høyfrekvent støy i høyttalerne PC til Reciever!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

høyfrekvent støy i høyttalerne PC til Reciever!!

Tittelen røper problemet mitt! Jeg har pcen tilkoblet anlegget ved hjelp av en argon 3,5mm jack til phono kabel, fra hifiklubben. Lydkortet er av typen Creative Audio 2 ZS. er ikke av typen integrert på hovedkortet. pcen er tilkoblet CDR inngangen på min marantz sr-7200 reciever. lyden er varierende men alltid tilstede. Høres ut som noe alla pipelyd fra en slags reim eller noe. rett å slett en mekanisk lyd. høres ikke spesielt godt men er sjenerende ved film og musikk ved pauser og litt høyere volumer.. Noen som har peiling hva det er eller hva som kan gjøres??

håper på svar!

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde noen tilsvarende problemer for en tid tilbake og da var det jordingsfeil. Skjøteledningen til PC'n var ikke jorda.
    Andre problemområder er lydkortet og skjerming der. Lydkortet du har er i alle fall ikke noe ubrukelig trust-opplegg til 49,- så jeg ville tro det burde gå greit.

Sjekk at alle enheter med jordingskontakt faktisk er jordet. Deretter vill jeg testa med annen signalkabel for å utelukke den. Funker ikke noe av det, så aner jeg ikke
    Lykke til.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksternt lydkort er kanskje tingen? , strålingen inni en pc er temmelig intens...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jording ja!

Jording er absolutt fraværende!! men dette har ikke vært noe problem før. Jeg ville selvfølgelig ha sørget for jording hvis det var det her nede i kjelleren. 20 år gammelt hus. Kun jording på vaskerommet og kjøkkenet i følge far.

stråling fra pcen. hmm. Har vurdert eksternt lydkort og tror evt det blir en senere oppgradering da jeg bruker pcen så mye gjennom anlegget. Tror dere det kan være at signalkabelen er dårlig skjermet eller ligger for nær strømkabler? Vet ikke hva som vil være den beste løsningen! Går det an å fikse jording på rommet?

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo teste å dra en jordet skjøteledning fra en jorda kontakt bare for å utelukke/bekrefte mistanken. Hvis signalkabel og strømkabel ligger sammen kan det forårsake støy, men neppe så mye som du beskriver. Det er begrenset hvor stort felt du klarer å induserer rundt en tilførselskabel på en 10amp kurs..
    Interne lydkort kan være meget godt skjermet og fungerre utmerket. Kjenner ikke det du har, men problemet kan jo faktisk ligge der. Jeg holder imidlertid en knapp på jordingen, særlig hvis PC'n står ujordet som det gjorde i mitt tilfelle.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke mulighet for optisk ut fra lydkort? det vil være en mye bedre løsning...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter du på et galvanisk skille mellom PC og forsterker vil du eliminere bort jordingsstøyen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Du kan jo teste å dra en jordet skjøteledning fra en jorda kontakt bare for å utelukke/bekrefte mistanken. Hvis signalkabel og strømkabel ligger sammen kan det forårsake støy, men neppe så mye som du beskriver. Det er begrenset hvor stort felt du klarer å induserer rundt en tilførselskabel på en 10amp kurs..
    Interne lydkort kan være meget godt skjermet og fungerre utmerket. Kjenner ikke det du har, men problemet kan jo faktisk ligge der. Jeg holder imidlertid en knapp på jordingen, særlig hvis PC'n står ujordet som det gjorde i mitt tilfelle.
    Dette skal jeg prøve snart! har en jordet kontakt under terrassen!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Wibla]Har du ikke mulighet for optisk ut fra lydkort? det vil være en mye bedre løsning...[/QUOTE

Dette har jeg tenkt på! I dag brukte jeg litt tid på og få pcen i posisjon til at en optisk kabel var lang nok til å nå forsterkeren. Men får ikke lyd i det hele tatt! Har opprettet en ny tråd om dette. ligger i samme kategori.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Setter du på et galvanisk skille mellom PC og forsterker vil du eliminere bort jordingsstøyen.

Hmm.. mulig jeg ikke har fulgt med godt nok i naturfag.. Men hva er da et galvanisk skille og hvordan setter man på det?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Høken
    Hmm.. mulig jeg ikke har fulgt med godt nok i naturfag.. Men hva er da et galvanisk skille og hvordan setter man på det?
    Galvanisk skille - Wikipedia
    Man kan få galvaniske skiller for forskjellige typer signaler/kabler.
    Her ser du et eksempel for antenneledning: http://www.deal.no/bilder/produkt%5C...undBreaker.jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme problemet. Forskjellen er at jeg får SINNSYK støy i høyttalerene. Dette skjedde etter at jeg kjøpte aktiv sub. Det er bare fra pc'en jeg får støy.
    Kobler jeg fra enten sub'en eller pc'en, så forsvinner støyen.
    Det merklige er at støyen også forsvinner når jeg kobler fra laderen til laptopen, og den går på batteri..?
    Det høres ut som harddisk-støy. Men da må dette gå gjennom jordingssystemet i huset. Syns det virker snodig ut... Har hatt en annen sub på samme anlegget, men det var også i ett annet hus.

Noen som vet hvor jeg får tak i støyfilter?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •