Plassering av subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av subwoofer

Mulig dette er litt banalt for dere eksperter, men jeg er ganske grønn på dette området og trenger litt veiledning.

Jeg har tenkt å kjøpe et mikroanlegg til å ha i stua. Tror jeg har falt ned på dette fra Teac:

Elkjøp - Teac mikroanlegg

Noen som vet om det er tålig bra kvalitet? Vet jo at folk i dette forumet ikke kjøper anlegget sitt på Elkjøp akkurat, men er det OK for oss som ikke er helt audiofile, dvs. er det grei lyd hvis man ikke er avhengig av å spille spesielt høyt? Vil jo helst ikke kjøpe et anlegg som er helt rævva, men Teac er vel et brukbart merke, eller?

En annen ting, det følger med en såkalt subwoofer. Hvor skal man, ideelt sett, plassere denne?

Har tenkt å ha anlegget i bokhylla, så ideelt sett ville jeg plassert subwooferen på gulvet ved siden av bokhylla. Blir dette helt gærent tror dere?

Hva er den optimale plasseringa av subwoofere, høyt, lavt midt i mellom, bak sofaen?

Tips mottas med takk!

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snurre Sprett
    Hva er den optimale plasseringa av subwoofere, høyt, lavt midt i mellom, bak sofaen?
    En å grei måte å finne et ok utgangspunkt for subplassering på er å sette subwooferen i sofaen der du pleier å sitte, sette på musikk med god bass som du kjenner, og så gå rundt i stua og lytte i de posisjonene du vurderer å sette subben.

Plasser så subben der du syns det låt best.

Alternativet er PC, målemikrofon og en mer teknisk tilnærming.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    torsteinvh sitt tips er bra, men slik jeg har hørt det er at du skal krype, ikke gå for å holde deg mest mulig nær lyttesposisjon i høyden.
    Får du bra respons oppe under taket, er jo ikke det en bra plass å ha subben heller.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    torsteinvh sitt tips er bra, men slik jeg har hørt det er at du skal krype, ikke gå for å holde deg mest mulig nær lyttesposisjon i høyden.
    Får du bra respons oppe under taket, er jo ikke det en bra plass å ha subben heller.

Du har helt rett lurer, krype - for å underkaste deg bassens mirakler.. :razz:
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, får vel prøve meg fram. Kan den stå helt inntil veggen, eller er bør den stå litt ut fra vegen, ideelt sett?

Og er Teac et ålreit merke?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snurre Sprett
    OK, får vel prøve meg fram. Kan den stå helt inntil veggen, eller er bør den stå litt ut fra vegen, ideelt sett?

Og er Teac et ålreit merke?
    Står den helt inntil veggen vil du mest sannsynlig får litt mer bass pga romforsterkning. Et hjørne gir mest bass.
    Teac vet jeg ikke noe om, men koster det 3000,- på Elkjøp så er det nok ikke all verdens, men hvordan det er i forhold til annet til 3000,- vet jeg ikke.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge ganger jeg har prøvd så har det fungert best i hjørnet, det beste er hvis hjørnet består av to yttervegger, da dem er tjukke! Ett tips jeg fikk av bass-guru, Flagborg er å sette suben i hjørnet med elementet spillende mot høyttalerne (ikke mot sweetspot) da kan en ikke så lett høre at bassen kommer fra en side.. Dette fungerer helt utrolig bra hos meg.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate FireLordMathias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da eg har gjort er å plassere elementet mot veggen, og bassrefleks rør mot sweespot, eller noke den veien då. EG har sikkert fått 5db økning bere med å gjera da

ps: lite tips. PLasser subben din inntil sofaen,, om du skal bruke den til film. Da har du romperister+lyd

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipset om å sette sub i sweetspot og sjekke hvor du har mest bass anbefales for å grovt lokalisere god plassering. Utover det tror jeg du må teste med anlegget i hus. Har en liten mistanke om at denne sub'en spiller i et høyere frekvensområde enn vanlig siden de to høyttalerne neppe går særlig dypt. Dermed kan den bli retningsbestemt i langt større grad enn sub'er til dypbass.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •