Bruke fronter som senter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruke fronter som senter?

Er det mulig å bruke frontene mine som senter i tilegg til fronthøytalere i surround? Tenkte da på å bare koble senterkanalen sammen med frontkanalene eller er dette lite lurt?

Grunnen er at jeg har ikke mulighet for en god senterhøytaler-plassering ennå da jeg har subben i midten framme blant frontene.

Noen erfaringer?

Newcomer bakk1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å koble senterkanalen sammen med frontene tror jeg ikke er så lurt... Er vel mulig å deaktivere senterhøytaleren i innstillingene på forsterkeren? Så signalene går til frontene i steden.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bare flytte sub'n? den er jo ikke retningsbestemt, så ingen vits at den tar plassen til senteren ihvertfall. Senteren er kanskje den viktigste kanalen i surround oppsettet.
    Ikke koble senterkanalen inn på frontene ihvertfall, det kan fort bli dyrt.

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bakk1
    Å koble senterkanalen sammen med frontene tror jeg ikke er så lurt... Er vel mulig å deaktivere senterhøytaleren i innstillingene på forsterkeren? Så signalene går til frontene i steden.
    Takk for svar. Det er ikke mulig for meg å deaktivere senterhøytaleren i innstillingene på forsterkeren min. Noe av grunnen er nok at den er ganske gammel (Cambridge Audio 540R). Men du har nok rett i at det ikke er en så god ide. Hva kan skje egentlig?

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Hvorfor ikke bare flytte sub'n? den er jo ikke retningsbestemt, så ingen vits at den tar plassen til senteren ihvertfall. Senteren er kanskje den viktigste kanalen i surround oppsettet.
    Ikke koble senterkanalen inn på frontene ihvertfall, det kan fort bli dyrt.
    Det er det som er problemet her, nettopp at jeg hører plasseringen til subben når den står i hjørnet og bassen virker ikke centrert blant frontene. Hehe, jeg får nok droppe ideen med å koble senterkanalen til frontene virker det som ja

Newcomer bakk1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Om du kobler senterutgangen inn på frontene kan det gå ille med forsterkeren din Har du mulighet til å deaktivere senteren på dvd spilleren da? Vet ikke om dette vil fungere men. Uansett så burde du absolutt ha senter høyttler. Det er jo der mesteparten av lyden skal komme fra.

Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig. Faktisk hele 70% av lyden. FLYTT SUBEN!!

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av defo
    Takk for svar. Det er ikke mulig for meg å deaktivere senterhøytaleren i innstillingene på forsterkeren min. Noe av grunnen er nok at den er ganske gammel (Cambridge Audio 540R).
    Hvis man sitter midt mellom fronthøyttalerene, så kan det faktisk fungere helt fint uten senterhøyttaler. Signalet som skulle gått til senter blir da sendt til frontene i stedet.

Virker litt rart at man ikke kan angi hvilke høyttalere man har og ikke har... Er det ikke noe oppsett der du velger large/small, om du har surround back høyttalere o.l.? Trodde 'Phantom Center' mulighet var obligatorisk på Dolby-recievere...

Uansett så kan du jo prøve å koble fra senteren, kanskje receiveren automatisk detekterer at den er borte og sender sentersignalene til frontene.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken forsterker/receiver har du? De fleste har da en eller annen mulighet for å kjøre 4.1, med senter som "phantom". Kan være noen vet om en innstilling du ikke vet av.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Hvilken forsterker/receiver har du? De fleste har da en eller annen mulighet for å kjøre 4.1, med senter som "phantom". Kan være noen vet om en innstilling du ikke vet av.
    Lenger oppe i tråden står det at det er en Cambridge Audio 540R.
    Jeg googlet litt, og fant en manual til 'Cambridge Audio 540R v3' her:
    Azur 340R 5.1 HDMI AV Receiver / Support / Cambridge Audio

Sakset fra manualen, side 12:
    To setup your speaker configuration, press the OSD button on the
    remote to activate the On-Screen Display (OSD).
    ...
    Now move down and by highlighting each speaker in turn and using the
    Left and Right arrows select from ‘Large’, ‘Small’ or ‘None’ for each
    speaker:
    Så det skulle mao være fullt mulig å slå av center.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av defo
    Det er det som er problemet her, nettopp at jeg hører plasseringen til subben når den står i hjørnet og bassen virker ikke centrert blant frontene. Hehe, jeg får nok droppe ideen med å koble senterkanalen til frontene virker det som ja
    Å koble den til frontene er unødvendig siden du kan slå den av på receiveren din og således få all informasjon til senter ut i H/V-front. Med det sagt anbefaler jeg deg å beholde senter uansett hvor mulig det er å kjøre uten. Har prøvd "phantom senter" i noen oppsett de siste årene, og det blir uansett ingen konkurrent til selv ganske dårlige senterhøyttalere.

Hvis hensikten med dette er å få plass til sub'en midt foran tror jeg du bør vurdere andre alternativer. Hvor høy delefrekvens har du satt? Hvor lavt spiller de øvrige HT'ene dine?
    Selv med fronter som er svake på bass burde det være mulig å dele lavt nok til at sub'en ikke kan retningsbestemmes. Plassering av sub'en bør derfor være en vurdering av hvor du får jevn frekvensrespons uten mye stående bølger, ikke hvor bassen skal "høres fra". Hjørneplassering kan være gunstig for å gi sub'en dra-hjelp, men kan også forsterke den uproporsjonalt i toppen slik at lydbildet blir grumsete eller buldrete. Dette kan korrigeres ved å flytte den litt ut, eller bassfeller for de av oss som ikke står så fritt i valg av plassering :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •