Hva prioriterer DU i ditt anlegg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hei.

I mange diskusjoner disktuteres det heftig om noe er bra eller dårlig. Derfor lurer jeg på hva folket her inne egentlig prioriterer fra lydopplevelsen (på musikk i hovedsak)

Min prioriteringsliste, som igjen er styrende for mine innkjøp ser slik ut:
    1. Ingen "grove" feil som f.eks skikkelig rølpebass eller skjærende diskant (lyttetretthet)
    2. Krystallklar og realistisk gjengivning samt fravær av tilgrøtning i lydbildet, spesielt gjelder dette stemmer
    3. Holografi, dvs plassering av instrumenter/artister i dybde og bredde
    4. Basstrykk, både dypbass og mellombass

Med andre ord er f.eks ikke basstrykk så viktig dersom holografien ikke er bra. Da må det jobbes mer med holografien.

Kom igjen, kjør på. Forventer mange ulike svar her!

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enig

med din prioriterings rekkefølge.

Jeg forventer at man kan lukke øynene og høre musikken ikke anlegget. Iriterer meg skikkelig hvis man hører lyden fra høytaleren istedet for et sted bak, til siden eller midt i mellom. Tight bass syntest jeg og ha oppnådd når jeg kan høre skinnet på stortromma vibrere og ikke bare et stort "thump".

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min liste er fryktelig enkel, men kan være vanskelig å gjennomføre.

1. Det skal være morro å spille på.

Enkelt og greit.
    Har hatt flere anlegg som har vært supre rent teknisk. Bra ditt, perfekt datt. Jeg har nå et anlegg der jeg flere ganger har oppdaget at klokka har blitt tre på natta, bunken med spilte CD'er er himmelhøy, det er jobb dagen etter, og allikevel tenker jeg: 'bare EN cd til, så skal jeg legge meg, jeg lover'.
    DET er et bra anlegg for meg.
    Hvordan morro-faktoren oppnås er egentlig helt likegyldig for meg. Har hørt rimelige anlegg som har gitt samme effekt, men da er man ofte begrenset til at en type musikk, eller et 'humør' gir denne effekten. Et godt anlegg for meg gir denne effekten uansett humør og musikksmak.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikken!

Hvis man er mer opptatt av at holografien "sitter" enn at artisten faktisk har levert et godt album, har man dessverre mistet mye av gleden ved å høre på musikk.

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

musikk

Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Musikken!

Hvis man er mer opptatt av at holografien "sitter" enn at artisten faktisk har levert et godt album, har man dessverre mistet mye av gleden ved å høre på musikk.
    burde jo være hva man skal lytte på. Hvis mesteparten av samlingen er "test" CD'r så blir det jo omtrent som og se på to - tre action klipp i en topp film og skippe hoved filmen. Gjenngivelse av kvalitets musikk som er godt mixet er jo det man investerer kronene i. Jeg tror at hovepoenget her var at musikk er objective #1. Hva så? Hvis du setter på din favoritt CD. Hva er det neste ny vektlegger? Er et combi anlegg till 1200 OK?

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MOOOOOOOOOOOOOOJJO!!

Det dreier seg om engasjement og sjel. Setter jeg på rocka skal det være såpass at jeg er på vei opp på bordet og speller luft gitar mens tvangstrøya er bare noen få strakser unna. Setter jeg på ei salme skal det være såpass at jeg får løst tel å dra i kjerka førstkommende søndag og bekjenne mine synder selv om det tar ei stund, og setter jeg på techno skal det være såpass at jeg, vel, det skal trøkke

Det handler om musikk, det handler om sette på plata og bli dratt med inn i selve musikken. Anlegget er bare verktøyet, musikken er målet. Det å dissekere musikken ligger ikke for meg!
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Min liste er fryktelig enkel, men kan være vanskelig å gjennomføre.

1. Det skal være morro å spille på.
    Veldig enig med deg. Enkle greie anlegg kan være fantastisk engasjerende, humør, setting og musikk er vel så viktig. Bare for kort tiden slo dette meg, etter at jeg tidligere på dagen hadde hørt et anlegg til 60-70k, satt jeg og hørte på en JBL / Harman Kardon kombo til ca 15-16k på kveldstid. Og det var faktisk ekstremt engasjerende, i den settingen og med den riktige CDen var det for min del ingen mangler i lydbildet. Det er musikken som skal gjøre noe for deg, ikke anlegget.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal være morro! Driv, engasjement, sjel.
    Anlegget skal forsvinne, mens musikken driver rockefoten over deg!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Musikken!

Jeg er nok litt enig med alle her. For meg er musikken viktigst, men herre gud så kjedelig den ville vært uten et fint lydbilde. Man må jo gå ut fra at musikken tas for gitt, da musikken er konstant, men anlegget er relativt.
    I savn av kreativitet, og siden marsboer har dradd opp en god liste vil jeg bare stokke om på den.

1. Krystallklar og realistisk gjengivning samt fravær av tilgrøtning i lydbildet, spesielt gjelder dette stemmer
    2. Ingen "grove" feil som f.eks skikkelig rølpebass eller skjærende diskant (lyttetretthet)

Jeg vil si at hører man på mye musikk med mye kvinnestemmer eller stemmer generelt og mye akustiske (ekte) instrumenter, så bør nesten de tre øverste punktene komme øverst i alle tilfeller, men kanskje i forskjellig rekkefølge.
    For totalbildet er jo alt viktig, men man kan nå bare ha et punkt først

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok det nesten som en selvfølge at musikken er målet. Men dessverre er det vanskelig å si noe om hva man mener spiller musikk uten å gå litt mer detaljert til verks mtp enkeltparametre. Jeg tør påstå at sannsynligheten for en stor musikkopplevelse er liten dersom ingen av mine 4 vektlagte parametre er tilstede, uavhengig av hvor bra musikken er.

Intermediate FireLordMathias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min første prioteritet er at annleget skal låte distinktivt! Skal låte skikkelig tøft, med bra bass.
    Bassen kommer med sterkandreplass. Bass er det som gjer musikken takt, og den som får magen til å snurre, og får moro nivå opp
    Bass er kjempe, men ikke når det buldrer

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Min prioriteringsliste, som igjen er styrende for mine innkjøp ser slik ut:
    1. Ingen "grove" feil som f.eks skikkelig rølpebass eller skjærende diskant (lyttetretthet)
    2. Krystallklar og realistisk gjengivning samt fravær av tilgrøtning i lydbildet, spesielt gjelder dette stemmer
    Prioritet innen disse rammene finner jeg ganske vanskelig. Jeg blir ikke fornøyd med mangler innen noen av de fire punktene du nevner, og har prøvd å sette en foran den andre her nå uten å lykkes helt.

Hensikten slik jeg ser det er å oppnå "high fidelity" til musikken. Tror min liste må bli noe som dette:
    1 - Ufiltrert/klar og jevn gjengivelse av bredest mulig frekvensområde (0Hz til ∞kHz) uten forvregning på noe område
    (favner her om både frekvensrespons og fraværet av såvel farget som forvrengt lyd da jeg ikke kan velge én av de)

2 - Holografi og perspektiv i lydbildet (egentlig pkt 1.1 da klar lyd uten holografi bare er marginalt bedre enn stillhet)

3 - Kraft til å levere stadig høyere lydtrykk uten harmonisk forvrengning
    (Trøkk er viktig, men heller lavt og klart enn høyt og forvrengt)

Når det gjelder morro-faktoren anser jeg det som en selvfølge, men kanskje litt på siden av spørsmålet i første post..? Morro, nytelse, akustisk estetikk eller hva man nå vil kalle det er vel det overordnede målet som man håper å nå med ovennevnte. Men jeg har liten tro på å tune systemet til å gi enhver innspilling en falsk morro-faktor. Et virkelig hifi anlegg avslører også feil og svakheter med innspillinger, men jeg synes ikke det blir mindre "morro" av den grunn. Jeg synes at noe som låter bra på min crap bilstereo låter bedre i stua, selv om også feilene blir tydligere da. Men for å snu på det finnes helt klart låter som kun er morro i stua fordi detaljene jeg liker ved de ikke fremkommer i bilen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prioriterer helheten

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKviking
    Tight bass syntest jeg og ha oppnådd når jeg kan høre skinnet på stortromma vibrere og ikke bare et stort "thump".
    Akkurat der fikk jeg en aha-opplevelse ved mitt høyttalerbytte. Fra et slikt thump til fantastisk detaljert lydbilde der man hører hvert eneste lille luftdrag av vokalistene og der stortrommene i en symfoni bare høres ut som om noen sitter rett foran deg med en tromme på 120 cm i diameter og hamrer løs.

Mangler nok effekt (og bedre rom) til å få det 100% selv her hjemme, men detaljene er noe jeg aldri kommer til å bytte ut. Sammen med holografien/perspektivet. Å høre lydene bevege seg langt langt utenfor og nesten rett bak lytteposisjon til tider ved ren stereo er noe som jeg bare har opplevd de siste 2 ukene.

Lurer på hva jeg må betale for å bytte ut høyttalerne og faktisk få bedre lyd hvis jeg skulle bytte dem :-P

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt over 5000 kroner Lurer, og du ville fått ett par fantastiske høytalere som ligger (i alle fall lå) ute for salg akkurat for øyeblikket.

Tør spå at dem er bedre enn dine selv uten å ha hørt dine, ikke vondt om Raunaene dine da jeg har forventninger til dem, men et par av en av de beste høytalerene jeg har hørt uansett prisklasse ville du fått for en så "billig" penge.

Klarer ikke å se for meg at Raunaene spiller bedre enn dem, i så fall vil Raunaene dine gi meg hakeslepp og jeg kommer til å bli leitende etter ett par jeg også... Men ikke Njord, da dem på langt nær kunne erstattet RSPM'ene.

Men tror dama di hadde stailet og du hadde blitt singel umiddelbart, om du skulle dratt høytalere som er dobbelt så svære som mine inn i stuen...

Når det er sakt, du fikk dine billig og har nok gjort ett kupp utenom det vanlige og er såpass heldig at du har ett av parene jeg er mest nysgjerrig på å høre av høytalerene jeg har sett folk her på forumet har. Ei heller vondt om andres høytalere, men ikke fult like spennende å høre høytalere jeg kan gå på hvilken som helst HiFi-butikk å høre, tar jo tidvis runden innom forskjellige steder og snuser på det dem selger... Kommer derimot ikke borti dine slik, dessverre!!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

God lyd, god underholdning

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av made4u
    Litt over 5000 kroner Lurer, og du ville fått ett par fantastiske høytalere som ligger (i alle fall lå) ute for salg akkurat for øyeblikket.
    Jaja, nå tenkte jeg på noe av nyere dato
    Få høyttalere av gammel dato er pene og se på, og hvis jeg skulle byttet så måtte det vært til noe som ser bedre ut og spiller bedre enn dem jeg har nå.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optimal lydopplevelseskurve - fullfrekvent :-D

ex. kurve

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som mange her påpeker så er det jo musikken som er målet, men hva middelet angår har jeg følgende prioriteringer:

1 - Ingen irriterende (store) feil i frekvensgangen
    2 - Dynamikk!!!
    3 - Holografi, lydbildets størrelse og tilstedeværelse
    4 - Lineær og stram bass med svakt økende nivå fra 40 hz og nedover
    5 - Detaljering/Oppløsning

Kapasitet/maxSPL er totalt uviktig for meg, så lenge det klarer 80 - 90 dB uanstrengt i sweetspot...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Optimal lydopplevelseskurve - fullfrekvent :-D

ex. kurve

En slik kurve som "Bass-borg" kunne jeg oxo tenke meg :-)

Må vel føres opp Headroom :-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •