Mest skuffende / værste lytteopplevelse...?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mest skuffende / værste lytteopplevelse...?

Er sikker på at det er mange her som har vært utsatt for relativt begredelige demoer i hi-fi sjapper , eller kamerater som har kjøpt dyrt anlegg - eller man har kjøpt noe selv som viste seg å være et gedigent feilkjøp.
    Fortell, fortell :-D

Kan begynne jeg da:
    En "hi-fi sjappe" i Bodø,
    Eieren fikk det for seg å demonstrere et anlegg bestående av bl.a Rotel 990 og Mirage M990. Vel og bra , bortsett fra at høyttalerne var stuet inn i et hjørne - og i tillegg skråtak over. Hørtes jo ut deretter, helt ræva. Skulle likt å fått prøvd de under skikkelige forhold...

En annen sjappe i Bodø importerte høyttalere fra tyskland, et merke som het QLE tror jeg det var. Flotte av utseende og nydelig finish. Lydmessig var det man la merke til der en diskant som skar gjennom marg og bein. Skikkelig ubehagelig. Jeg påpekte det for selgeren , hans svar var "det skal være slikt, det er det tyske lydidealet"

Har jo også hatt noen skuffende opplevelser med eget utstyr, men da har det gjerne vært pga at jeg har vært så utålmodig under oppkobling at jeg f.eks har koblet høyttalerne i motfase. ops:

ellers har jeg kamerater som er totalt immune mot forvrengning, de kan spille til forsterkeren vrenger som f.. og høyttalerelementene bunner (og jeg vrir meg i smerte) - men skru ned? nei, så langt ifra!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var å hørte på JBL Everest høyttaler i Oslo. Den koster ca 500 000kr.

Det må sies at høytaleren utseendemessig er imponerende og Mcintosh anlegget som var koblet til likeså. Vi kom inn i rommet da en selger satt på en demolåt. Selgeren gliste fra øre til øre, og det gjorde kunden også. Kunden gav tummelen opp tegn til selgeren. Da han skrudde litt ned, gav de begge uttrykk for at dette låt fantastisk. Jeg og Bigtor, klarte etterhvert ikke å holde oss lenger, og måtte flirende forlate rommet. Vi holdt rett å slett på å le oss skakke. Lyden var helt forferdelig, spesielt diskanten.

Årsaken til dette kan være flere. Det er trolig at forsterkeren ikke var varmet opp, og det er mulig at høytaleren ikke var spilt inn. Det kan også være mange andre grunner til at det var dårlig lyd. Uansett var det grusomt å høre på, og det var utrolig morsomt at både kunde og selger synes at det låt så bra. Det er ikke uvanlig at en kunde synes at alt som kan spille høyt låter bra. Men at selgeren også mente det samme, det reagerte vi på.

Jeg kan på ingen måte tro at JBL lager en høyttaler som koster 500 000kr som låter dårlig. Jeg tror ikke noen produserer høyttalere i denne prisklassen som er dårlig. Men den kan ikke spille bra alene, det er flere elementer som må klaffe.

Jeg var nylig på demo av JBL Array 1400 og det var utrolig skuffende, har ikke orket å skrive om det enda.....

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om JBL Everest 1400 med McIntosk som kraftverk er det værste, men i forhold til pris og forventet ytelse så kommer den langt opp på lista (ref: JBL Array, bra høytaler? (post 29) ) Vertigo: Told U zo

Den aller værste var nok når gamlingen dro hjem noen Elkjøp komponenter inkl 8 bands equalizer, satte på en Elvis-CD kjøpt på en tysk benzinstasjon og syntes lyden var topp, bedre skulle det vanskelig gjøres og mente vi sønner hadde noe å lære. Vi lærte og kjøpte aldri noe mer på Elkjøp. Tror faktisk det også var JVC...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når man spiller på en diskant med potensielt dynamikk i verdensklasse kan man ikke forvente at det låter blødt og behagelig alltid

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/6...tml#post749806

Sitat Opprinnelig postet av vertigo
    En av tingene som overrasket mest, var at sweetspot var kun et sted i rommet, og 40 cm bort fra dette var det markant forskjell på lyden.

Den fungerte ikke optimalt på musikk, men på kino var den bedre. Høy og kraftig lyd, men jeg måtte ta meg til øret ganske ofte, for å kjenne etter om det blødde ut av ørene, og det er ingen spøk. Diskanten var meeget påtrengende.

Det var heller dårlig matching av forsterker og lytterommet var laaaangt fra optimalt. En ganske skuffende opplevelse.

Det paradoksale er at jeg har hørt lillebroren, 800 låte utrolig bra tidligere.

Men på denne høytaleren er det tydelig at mye skal stemme. Forsterkere sweetspot, materiale osv. Vet ikke om jeg orker å prøve å få til noe med denne høytaleren. Ser for meg mye arbeid bare med å sette sammen komponenter. Jeg hører uansett mest på kino(95%).

Noen som har forslag?

Newcomer HotSpur sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper ikke det var meg du tenkte på mtp. kamerater som spiller høyt. Det var lørdag, det var alkohol... og det var to låter. Minner egentlig litt om sommerlåta til Postgirobygget.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil jeg tro er de som hører en nyutpakket Klipsh-høyttaler er utsatt for!!
    Disse vil aldri høres gode ut i butikken,og heller ikke i din egen stue-før det har gått noen uker.-Men DA derimot,kommer hakasleppet!!
    Dette er høyttalere for de som vet hva de er ute etter!!
    Mvh Rune

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forhold til pris topper Everest/Array 1400Mcintoch hos HiFicenter kjeden. At et så dyrt anlegg ikke presterer bedre i demo... :|

MBL høyttalerne på messa i Horten. Det var flatt og livløst. Og såå dyrt :-D.

En demo av Linn høyttalere i Riga. Murvegger og bue i taket. Hørte mest lyden av rommet. Det værste var at selgeren ikke så ut til å regarere noe på det..

ML Vantage i "kjøkkenakustikk". ush....

Og Monitor Audio GS20 som får så mye skryt... Hørt dem tre ganger men lite imponerende, imo.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HotSpur
    Håper ikke det var meg du tenkte på mtp. kamerater som spiller høyt. Det var lørdag, det var alkohol... og det var to låter. Minner egentlig litt om sommerlåta til Postgirobygget.
    ikke deg nei, syntes det trøkka ganske bra når dro på som værst :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •