kan tv'en videresende 5.1 lyd fra hdmi inngang til digital utgang

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question kan tv'en videresende 5.1 lyd fra hdmi inngang til digital utgang

Jeg har planer om å kjøpe en toshiba regza 47z3030d, og etterhvert også et surround-anlegg. Denne tv'en har digital optisk lydutgang, og 3 hdmi innganger.

I utgangspunktet hadde jeg tenkt meg en surroundforsterker med flere hdmi innganger slik at den kunne brukes som en svitsj for hd-kilder, men er det egentlig nødvendig når tv'en har optisk utgang? Vil tv'en kunne formidle 5.1 signalet fra hdmi inngangene til receiveren via optisk kabel? For meg virker dette gangske naturlig men er ganske grønn på området. Jeg forventer "generelle" svar her, men super om noen har erfaringer med denne tv'en.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy

Svarer delvis på mitt eget spørsmål her.. Snakket med en ansatt på elkjøp, og han fortalte meg vanligvis er optisk digital ut fra en tv koblet til mpeg2 dekoderen i tv'en. Det høres i og for seg fornuftig ut, og det er altså kun lyden derfra som kan sendes til receiver.

Min konklusjon er dermed at hvis man vil ha kildesvitsjing (surround-lyd og bilde) med ett trykk på fjernkontrollen må man ha en receiver med flere video (hdmi) innganger og en videoutgang. Tv'er kan altså ikke gjøre dette.

Hvis noen mener noe annet er det bare å si fra

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du formidle de nye HD lydformatene, må dette uansett gjøres med en HDMI kabel.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •