Optisk lyd fra pc til reciever.. trenger hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Optisk lyd fra pc til reciever.. trenger hjelp!

Jeg ser mange nedlastede filmer fra pcen og kjører lyden gjennom recieveren (Marantz sr-7200). Men får ikke lyd i det hele tatt via optisk.

Så mener jeg å ha forstått at for å få digitallyd fra filmene som står at de har DTS spor og for å slippe å bruke analog oppmiks i forsterkeren så må jeg bruke digital overføring. Lydkortet har digital out 3,5 mm jack som jeg har koblet til en toslink -> 3,5 mm optisk kabel. Jeg har koblet den rett på både lydkortet i pcen og optiske digital input 1. på forsterkeren. Deretter har jeg brukt OSD på recieveren og aktivert digital input 1. på en kanal som heter TV på forsterkeren min. (har også prøvd både DVD, DSS/VCR2) bare for å sjekke! Så måtte jeg også merke av et kryss i instillingene for lydkortet. Her er det en software på mitt lydkort (creative soundblaster audigy 2 ZS) som heter speaker settings. så krysser jeg av for digital output only. Nå var jeg sikker på alt skulle fungere som bare det.. Men det var visst ikke så enkelt!?

Jeg skjønner ikke hva som er galt?

Har prøvd å spille av sanger i winamp, filmer i media player classic og DVD film i VLC. NADA!!

Kan nevne at jeg synes den optiske kontakten (toslink) på forsterkeren sitter vanvittig løst..

håper på nyttige svar:!

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm...det høres jo ut til at du har gjort dette riktig. Den eneste opplysningen jeg stusset litt over her var softwareinnstillingen på PC. Digital Only under speakersettings er vel ikke ndøvendig det samme som om du aktiverer digitalutgangen på kortet. Du har ikke en innstilling til da, under cardproperties, I/O-Tools, eller liknende? Jeg har også noen innstillinger som kan gjøres under spekaersettings, men aktiverer utgang under andre innstillinger. Jeg har ikke det samme kortet som du har, så det trenger ikke være sånn hos deg, men jeg tror jeg ville lett litt til på kortinnstillinger.

Så lenge du har aktivert OPT1 på Receiver til rett inngang, og har kabelen stående i OPT1 ;-) , så skulle jo ihvertfall Receiveren være "bankers" :-)

Lykke til videre ;-)

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det lys i utgangen på lydkortet då?

Creative korta har vel ikkje optisk utgang forresten?
    Bruker mono mini jack > RCA > Reciver hjå meg på eit litt eldre creative kort.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Globe
    Hmmm...det høres jo ut til at du har gjort dette riktig. Den eneste opplysningen jeg stusset litt over her var softwareinnstillingen på PC. Digital Only under speakersettings er vel ikke ndøvendig det samme som om du aktiverer digitalutgangen på kortet. Du har ikke en innstilling til da, under cardproperties, I/O-Tools, eller liknende? Jeg har også noen innstillinger som kan gjøres under spekaersettings, men aktiverer utgang under andre innstillinger. Jeg har ikke det samme kortet som du har, så det trenger ikke være sånn hos deg, men jeg tror jeg ville lett litt til på kortinnstillinger.

Så lenge du har aktivert OPT1 på Receiver til rett inngang, og har kabelen stående i OPT1 ;-) , så skulle jo ihvertfall Receiveren være "bankers" :-)

Lykke til videre ;-)
    Jah! Jeg mener alt skulle være riktig. Derfor er det hardt frustrerende.. Jeg har lett litt rundt i softwaren. finner ikke så mye annet. Men fant Device Control. Der aktiverte jeg Passtrough via SPDIF sånn at jeg lar forsterkeren "encode" det. endrer ingenting. Finner ingen annen kontroll hvor jeg markant kan bestemme at lyden skal sendes ut via digital out. Ikke andre enn den lille ruta i speaker settings.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KviteKrist
    Er det lys i utgangen på lydkortet då?

Creative korta har vel ikkje optisk utgang forresten?
    Bruker mono mini jack > RCA > Reciver hjå meg på eit litt eldre creative kort.
    Nei kan ikke se noe lys i utgangen. Det er en 3,5 mm digital out.
    Jeg har en stereo minjack til rca som funker fett den. utenom at jeg får støy og forstyrrelser på denne. Men poenget var å få digital lyd

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, då er eg rimelig sikker på at du må hente ut digital-lyden via coaxial. Problemet er at du må ha ein jack > RCA overgang til forsterkaren.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes jo optisk 3,5mm "minijack" også. Men prøv å se om det er lys i andre enden av den optiske kabelen når du har plugget i kabelen i lydkortet.

Tipper du har en kabel der du kan vri den ene pluggen fra TOSLink til Optisk 3,5mm jack og fast TOSLink i den andre enden? (har en slik kabel selv, kjøpt på SIBA)

Hva slags lydkort var det spesifikt du hadde?

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KviteKrist
    Vel, då er eg rimelig sikker på at du må hente ut digital-lyden via coaxial. Problemet er at du må ha ein jack > RCA overgang til forsterkaren.
    Men vil dette da bli digitalt? og hvor får en i såfall fatt i en slik overgang. Har masse overganger liggende, men jack til RCA har jeg ikke sett..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Det finnes jo optisk 3,5mm "minijack" også. Men prøv å se om det er lys i andre enden av den optiske kabelen når du har plugget i kabelen i lydkortet.

Tipper du har en kabel der du kan vri den ene pluggen fra TOSLink til Optisk 3,5mm jack og fast TOSLink i den andre enden? (har en slik kabel selv, kjøpt på SIBA)

Hva slags lydkort var det spesifikt du hadde?

DrE
    Kan ikke si at jeg ser noe lys. Det skal vel være rødt? Det står NO DATA på forsterkeren. så tror problemet er at outputen på lydkortet er død eller ikke aktivert. eller en software instilling eller noe.. Men er godt kjent i softwaren til lydkortet nå og finner ikke noe enn den boksen med "digital output only" som tidligere nevnt. Kabelen jeg bruker har ikke noen vrifunksjon men er fast toslink i ene enden og 3,5 mm optisk jack i andre enden. (jeg ser at jacken er optisk) Kjøpte kabelen på kvadrat på clas ohlson. 1,5 meter

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Høken, sliter med det samme problemet som du, har du funnet en løsning på lydproblemet ditt? Jeg sjekket at det ikke var noe feil med kabelen ved å teste den fra PS3 til min Harman Kardon AVR-255 og det funket helt fint, fikk lyd med en gang jeg hadde gjort om lydinnstillinger i menyen på PS3.
    Imidlertid sliter jeg med å få lyd fra optisk SPDIF ut fra PC til HK AVR-255. Der står det også NO DATA i lydmenyen til HK. Noen løsning?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal definitivt se lys, så noe er galt med din pc eller lydkort.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •