Hvordan oppnå best mulig lyd med surround receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan oppnå best mulig lyd med surround receiver

Jeg lurer på hvordan man kan få best mulig lyd på en surround receiver til musikk, har en denon 4306 og denon dcd-1500 cd spiller med ikon 8 høytalere. Om det er noe jeg kan gjøre for å få best musikk i stereo, på film er den knall god. men det er ett eller annet jeg savner i musikken....

Det følger med en mikrofon til min denon, så jeg har brukt den for å stille inn sakene automatisk der. Så om noen andre sitter med noen tips om å få det bedre er jeg åpen for forslag

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det du syns du mangler? Det er ganske gode komponenter du har der så de burde vel kunne levere et brukbart resultat. Men har du vært vant til et godt stereo oppsett før så kommer det kanskje til kort. Er jo også stor forskjell på hva man syns er god lyd.
    Plassering av høyttalerene, og demping av rommet kan gjøre svært store utslag i lydbildet. Søk litt på plassering og demping på forumet så finner du masse tips.
    Hvis noen i nærheten av deg har en målemic du kan låne, så kan du jo finne ut om det er noe helt på tok....

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vill iallefall brukt DACen i CD spilleren, og koblet inn til 4308 med et par gode (ikke nødvendigvis rådyre) signalkabler og prøvd i "direct mode" eller hva det nå heter hos Denon.

Kan ikke tro at DACen i 4308 gjør en så god jobb i stereo som den i DCD 1500.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Jeg vill iallefall brukt DACen i CD spilleren, og koblet inn til 4308 med et par gode (ikke nødvendigvis rådyre) signalkabler og prøvd i "direct mode" eller hva det nå heter hos Denon.

Kan ikke tro at DACen i 4308 gjør en så god jobb i stereo som den i DCD 1500.
    Jeg bruker direct mode, og av kabel har jeg QED silver spiral til 1200kr. Den er vel ikke av det værste slaget antar jeg?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doxa
    Hva er det du syns du mangler? Det er ganske gode komponenter du har der så de burde vel kunne levere et brukbart resultat. Men har du vært vant til et godt stereo oppsett før så kommer det kanskje til kort. Er jo også stor forskjell på hva man syns er god lyd.
    Plassering av høyttalerene, og demping av rommet kan gjøre svært store utslag i lydbildet. Søk litt på plassering og demping på forumet så finner du masse tips.
    Hvis noen i nærheten av deg har en målemic du kan låne, så kan du jo finne ut om det er noe helt på tok....
    Jeg tror det kan mangle en form for demping her i leiligheten, er så si ingen dører her inne så alt er åpent. Er bare en liten leilighet på 45m2, er kun åpninger fra kjøkken til stue, og fra stue til soverom.

Kan du gi meg en link til en slik Målermic?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Jeg bruker direct mode, og av kabel har jeg QED silver spiral til 1200kr. Den er vel ikke av det værste slaget antar jeg?
    Regner med at det skal være i orden da ja, selv om jeg ikke har kjennskap til den kabelen.

Det virker kanskje som du har problemer med utfasing/refleksjoner av noe slag da. Hva slags gulv/vegger har du, og er det tepper/veggpryd og slikt der?

Hvordan er rommet utformet og høyttalere plassert?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at det skal være i orden da ja, selv om jeg ikke har kjennskap til den kabelen.

Det virker kanskje som du har problemer med utfasing/refleksjoner av noe slag da. Hva slags gulv/vegger har du, og er det tepper/veggpryd og slikt der?

Hvordan er rommet utformet og høyttalere plassert?
    Det er tregulv her og det er 4 bilder på den veggen der anlegget står. Jeg har ett 160x230 teppe her ja, men det ligger en meter fra høytalerne. Det er ca 2 meter mellom til hver høytaler, siden jeg har stort tv bord. HT står 40cm fra veggen. Jeg har en sub stående ved veggen som det er 15cm mellom da.

Bare kom med innspill så skal jeg rette opp det som kan rettes opp for dette rare lydbildet.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det dører inn til soverom/kjøkken? Forandrer lyden seg i tilfelle når du lukker/åpner disse?

Har du gått litt rundt i leiligheten og ørt om lyden forandrer seg mye på forskjellige plasser?

Kan høres ut som litt demping langs "sideveggene kunne gjort seg, om det ikke er noe der, bilder, okhylle el.l.

Har selv et rom som er L formet og der er bassen på villspor i lyttepoisjon, mens jeg får i overkant med bass andre plasser i stua.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er ett paint illustrert bilde av stuen min, så hva synes dere om oppsettet her? Noe jeg kan forandre på ?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du sitter i den sofaen lengst vekk fra anlegget når du lytter, og proporsjonene på tegningen din er riktige, så har du altfor lite mellomrom mellom frontene i forhold til avstanden fra lytteposisjon.
    http://avforum.no/forum/artikler-aud...e-g-punkt.html

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sigvald
    hvis du sitter i den sofaen lengst vekk fra anlegget når du lytter, og proporsjonene på tegningen din er riktige, så har du altfor lite mellomrom mellom frontene i forhold til avstanden fra lytteposisjon.
    http://avforum.no/forum/artikler-aud...e-g-punkt.html

Jeg kan ikke ha større avstand mellom frontene mine, siden jeg har ett lite databord vedsiden av peisen. Det er litt dårlig plass i denne leiligheten, så jeg har plassert ting best mulig. Og AV møbelet mitt er ca 160 langt, med sub og slikt ved siden av er det ikke mye plass til resten. :/ Det hadde vært fint med mer plass, fra høytalere til den sofaen er det ca 3meter i mellom.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kun et forslag, men jeg tror kanskje at det kunne være verdt å sette anlegget i andre enden av stuen omtrent som på "forslaget under.

Enkelt å sette i gang det i andres stuer

Tror at du får noen rare refleksjoner når anlegget står "inneklemt" slik, men det kan være at demping over sofa/mellom sofa og vindu kunne gjort noe med refleksjoner fra den høyre høyttaleren.

Ville også prøvd med de to dørene åpne/lukket for å finne ut hva det gjør med bassen din.

En ting som og kan være feil om du har "rar" lyd er feilkobling, dvs at pluss og minus er byttet om på høyttalerne. (Regner med at det er i orden, men måtte nevne det)

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kun et forslag, men jeg tror kanskje at det kunne være verdt å sette anlegget i andre enden av stuen omtrent som på "forslaget under.

Enkelt å sette i gang det i andres stuer

Tror at du får noen rare refleksjoner når anlegget står "inneklemt" slik, men det kan være at demping over sofa/mellom sofa og vindu kunne gjort noe med refleksjoner fra den høyre høyttaleren.

Ville også prøvd med de to dørene åpne/lukket for å finne ut hva det gjør med bassen din.

En ting som og kan være feil om du har "rar" lyd er feilkobling, dvs at pluss og minus er byttet om på høyttalerne. (Regner med at det er i orden, men måtte nevne det)

Vel, det skulle jeg gjerne ha gjort men det er ett vindu på midten som jeg har glemt å tegne inn. Så det blir litt malplassert med tanke på det vinduet som blir i veien. Det er litt kjedlig med sånn dum romløsning, håper jeg finner noe mer praktisk i fremtiden.

Jeg har ikke dører her inne, er kun åpninger så alt blir så åpent for å si det på den måten. Det skulle ha vært dører her inne, men jeg skal flytte vekk med tiden og få noe mer "musikkvennlig". Det er godt å få disse innspillene, gir meg stadig lyst til å forandre på ting her inne, selv om det er få muligheter igjen.

Det med kabler er jeg rimelig sikker på at jeg har koblet riktig, så det skal ikke være noe problem. Kan merke at lydbildet kan være litt flatt til tider.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du brukt mye tid på å integrere suben? Tenker på fase/volum/delefrekvens...

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du brukt mye tid på å integrere suben? Tenker på fase/volum/delefrekvens...
    Jeg har bare plassert den i hjørnet og delt opp til 60hz på forsterkeren, ellers står Crossover på midten og phase på 180.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å sette crossover til maks, evt. disable denne funksjonen om det er mulig.
    Prøv å forandre fasen fra 0 til 180 i intervaller. 4-5 bør holde. For hver innstilling kan du høre etter om du synes lyden forandrer seg.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å sette crossover til maks, evt. disable denne funksjonen om det er mulig.
    Prøv å forandre fasen fra 0 til 180 i intervaller. 4-5 bør holde. For hver innstilling kan du høre etter om du synes lyden forandrer seg.
    Ok, jeg skal prøve meg frem litt i morgen, så får jeg takke så mye for hjelpen. Trenger jeg å forandre noe Hz på forsterkern evt gå lavere eller høyere enn det jeg har satt opp? Hva er det crossover greiene egentlig? Har skrudd litt frem og tilbake på den, ikke no merkbart der og da..... Men kanskje om jeg prøver litt til....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Ok, jeg skal prøve meg frem litt i morgen, så får jeg takke så mye for hjelpen. Trenger jeg å forandre noe Hz på forsterkern evt gå lavere eller høyere enn det jeg har satt opp? Hva er det crossover greiene egentlig? Har skrudd litt frem og tilbake på den, ikke no merkbart der og da..... Men kanskje om jeg prøver litt til....
    Crossover er delefrekvensen/filteret på subben som tar vekk lyd over f.eks 60hz. Men regner med at den er koblet på sub utgange på reciveren din og da trenger du ikke "crossover" i subben siden reciveren også har filter innebygget

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doxa
    Crossover er delefrekvensen/filteret på subben som tar vekk lyd over f.eks 60hz. Men regner med at den er koblet på sub utgange på reciveren din og da trenger du ikke "crossover" i subben siden reciveren også har filter innebygget
    Den er koblet på sub ingangen via sub uttaket på forsterkern, skal jeg skru crossover i bånn da eller ha den på max. Om det har seg om det kan gjøre noe forskjell mener jeg.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett crossover til max. Da er det kun delefilteret i receiveren din som har innvirkning.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •