Hvordan oppnå best mulig lyd med surround receiver - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har gjort det nå, så det er bare å vente på min effektforsterker. Den er på rep, så den er meget sterkt savnet akkurat nå.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen forskjell i lyden da?
    Har du forsøkt å forandre fase?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skulle snudd hele stua på hue så hadde det blitt forandringer, men jeg har tatt ny auto-setup i dag. Så det skal vel være optimalt her nå, selv om det skulle vært litt annerledes med plasseringer og slikt. Det får være til jeg får tilbake effekten, så skal jeg eksperimentere litt mer da. Ellers får jeg takke så mye for alle innspill du har kommet med her....

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    såg bildet og det minte meg fort på mitt eget dilemma...

som noen nevnte før må avstanden mellom høyttalere være større ..ser noen nevner at du snur om ting..synes det høres ut som en god ide...

alfa omega hos meg:

mellomrom mellom høyttalere ca like stort som fra midtpunktet mellom høyttalere og sitteposisjon..tok du ann?:razz:

vil du ha livlig lyd og ikke buldre bass? prøv å dra de fram fra bakveggen..lydbildet åpner seg ganske mye..det låter fort innestengt jo nærmere de er bakveggen..

det er mine erfaringer..plukk ut det som passer deg:-P

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høytalerne står ca 45 cm fra bakvegg, så den plasseringa er grei men det er litt for langt mellom høytalere og sweetspot. Er nemlig 3meter fra fronthøytalerme til lytteposisjonen. Og mellom høytalerne er det ca 180cm bare, er bare ikke mer plass å ta av her pga rommet er litt teit og lite anleggsvennlig. Jeg synes mye av lyden bare forsvinner, den dunker litt og blir rett og slett flat. Det er ikke den fyldigheten, er noe som mangler på det området.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal jeg sette mine ikon 8 på i receivern? Small eller Large. Hva er forskjellen lydmessig på de to?

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for de som lurer på det samme og som bor i kristiansand så har dere en gyllen sjans da HFK krsand arangerer et kurs som er gratis til onsdag, så vi kan lære hvordan vi best kan sette opp surround anlegget med best mulig resultat. men ikke mange plasser, så hvis det fortsatt er noen ledige så bør dere raska på

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk på at du har en eq som du kan stille manuelt på inne i instillingene til reciveren. Der kan du stille opp eller ned bass/mellomtone/diskant.

... Egentlig litt arti at ingen har nevnt eq`en før. Hehe... Masse svar om delefrekvens og flytting av høytalere. Men folk glemmer det mest elementære.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sjefern
    Husk på at du har en eq som du kan stille manuelt på inne i instillingene til reciveren. Der kan du stille opp eller ned bass/mellomtone/diskant.

... Egentlig litt arti at ingen har nevnt eq`en før. Hehe... Masse svar om delefrekvens og flytting av høytalere. Men folk glemmer det mest elementære.
    Jeg mener ihvertfall at plassering er det MEST elementære... EQ er et flott verktøy men riktig plassering er viktig.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doxa
    Jeg mener ihvertfall at plassering er det MEST elementære... EQ er et flott verktøy men riktig plassering er viktig.
    Er vel og enig i at man først plasserer høyttalerne optimalt, og så evt. bruker EQ etterpå.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Er vel og enig i at man først plasserer høyttalerne optimalt, og så evt. bruker EQ etterpå.
    Selvfølgelig enig med deg i rekkefølgen å gjøre det på jakv.

Men jeg er alikevel sikker på at man kan oppnå større resultater med kun justering av eq enn man kan med kun forandre plasseringen av høytalere.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at man evt. må bruke EQ er utfasinger og refleksjoner, og det skal heftig elektronikk til for å ta seg av "alle" frekvenser i et rom.

Demping er også et tema, men skal man ha det i en stue bør det jo se litt ordentlig ut og da.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig enig med deg i rekkefølgen å gjøre det på jakv.

Men jeg er alikevel sikker på at man kan oppnå større resultater med kun justering av eq enn man kan med kun forandre plasseringen av høytalere.
    Jeg må arrestere deg litt der.
    Dette er jo individuelt fra anlegg til anlegg og rom til rom, men plassering av høyttalere er kanonviktig. Det opplevde jeg i går igjen.
    Etter mye testing i helgen fant jeg ut at målingene ikke ble annerledes uansett hvor høyttalerne stod, men stereobildet ble helt på trynet likevel.
    Ved å flytte høyttalerne 4 cm frem og inn mot midten åpnet det seg opp igjen.
    EQ bør vel være siste utvei etter alle plasseringer er gjort i følge de som kan dette bedre enn meg.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Etter mye testing i helgen fant jeg ut at målingene ikke ble annerledes uansett hvor høyttalerne stod, men stereobildet ble helt på trynet likevel.
    Ved å flytte høyttalerne 4 cm frem og inn mot midten åpnet det seg opp igjen.
    Skjønte ikke helt hva du mente med denne setningen? Først ble ikke lyden anderledes uansett hvor du satte høytalerne. Så ble lyden bra når du flyttet de igjen?

Men som sagt er jeg selvfølgelig enig i at plassering er kjempeviktig. Men det er også equalizeren.

Bruker du f.eks automatisk romkorreksjon? Vet du at romkorreksjonen stiller på eq`en? Om du så forandrer den litt til, slik at den passer deg, så vil jeg jo ikke kalle det en "siste utvei". Heller en nødvendighet for at lyden skal passe din egen smak.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et poeng her er jo gså at du må kjøre ny omkorreksjon hver gang høyttalerne blir flyttet på.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig kan du det, men det er ikke dermed sagt at DU mener at romkorreksjonen er optimal for din egen smak på hvordan det bør låte

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønte ikke helt hva du mente med denne setningen? Først ble ikke lyden anderledes uansett hvor du satte høytalerne. Så ble lyden bra når du flyttet de igjen?

Men som sagt er jeg selvfølgelig enig i at plassering er kjempeviktig. Men det er også equalizeren.

Bruker du f.eks automatisk romkorreksjon? Vet du at romkorreksjonen stiller på eq`en? Om du så forandrer den litt til, slik at den passer deg, så vil jeg jo ikke kalle det en "siste utvei". Heller en nødvendighet for at lyden skal passe din egen smak.
    Skal forklare da.
    Målingene jeg gjorde var med lydtrykksmåler, og sier ikke noe om hvordan man opplever lyden. Da i mitt tilfelle viste lydmåling det samme uansett plassering, men selve oppfattelsen av lyden var totalt annerledes.
    Jeg har ikke romkorreksjon, og eq står alltid på Tone Defeat.
    Når jeg en gang har fått et bedre rom og penger til å kjøpe sånne ekstra ting vil jeg kanskje begynne å tenke på eq og andre ting som kan hjelpe.

Vi har alle forskjellige preferanser og en eq. kan sikkert være bra hvis det gjøres der det trengs og ikke andre steder

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det høres bra ut og jeg har prøvd masse her altså. Men en ting jeg lurer på er det channel greiene. jeg kan stille opp front l/r fra 0-12 til + 12, og det samme med sub. Hva skal de egentlig på ? Noen med ett lurt svar?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Ok, det høres bra ut og jeg har prøvd masse her altså. Men en ting jeg lurer på er det channel greiene. jeg kan stille opp front l/r fra 0-12 til + 12, og det samme med sub. Hva skal de egentlig på ? Noen med ett lurt svar?
    Channel er bare nivået på utgangene. Altså en slags gain som du har på subben. Man forsterker signalet med Channel nivået, men man bør ikke bruke den for mye opp på plussiden. Man bruker det mest i forbindelse med oppsett av hjemmekino da ikke alle høyttalere skal spille like høyt. Kjører man romkorreksjon eller justerer oppsettet manuelt, vil ofte frontene stå litt høyere enn surroundhøyttalerne osv. Slik bruker i allefall jeg det..

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •