men jeg skal være med på at det var et litt uheldigt navn på innlegget mtp at denne guiden handler i stor grad om mp3er..
    jaja. all reklame er god reklame!

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MP3 formatet:

The AudioFile: Understanding MP3 compression: Page 1

Ang problemet ditt, så tror jeg det er sammensatt av de faktorene jeg nevnte i forrige post.

For å sammenligne hva MP3 gjør med lyden i ditt oppsett kan du jo f.eks brenne ut noen MP3 filer som Wav på en CD, og så spille på CD-spilleren i anlegget. Gjerne få en kamerat til å bytte mellom 'ekte' og den du har brent...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inside the MP3 Codec

linken over skal visst forklare det meste om mp3.

nøff said blir jo litt info i fjernet i en mp3 fil.
    Info som alikavel ikke skal være særlig hørbart.

Selv syntes jeg at over 190kbps er helt greit.
    Syntes en på 128kbps er litt for mye info vekke på uten at jeg klarer sette fingen på nøyaktig hva, bare at musikken høres ungasjerende ut.

Det er også forskjeller i hva de forskjellige encoderne klarer å få til.
    Selv bruker jeg en encoder som heter lame.

Har forøvrig opplevd at å bruke meget lang (analog) ledning fra pc til stereo ikke altid funker like bra.
    En bekjent av meg skjøtekoblet en gang flere lengder sammen og det lått kort og godt helt på trynet.
    Bruker selv optisk kabel mellom pc og reciveren.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andeask
    Hva er det som gjør lyden dårligere enn fra en cd? Kabelen eller mp3ene? Eller at laptopen min er søppel..
    Det kan være flere årsaker.
    Etter min mening(som er grunnlagt av nylig tilegnet kunnskap fra bøker, www etc..)vil jeg si at mp3er er ræwa.(!) En mp3 tar 3 - 5 mb, mens en waw tar 30 - 40mb. Ikke kom her og si at den er "pakket" ned med over 90%! Ikke moren min klarer å pakke så bra en gang! En må altså ha utelatt noe:

En sinuskurve er bølger - lyd er bølger - en lydfil består av mange mange punkt på denne sinuskurven - er det da mange av disse punktene en tar vekk når en lager mp3filer?? -og med det mister en del av opprinelig lyd! ,-

Som sagt.. filosofering. Villig til å vedde treet i hagen på at noen her inne har astronomisk mer peiling enn meg ang dette..
    Logikken din er feil. Hvis du leser guiden min så vi du finne at type WinZip gir ca 50% reduksjon i filstørrelse. Gir det redusert kvalitet? Nei for WinZip endrer ikke på fila. Altså er filstørrelse en dårlig indikator på kvalitet.

Nå, mp3 og andre lossy formater endrer faktisk på fila. Gjør dette dem "rævva"? Utviklerne av lame mp3 enkoderen søker aktivt etter folk som kan høre forskjell mellom CD og mp3 ved 320kbps. Fordi det er vanskelig. Dette i seg selv indikerer at mp3 neppe alltid er dårlig.

Den nyttigste måten å tenke på mp3 på uten å komme inn på signalbehandlng er at mp3 er en mekanisme som tilfører signalt støy eller unøyaktighet på de plassene hvor det minst sannsynlig er hørbart. En mp3 enkoder har en modell av øret vårt, og bruker alskens triks for å gi oss så god oppfattet lydkvaltet som den greier med de bittene vi sier den får til rådighet.

Kan du høre at noen hvisker i den andre enden av rommet? Hvis det er helt stille så kan du sikkert det. Hvis du hører på høy musikk samtidig så kan du neppe høre det.

Når nye standarder som AAC er "bedre" enn mp3 så er det bl.a. fordi den er mer avansert og gir flere muligheter til modellere svakhetene i hørselen vår.

-k

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke forstå dette knutinh, en skjelden gang hører jeg på musikk som jeg har rippet @320, det er ett eller annet med det, spesielt i diskanten, ganske kvass lyd synes jeg. Og selv på 320 så synes jeg det låter flatt.. Men det kan være meg og mitt hode som vet at det er mp3 - derfor tror jeg at det låter dårligere.. hm.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...eller at du har konvertert til 320 med feil settings / software.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm.. det er jo sant, har jeg ikke tenkt på.. Har brukt EAC til dette, men nå har jeg gått over til flac!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker kun FLAC med mp3 i tillegg til bruk på iPod og liknende.

Dette med bitrate på mp3 er ikke alt. Det viktigste er å bruke en bra encoder med riktig settings. Her finner du noen gode og anbefalte innstillinger:

LAME - Hydrogenaudio Knowledgebase

Når man først har lært seg å høre mp3 artifacts så er det vanskelig å høre på lav-bitrate filer.

Jeg har brukt mp3'er siden '96 (hvor 486 råskinnet mitt brukte 5 timer på encoding av et album i 128kbps som var høyeste bitrate da...) og da har man fått mye høre artifacts gjennom tidene og lært disse å kjenne. Bruker man FLAC slipper man denne bekymringen.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Kan ikke forstå dette knutinh, en skjelden gang hører jeg på musikk som jeg har rippet @320, det er ett eller annet med det, spesielt i diskanten, ganske kvass lyd synes jeg. Og selv på 320 så synes jeg det låter flatt.. Men det kan være meg og mitt hode som vet at det er mp3 - derfor tror jeg at det låter dårligere.. hm.
    Det finnes mange gode ABX programmer som du kan teste deg selv med! Det er faktisk litt moro. Jeg bruker å høre på vanskelige ting som cymbaler og applaus - da bruker det å være en smal sak å skille ut mp3 fra original. Men kryper man over ~200 VBR så begynner det å bli salig vanskelig å skille original fra mp3...

Det er forresten litt frustrerende å gå inn i en butikk og høre at de spiller av noe med ekstremt mye artifacts og som bare MÅ være noe de i butikken hentet ned i Napster tiden... Dette har imidlertid ikke skjedd så mye i det siste, var mye hyppigere før...

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må også nevne at iTunes har meget god encoder til AAC/MP3!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flintstone
    Det er forresten litt frustrerende å gå inn i en butikk og høre at de spiller av noe med ekstremt mye artifacts og som bare MÅ være noe de i butikken hentet ned i Napster tiden... Dette har imidlertid ikke skjedd så mye i det siste, var mye hyppigere før...

Ikke helt med.. Napster? Hva er det?

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Ikke helt med.. Napster? Hva er det?
    Napster, alle fildelingsprogrammers mor. Forlengst saksøkt ut av drift, og har gjenoppstått med nye eiere og mer platebransje-vennlig forretningsfilosofi...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

loppemarkedpris!

alle har hvertfall erfaringer med dette kan en si..
    fikk en del bra internettsider her- fant en selv også har vel "kommet til bunns" i hvordan en mp3fil virker og hvorfor den tar mindre plass etc. virker dog som meningene om den reelle kvaliteten er litt splittet.. jeg gir meg heller ikke på at det fortsatt er ræwa lyd i forhold til fra cdspilleren!

eg hadde en tid mobilladeren i kontakt nærme anlegget, noe som laget særs mye støy når jeg spilte fra pc. som bringer meg over på kabelen:

finnes det ikke en god løsning som ikke innebærer å ta lån på huset?
    En kan vel skifte lydkort og få optisk utgang etc... men jeg vet ikke om jeg gidder kjøpe ny(må en ha stasjonær for å få slikt lydkort?) pc for å spille noen sanger..
    en bra kabel f.eks? med god sjerming samt noe kvalitet. 1k kan en vel stå i uten å miste nattesøvnen.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andeask
    En kan vel skifte lydkort og få optisk utgang etc... men jeg vet ikke om jeg gidder kjøpe ny(må en ha stasjonær for å få slikt lydkort?) pc for å spille noen sanger..
    Så du ikke linken i mitt første innlegg? USB lydkort som får mye skryt for lydkvalitet. Fins også billigere, Creative har vel noen som ikke koster all verden. Har ikke hørt disse,men skal neppe så mye til for å forbedre lyden merkbart dersom det man har er billigste sort onboard lydkort.

Et slikt , og så ville jeg forsøkt med kortere kabel.

Ellers så er det jo mange som har gode erfaringer med Squeezebox...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •